Ansvarig/Ansvariga lärare: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? V.17 – 22
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vad är en hållbar utveckling? Hur kan man undersöka detta i vår närmiljö?
- Hur använder man GIS och till vad?
- Vad kan vi lära oss av våran omgivning. Vilka spår har vi lämnat?
- Varför bor vi där vi bor?
- Var ligger världens länder?
- Vilka intressekonflikter om resurser kan finnas i vår kommun?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
Förankring i kursplanens syfte
Viktigt begrepp:
Social hållbarhet
Ekologisk hållbarhet
Ekonomisk hållbarhet
Centralt innehåll från kursplanen
- Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
- Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Fältstudie av vår närmiljö
- Undersöka informationssystem GIS
- Gemensamma diskussioner och undersökningar
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Ni kommer presentera er undersökning muntligt för Patrik (Detta sker bara med gruppen). Varje person i gruppen presenterar sin del av undersökningen.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V.17 – Vad är en hållbar utveckling? Ekologisk, ekonomisk och social.
Uppstart. Vad är GIS?? Hur kan man undersöka samhällsplaneringen i vår närmiljö? Vad händer i Gustavsbergs hamn?
V.18- Forts hålbar utveckling. Kulturlandskapet vad är det? Kulturlandskap är ett landskap som människor har påverkat på olika sätt. Är landskapet format av jordbruk, skogsbruk och/eller bete av boskap talar man om odlingslandskap, medan andra former av mänsklig verksamhet kan leda till ett urbant landskap eller ett industrilandskap.
V.19 – Undersökning
V.20 – Undersökning förberedelse, Undersökning i fält,
V.21- Sammanställning och presentationer
V.22 – Pressentationer, Kartprov
V.23 – Presentationer.
OBS på grund av nationella prov kan tidsplanen komma att förändras.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Dokument, Uppgifter o.s.v.
Uppgift Ekologiska fotavtryck: Gå in på länken och gör undersökningen om dina ekologis fotavtryck.
Resonera sedan med en kompis om vad du skulle kunna göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck? Vad skulle vara svårast att avstå från? Vilka konsekvenser lämnar dina avtryck?
Uppgift Solen – Detta är er avslutande uppgift som gruppen ska redovisa V.21/22.
http://laromedel.ne.se/material/reader/234/10981
https://gleerupsportal.se/laromedel/geografi-7-9/article/19121397-79c9-41e3-b99c-23b95295642b
Texten om Hållbar utveckling
Uppgift Hållbar utveckling i Hököpings kommun:
Geografiska Informationssystem:
GIS-tjänst värmdö
Stockholms läns landstings GIS-tjänst
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/geodataprodukter/
https://www.omaps.net/sv
https://www.orientering.se/hitta-orientering/
Blindkartor:
http://www.eduplace.com/ss/maps/
http://www.worldatlas.com/webimage/testmaps/maps.htm
Länder att kunna: Namngeografi uppdelat kopia