Ansvarig/Ansvariga lärare: Krister Andersson och Marie AS
När, under vilka veckor? 16/17
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde,
- Skolans mål är att varje elev tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
- Skolans mål är att varje elev kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
- Alla som arbetar i skolan ska medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen,
- Alla som arbetar i skolan ska aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper, och
- Läraren ska klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet
- Läraren ska uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga och motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling,
Förankring i kursplanens syfte
Centralt innehåll från kursplanen
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Värderingsövningar
4- lappar
Samarbetsövningar
Diskussionslektioner
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V 2- Inför utvecklingssamtal
V 3- Inför utvecklingssamtal
V 4-Genomgång/samtal av ex. kapprum, arbetsro (hur skiljer sig arbetsro från situationer/områden vi jobbar med)
V 5-
V 6-
V 7-
V 8-
V 10-