LPP – Musik, Merkurius

Musikteori

Ansvarig: Lars Edvall
När, under vilka veckor? v.35-40

 

Vad?

– Rytm, dynamik, tonhöjd, tempo, taktarter, vers, refräng ochackord som byggstenar för
att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.
– Musiksymboler och notsystem, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation

Frågeställning (och följdfrågor):

– Hur kan man kommunicera musik i skrift och hur används dessa verktyg?

– Hur räknar jag ut ackord på ett piano?

– Hur beskriver jag centrala musikbegrepp så som puls, tempo, rytm, taktart, melodi osv, med egna ord?

Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:

– Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik.
– Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.

 

Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:

– Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.
– Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation.

 

Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen (gärna med förklaringar då det behövs för att eleverna ska förstå):

Musikteori är något som infiltrerar nästan alla delar av matrisen. Framför allt de analyserande delarna men även de praktiska. Både i fråga om att kunna skriva ner en egen förståelig notation och att tolka och utläsa andras noteringar. Helt enkelt en grundläggande byggsten som återfinns mellan raderna på många platser i matrisen.

Hur?

 

Hur ska vi arbeta?

Genomgång av resp del, sedan övningspapper.

Praktiskt med pianon för ackordsbyggnad.

 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

Skriftligt prov.

Tidsplan:

Ca 5-6 veckor.

Varför?

 

Sammanhang och aktualitet

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
• kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
• kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
• kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud,

 

Övergripande mål från LGR11 2.2:

 

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:

– aktivt söka vägar till ett fördjupat lärande, ett lärande för
förståelse och mening

 

Utvärdering

 

Vid avslutad kurs.

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']