Ansvarig/Ansvariga lärare: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? V.35 till 43
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vad är Samhällekonomi?
- Vad är Inflation?
- Vad är Deflation?
- Vad är det ekonomiska kretsloppet och hur fungerar de olika aktörerna?
- Hur fungerar ekonomi mellan länder? (Ex. handel)
- Hur hänger den globala ekonomi samman? (Varför påverkas länder av varandra?)
- Vilka faktorer påverkar rika och fattiga länder?
- Vilka faktorer driver marknaden?
- Vad är produktionsfaktorer
- Hur styrs landet Sverige?
- Hur fungerar Sveriges demokrati?
Begrepp
- Marknadsekonomi
- Planekonomi
- Blandekonomi
- Kapital
- Konkurrens
- Marknad
- Monopol
- Oligopol
- Kartell
- BNP per capita
- Realkapital
- Stadsskuld
- Konjunktur
- Frihandel
- Välfärd
- Inflation
- Offentlig sektor
- monarki
statschef
representanter
riksdagsledamöter
politiker
partier
demokrati
region
kommun
landsting
EU
myndigheter
förvaltningar
maktdelningsprincipen
författning
grundlagar
Europakonventionen
regeringsformen
tryckfrihetsförordningen
censur
yttrandefrihetsgrundlagen
successionsordningen
medborgarna
majoriteten
allmänna val
Europaparlamentet
röstberättigad
landstings- eller regionfullmäktige
kommunfullmäktige
förtidsrösta
valsedlar
valkretsar
proportionella
mandat
utjämningsmandat
vågmästarroll
block
borgerliga
alliansen
talmannen
statsminister
koalitionsregering
minoritetsregering
majoritetsregering
samlingsregering
riksdag
regering
kammaren
propositioner
motioner
interpellationer
utskott
betänkanden
remiss
debatt
omröstning
offentlighetsprincipen
konstitutionsutskottet
statsråd
misstroendeförklaring
riksrevisionen
statsförvaltning
justitieombudsmannen
budgetpropositionen
ministrar
departement
offentlig förvaltning
centrala förvaltningsmyndigheter
länsstyrelser
landshövding
ministerstyre
kommunalskatt
kommunstyrelse
nämnder
län
landstings-/regionstyrelsen
Kol- och stålunionen
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
Förankring i kursplanens syfte
- refektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
- analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
- analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
- uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
Centralt innehåll från kursplanen
Samhällsresurser och fördelning
•Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
•Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.
•Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt sam hälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
•Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socio ekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Beslutsfattande och politiska idéer
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats.
- Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. Sveriges grundlagar.
- Några olika stats och styrelseskick i världen.
- Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
- Europeiskt och nordiskt samarbete, dess bakgrund och innehåll.
- Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.
- Demokratiska fri och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demo kratiska rättigheter och skyldigheter.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar:
1. Hur rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar. 2. Hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra 3. mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation. Reflektera, analysera och kritiskt granska: Lokala, nationella och globala samhällsfrågor, demokratiska rättigheter och skyldigheter, samt om för- och nackdelar med olika former för gemensamt beslutsfattande |
|||
Förklara orsaker och samband | Kan föra enkla resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade resonemang om orsaker och samband. |
Konsekvenser | Kan föra enkla resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade resonemang om konsekvenser. |
Perspektiv | Kan utgå från några givna perspektiv. | Kan utgå från flera givna perspektiv. | Kan utgå från dolda perspektiv. |
Jämförelser | Kan göra enkla jämförelser om likheter eller skillnader. | Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader. | Kan göra utvecklade jämförelser om likheter och skillnader mellan givna och dolda saker. |
Slutsats/kärna: | Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda slutsatser. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda slutsatser. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda slutsatser. |
Analysera samhällsstrukturer med hjälp av begrepp och modeller: | |||
Begrepp och modeller | Kan använda begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt. | Kan använda begrepp och modeller på ett relativt väl fungerande sätt. | Kan använda begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt. |
Förtydligande matris/förmågor:
Orsaker och samband: Eleven kan förklara orsaker eller samband mellan ex. export och import och landets ekonomi på en enkel, utvecklad eller väl utvecklad nivå.
Konsekvenser: Eleven kan se konsekvenser av ex. höjd skatt och förändrad välfärd på en enkel, utvecklas eller väl utvecklad nivå.
Perspektiv: Eleven kan se ex. skatteförändringar i samhället ur olika perspektiv som privatperson, företag, staten. För en högre nivå behöver eleven lyfta perspektiv från ex saker man själv upplevt, läst, eller något man tidigare arbetat med. För att visa på en större förståelse för helheten.
Jämförelse: Kan göra jämförelser mellan ex olika ekonomiska system på ett enkelt, utvecklat eller väl utvecklat sätt.
Slutsats/kärna: Eleven kan dra skutsatser kring sina resonemang på en enkel, utvecklad eller väl utvecklad nivå.
Begrepp: Eleven använder enkla och vissa av de begrepp som hör till ämnet. För en högre nivå använder man begreppen på ett väl fungerande sätt och hela tiden.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V.35 – Vad händer de nästa veckorna?
Begreppen – känner ni till dessa?
Vilka risker kan ni se kring digitaliseringen och Sveriges demokrati
Sveriges författning
V.36 – Vi förbereder oss inför valet genom att titta på vad de olika partierna tänker i olika frågor.
Vi förbereder också ett besök hos våra fadderbarn för att hjälpa dem kring sin förståelse om valet och vår demokrati.
Fredagen 7/9 har vi skolval på Lemshaga
V.37 – Förberedelser inför fadderträff. Förklara demokratin.
Förklara vad som händer efter valet med hjälp av följande begrepp:
Regeringens uppdrag
Maktens fördelning – kommuner & Landstinget
EU
V.38 – EU – Varför, vad och hur funkar EU??
Varför skapades EU och fyller det någon funktion idag?
V39. – Prov Demokrati
Exempel på frågeställningar:
- Varför är det så att en del partier vill ha högre skatt och andra en lägre skatt?
- Hur kan de motivera sina ställningstaganden?
- Vilka konsekvenser kan ni se med att folk väljer att inte rösta eller rösta blankt?
- Vilka fördelar och vilka nackdelar kan ni hitta med ett medlemskap i EU??
- Om du skulle vilja få information om EU, vart skulle su leta då??
– Resonera källkritiskt kring de platser du tar informationen ifrån - Vilka representanter har Sverige i EU och hur kommer man dit?
- Beslutsmakten i Sverige är fördelad mellan tre olika parter. Vad tänker ni om denna fördelning?
- Vilken av de tre Stat, Landsting och kommuns arbete påverkar dig som person mest? Motivera ditt svar.
- Tycker du att 18 år är en bra åldersgräns för att få rösta? Varför? Varför inte?
- Vi har en spärr till riksdagen på 4%. Vilka fördelar och vilka nackdelar kan du se med denna?
- Vad var tanken bakom beslutet att samarbeta i en kol- och stålunion?
- Påverkas du av medlemskapet i EU?
____________________________________
V. 40 – Samhällsekonomi
https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/valja-foretagsform
V.41 – Samhällsekonomi – Genomgång
V.42 – Samhällsekonomi (Tisdag till Ung företagsamhet i stan)
V.43 – Repetition. Prov fredag
Litteratur och föreläsningar:
Prov Samhällsekonomi Öppna frågor
Ekonomi
Gleerups kapitel om ekonomi
Key-notes. Samhallsekonomi nr 1presentation-2 Samhallsekonomi nr 2-presentation-1
http://<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/8r8XuX9ebPs” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>
– Artikel i DN – https://www.dn.se/ekonomi/brexit-blaser-upp-brittisk-inflation/
https://gleerupsportal.se/laromedel/samhallskunskap-7-9/article/037b405c-287d-471e-8a2a-e21e85cf732e
Info om partierna
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Som en del av projektet ”Livet efter Lemshaga” är detta något alla måste ha djupare kunskap om. Hur landet styrs och hur vår ekonomi är uppbyggd är centralt för att kunna bli en del av det samhälle vi lever i.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.
http://urskola.se/Produkter/167100-Justitia-Brott-i-grupp#Sasong-2