Lekar/Basket/Dans
Ansvarig lärare: Krister Andersson
När, under vilka veckor? v.45-50
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Varför dansa?
- Hur påverkas din hälsa vid dans?
- Hur påverkar musiken dina rörelser?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang,
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Traditionella och moderna danser samt rörelse- och träningsprogram till musik.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Dans | Du är oftast i takt, kan vara svårt att själv hitta tillbaka till takten när du tappar bort den. | Du är oftast i takt, du hittar snabbt tillbaka om du tappar bort dig. | Du är genomgående i takt och har ett bra flyt genom hela dansen. |
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under de olika lektionerna och uppvisning av gruppuppgift.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka | Onsdag grön/röd | Torsdag röd/grön | |
---|---|---|---|
45 | Bollek | Stationer | |
46 | Hinderbana | Tabata | |
47 | Basket | Workout | |
48 | Basket | Ringdans | |
49 | Dans | Dans | |
50 | Innebandy | Innebandy |
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Eventuell pedagogisk dokumentation: