Ansvarig/Ansvariga: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? 16 – 22
Vad?
Hållbar utveckling och vatten
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur kan vi koppla ihop hållbar utveckling och tillgången på vatten?
Hur ser fördelningen av resurser ut på jorden?
Hur påverkas människan och hur påverkar människan tillgången av vatten?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Förmågan att resonera kring och om hållbar utveckling.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Intressekonflikter och naturresurser, ex vatten, mark. => Vilka konflikter finns kring dessa områden, främst vatten?
- Förnybara energitillgångar ex sol, vind och alternativa drivmedel => Hur ser fördelningen av resurser ut och kan man koppla dessa till konflikter om resurser?
- Förekomsten och orsaken till fattigdom och ohälsa i världen => Sambandet mellan resurser är fördelade och fattigdom, ohälsa och tillgång på vatten.
- Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser => Var finns fattigdom och vad är orsakerna? Hur är tillgången på vatten?
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Förklara orsaker, samband och beskriv mönster
1. Till befolknings-fördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. geografiska mönster av handel och kommunikation Till klimatförändringar |
Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade resonemang och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
---|---|---|---|
Konsekvenser
1. Av befolknings-fördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen. geografiska mönster av handel och kommunikation Av klimatförändringar |
Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om konsekvenser. |
Perspektiv | Kan utgå från några givna perspektiv. | Kan utgå från flera givnaperspektiv. | Kan utgå från flera givna och dolda perspektiv. |
Förslag/slutsats/kärna
Värdera lösningar för hållbar utveckling på: Ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på lösningar. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag på lösningar. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Länkar:
http://www.ansvarsveckan.fi/2007/de-nya-krigen/krig-om-de-fattigas-rikedomar/
http://www.dn.se/nyheter/varlden/varldens-utmaningar-under-tiotalet-konflikterna/
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V16 – Hållbar utveckling, vad är det? Hur får vi in vatten i detta? Vattendetektiven.
V17 – Vatten som konfliktskapare – Varför??, Resurser
V.18 – Fattigdom, Vatten
V.19 – Sjukdomar
V.20 – Nationella prov