Multiplikation med 2, 5 och 20

Ansvarig/Ansvariga lärare: Ann-Sophie Petersen & Eva Lorne

När, under vilka veckor? 42-44

Vad? Multiplikation med 2, 5 och 10

I fokus:
• multiplicera lika stora grupper • multiplicera med 2
• multiplicera med 5
• multiplicera med 10
• problemlösning

Frågeställning och följdfrågor

Lektion 1

  • Vad ser vi på bilden?
  • Hur många muffins är det på varje fat?
  • Hur många fat är det?
  • Vad kan vi säga om grupperna?
  • Är de lika stora?
  • Hur kan vi ta reda på hur många det är sammanlagt?
  • Hur kan vi beskriva det vi har upptäckt?

Lektion 2

  • Hur kan vi ta reda på hur många korvar det är?
  • Min kompis säger att det hjälper att räkna två i taget. Håller ni med?
  • Hur kan vi beskriva det med multiplikation?

Lektion 3

  • Hur många lådor finns det?
  • Hur många kulor är det i varje låda?
  • Hur många kulor är det sammanlagt?
  • Min kompis säger att det hjälper att räkna fem steg i taget. Håller ni med?
  • Hur kan vi beskriva det med multiplikation?

Lektion 4

  • Hur många rader med blommor är det?
  • Hur många blommor är det i varje rad?
  • Hur många blommor är det sammanlagt?
  • Min kompis säger att det hjälper att räkna i tio steg i taget. Håller ni med?
  • Hur kan vi beskriva det med multiplikation?

Lektion 5

  • Vad står 5 · 2 för?
  • Vad står 2 · 5 för?
  • Vad är det för likheter och skillnader mellan 5 · 2 och 2 · 5?
  • Min kompis säger att båda barnen har rätt. Håller ni med? Varför?

Lektion 6

  • Hur många lådor med croissanter köper Elin?
  • Hur många croissanter finns det i varje låda?
  • Hur många är det sammanlagt?
  • Hur uttrycker vi det med multiplikation?

Lektion 7

  • Hur gör vi när vi adderar lika stora grupper?
  • Hur gör vi när vi multiplicerar lika stora grupper?
  • Hur gör vi när vi multiplicerar med två?
  • Hur gör vi när vi multiplicerar med fem?
  • Hur gör vi när vi multiplicerar med tio?
  • Är 5 · 7 lika mycket som 7 · 5? Förklara.
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
  • kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Förankring i kursplanens syfte

Problemlösningsförmågan

Eleverna formulerar och löser problem samt värderar valda strategier för multiplikation. De tränar sin förmåga att lösa problem utifrån text- och bilduppgifter.

Begreppsförmågan

Eleverna använder och diskuterar innebörden i begrepp som multiplicera och hur man uttrycker en likhet med multiplikation. De upptäcker sambandet mellan multiplikation och addition samt multiplikationens kommunikativa egenskaper.

Metodförmågan

Eleverna tränar på olika metoder för att multiplicera och möter multiplikation som en upprepad addition och ur ett tvådimensionellt perspektiv. De upptäcker mönster i multiplikationstabellen och hur de återkommande talmönstren kan vara till hjälp.

Resonemangsförmågan

Eleverna tränar på att förklara för andra och resonera kring hur de löser multiplikationsuppgifter. De följer kompisars resonemang och lösningar. Frågor som ”Hur kan vi ta reda på det?” och ”Finns det fler sätt?” upp- muntrar till eget tänkande och resonemang.

kommunikationsförmågan

Eleverna samtalar och uttrycker sina tankar kring upp- gifter som kopplar till multiplikation. De övar på att kommunicera sin kunskap med hjälp av konkret material, med bilder och i skrift när de arbetar med de olika uppgifterna.

Centralt innehåll från kursplanen

Taluppfattning och tals användning

Eleverna använder naturliga tal i vardagsnära situationer och bygger förståelse för multiplikation samt dess egenskaper och samband. De utvecklar förståelse för begrepp och symboler knutna till multiplikation.

De använder huvudräkning för att göra beräkningar med multiplikation och får träna på att använda olika strategier för att multiplicera.

Algebra

Eleverna tränar på att skriva likheter med multiplikation och bygger förståelse för hur en multiplikations- uppgift kan uttryckas som en likhet.

De upptäcker mönster i multiplikationstabellen och får resonera kring hur dessa kan beskrivas och användas.

Problemlösning

Eleverna tränar på att lösa problem med multiplikation i vardagsnära situationer. De formulerar egna frågeställningar och räknehändelser och uttrycker dessa muntligt med bilder samt med siffror och symboler.

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
  • Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.
  • Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.
  • Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt.
  • Eleven kan beskriva begreppens egenskaper med hjälp av symboler och konkret material eller bilder.
  • Eleven kan även ge exempel på hur några begrepp relaterar till varandra.
  • Eleven har grundläggande kunskaper om naturliga tal och kan visa det genom att beskriva tals inbördes relation samt genom att dela upp tal.
  • Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande resultat.
  • Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom talområdet 0-20, samt för beräkningar av enkla tal i ett utvidgat talområde.
  • Eleven kan hantera enkla matematiska likheter och använder då likhetstecknet på ett fungerande sätt.
  • Eleven kan beskriva och samtala om tillvägagångssätt på ett i huvudsak fungerande sätt och använder då konkret material, bilder, symboler och andra matematiska uttrycksformer med viss anpassning till sammanhanget.

Hur?

Hur ska vi arbeta?

I kapitel 3 lär sig eleverna mer om multiplikation. De tränar först på att känna igen lika stora grupper och

att se sambandet mellan multiplikation och addition, att multiplikation är ett kortare sätt att beskriva en upprepad addition. Multiplikationstecknet presenteras och eleverna lär sig skriva likheter med multiplikation. Likheterna sätts alltid i ett sammanhang för att under- lätta förståelsen. Eleverna tränar på att multiplicera med 2, 5 och 10 och lär sig hur multiplikationstabellerna är uppbyggda.

Målet är att eleverna ska se mönster och bygga förstå- else för tabellerna. Tabellerna introduceras därför med konkret material och med bilder som stöd.

Eleverna möter även multiplikation ur ett tvådimensionellt perspektiv, och övar på att ta reda på det totala antalet genom att multiplicera antalet föremål med antalet rader både vertikalt och horisontellt. På så sätt synliggörs den kommutativa lagen i multiplikation.

I slutet av kapitlet övar eleverna på problemlösning i vardagsnära situationer kopplade till multiplikation med 2, 5 och 10.

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Vi redovisar våra tankar enskilt och i grupp. Vi samtalar och visar hur vi tänker med hjälp av konkret material.. Vi förklarar och formaliserar det vi kommer fram till.

Genom observationer och avstämningar i kunskapsloggen skapar vi oss en bild av var eleven befinner sig och hur vi går vidare.

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

1  Multiplicera lika stora grupper

  • Se sambandet mellan upprepad addition och multiplikation.
  • Kunna skriva likheter med multiplikation.

2  Multiplicera med 2

  • Bygga förståelse för och upptäcka mönster i tvåans multiplikationstabell.
  • Kunna multiplicera med 2.

3  Multiplicera med 5

  • Bygga förståelse för och upptäcka mönster i femmans multiplikationstabell.
  • Kunna multiplicera med 5.

4  Multiplicera med 10

  • Bygga förståelse för och upptäcka mönster i tians multiplikationstabell.
  • Kunna multiplicera med 10.

5  Multiplicera med 2, 5 och 10

  • Kunna använda tvåan, femman och tians multiplikationstabell.
  • Bygga förståelse för den kommutativa lagen i multiplikation.

6  Problemlösning

  • Kunna använda multiplikation för att lösa problem.
  • Kunna hitta på egna räknehändelser med multiplikation.

7  Kunskapslogg

  • Reflektera över och visa sin kunskap om multiplikation med 2, 5 och 10.
  • Göra en självskattning av sin kunskap.

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Vi ingår i ett projekt på skolan tillsammans med vår matematikutvecklare Josefine Reijler. Vi introducerar ”Singapore maths” tankar och idéer om hur vi utbildar våra elever i matematik. Vi följer väl utvalda exempel och en genomtänkt struktur.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

Vi lyssnar på barnen för att få syn på deras strategier och ingångar till lärande. Vi arbetar med att sätta lärandet i meningsfulla sammanhang för att skapa förståelse och mening i det vi gör, vilket vi är övertygade om att leder till fördjupat lärande. Var och en av våra elever ska få möjlighet att utifrån sitt eget sätt att lära få bästa förutsättning för lärande vilket skapas genom olika inlärningsmöjligheter.

Utvärdering

Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.