Orientering
När, under vilka veckor? vecka 38-45
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- När kan du ha nytta av att kunna läsa en karta?
- Vad finns det för hjälpmedel att använda när jag ska orientera förutom en karta?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur påverkas jag av allemansrätten?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Förankring i kursplanens syfte
- att kunna motionera och idrotta på egen hand och med tillsammans med andra
- utvecklar kunskap om vistelse i naturen
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen
- Att orientera sig i okända miljöer med hjälp av kartor och andra hjälpmedel för positionering.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Aktivitet/tema | E | C | A |
---|---|---|---|
Orientering och friluftslivOrientering i okända marker med karta och andra hjälpmedel. | Klarar sig i skog och mark med hjälp av lite lärar-/kamratstöd. Söker stora ledmarkeringar, vågar inte ta risker. | Klarar sig i skog och mark med endast kartan som hjälpmedel. Kan värdera vägval och vågar sig utanför de tänkta lederna. | Klarar sig mycket bra i skog och mark med karta som hjälpmedel. Kan värdera och redogöra för sina vägval. |
Orientering och friluftslivKartkunskap med teckenförklaring.Kompassen-hur fungerar den?
|
Kunna de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta ut kompassriktningen till några enkla kontroller. | Ha god kunskap om de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta sig mellan olika kontroller med hjälp av en kompass med viss säkerhet. | Ha mycket goda kunskaper om de vanliga karttecknen och skala.Kunna ta sig mellan kontroller med hjälp av en kompass på ett säkert sätt. |
Orientering och friluftslivUtevistelser i alla årstider. | Viss anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | Anpassa val av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. | God anpassning av klädsel och utrustning beroende på aktivitet och väder. |
Orientering och friluftslivAllemansrätten, rättigheter och skyldigheter | Att förstå och följa de grundregler vi har i Sverige för att få nyttja vår natur. Visar det praktiskt i alla lägen. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer praktiskt att träna på att orientera både i känd och okänd miljö med hjälp av karta och annat hjälpmedel.
Du kommer att få två examinationstillfällen med möjlighet till orientering i okänd terräng relativt nära skolan.( Ekedal och Lemshagas närområde).
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
- aktivt deltagande både praktiskt och muntligt.
Vanliga karttecken: karttecken
Film om kompassriktning: https://www.youtube.com/watch?v=4O8DmkAC2wI
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
För lektionsplanering se classroom.
Varför?
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna hitta och orientera sig i nya områden. Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i orientering, genom att arbete med verklighetstrogna problem i undervisningen. Där vi arbetar praktiskt med kartor från närområdet.
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.