1900-talets konstmusik

Ansvarig/Ansvariga: Jonas Karlhager

Vad?

Vad kännetecknar de olika fasetterna av 1900-talets sensationella och annorlunda konstmusik?
Kan vi själva komponera i genren?

LGR11:

’I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.’

’Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.’

  • Instrument och deras funktion i olika genrer och sammanhang, till exempel i en symfoniorkester eller i ett rockband.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.

Hur?

Genomgång av epoken och dess olika ytterligheter. Mystik, skönhet, matematisk musik, tidig elektronisk musik, happening (teatermusik) osv.

Keynotepresentation med lyssning, bilder och lärarens berättelser.

– Kompositionsdel där man inte spelar på vanliga musikinstrument utan använder våra röster och kroppar samt spelar på saker vi hittar i naturen t.ex. stenar, linjal, grenar, löv osv.

– Gör en notation och repetera in ert stycke.

– Framför eller filma gruppens verk.

Varför?

Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke och känslomässigt. Musik som estetisk uttrycksform används i en mängd sammanhang, har olika funktioner och betyder olika saker för var och en av oss. Den är också en viktig del i människors sociala gemenskap och kan påverka individens identitetsutveckling. I vår tid förenas musik från skilda kulturer och epoker med andra konstformer i nya uttryck. Kunskaper om och i musik ökar möjligheterna att delta i samhällets kulturliv.

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
  • kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,

Förutom det självklara kunskapsvärdet finns en viktig skapandedel som syftar till att vidga synen på konstmusik och musik i stort.

 

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']