kan användas i köket

Ansvarig lärare: Ayla Lind

Period: v.35-v.50 (ht 2020)

 

Tema – “kan användas i köket”

Eleverna ska utforska möjligheterna att skapa saker som används i köket utav trä och metall. De kommer att möta flera olika träslag och vi kommer mest att använda handverktyg och känna oss säkra på att hantera de på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. De kommer att göra en smörkniv efter en mall och färdig arbetsgång, en smörkniv med egen design och genomförande, och om man hinner så gör man en smörkniv där vi hugger fram grundmaterialet och täljer formen. Därefter planerar eleverna själva ett eller flera projekt och framstället produkter som går att använda i köket, ex: grytunderlägg, skedar, vispar, skärbrädor, hushållspappershållare mfl.

Dokumentation kommer att ske i bloggform. Eleverna kommer i par att få handledning i att dokumentera sitt arbete med ord, bild och video, ett par varje vecka. Klassen kommer sen ta del utav dokumentationen veckan efter och tillsammans bygger vi vidare på innehållet för att både skapa en utförligare dokumentation men också för att kollektivt lära sig hur man dokumenterar sitt arbete.

Syftet med arbetet är att tillverka föremål och bearbeta material med hjälp av redskap. Eleverna ska finna konkreta lösningar inom hantverkstradition och design utifrån behov i olika situationer. Det kommer att krävas manuellt och intellektuellt arbete i förening för att eleverna ska utveckla kreativitet, och stärka tilltron till förmågan att klara uppgifter i det dagliga livet. Dessa förmågor är betydelsefulla för både individers och samhällens utveckling.

 

Lektionsplanering

v.35    Säkerhetsgenomgång i salen, brandrutiner och utrymningsövning.

Samla idéer på saker man kan göra till köket – Griffeltavlan gemensamt efter gruppdiskussioner vid borden

 

v.36  Smörkniv 1

Instruktionsfilm om material, verktyg och arbetssätt. Alla ska följa en mall och samma tillvägagångssätt.

Eleverna påbörjar sina individuella smörknivar.

 

v.37   Eleverna fortsätter med sitt individuella arbete med smörkniv 1, den ska färdigställas under lektionen

Genomgång av olika träslag och materialval samt designidéer

Om smörkniv 1 är klar, påbörja planeringen av smörkniv 2 med egen design, skiss och materialval

 

v.38  Planera smörkniv 2 med egen design, skiss och materialval.

Påbörja arbetet med att framställa smörkniv 2

 

v.39 Fortsätt arbetet med smörkniv 2

 

v.40  Färdigställ smörkniv 2

Påbörja ytbehandling med olja

 

v.41   Genomgång av olika träslag och deras kännetecken

Hämta naturmaterial och kapa det till kubbar att hugga

Färdigställ ytbehandling med olja

 

v.42  Genomgång av yxa och täljkniv + täljövning

Hugg fram ett grundämne ur björk

Påbörja eventuellt att tälja fram formen av en smörkniv

 

v.43  Hugg fram ett grundämne ur björk

Tälj fram formen av en smörkniv

 

v.44 Höstlov

 

v.45   Planera ett eget projekt inom temat “kan användas i köket”

Färdigställ eventuella smörknivar som inte är klara

Påbörja egna projekt

 

Vid eventuella vikariat i slöjd kommer elevernas ordinarie arbete att pausas och anpassade uppgifter att genomföras istället, planeringen justeras utifrån det i så fall.

 

Koppling till centralt innehåll

Temat “kan användas i köket” med tillhörande genomgångar och moment kommer att beröra alla delar i det centrala innehållet men med huvudfokus på markerade delar.

I årskurs 4–6

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material. Hur material kan kombineras med digital teknik.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter.
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande.
  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
  • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.

Slöjden i samhället

  • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
  • Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material.

 

Koppling till kunskapskraven

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.

I arbetet med några hantverkstekniker kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.

Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon miljöaspekt väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.

Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.

Koppling till matrisen

Unde de olika delarna av temat kommer eleverna att möta olika delar av matrisen och bedömas utifrån de. Betyg ges vid terminssluten och baseras på deras arbete i trä- och metallslöjd under höstterminen. Betyget är en sammanvägning av delmomentens resultat.

När delmomentet är klar ska eleven ha uppnått följande delar av matrisen.

Smörkniv 1

Kan under arbetsprocessen bidra till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt

Kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner

Kan använda handverktyg och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt

 

Smörkniv 2

Kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av inspirationsmaterial

Kan under arbetsprocessen bidra till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt

Kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner

Kan använda handverktyg och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt

 

Smörkniv 3 (inte obligatorisk)

Kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner

Kan använda handverktyg och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt

 

Eget projekt till köket (ett eller flera)

Kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med hjälp av inspirationsmaterial

Kan under arbetsprocessen bidra till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt

Kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa enkla slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner

Kan använda handverktyg och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt

 

Dokumentation

Tolkar slöjdföremålets uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material

Kan ge enkla omdömen om sin arbetsinsats och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.

 

 

Bilddokumentation från arbetet (kommande)

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']