Superhjälten

Bild – åk 4- Superhjältemask

Ansvarig/Ansvariga lärare: Mia Widoff

När, under vilka veckor? Jupiter Grön och Röd v. 35-

Vad?

Frågeställning och följdfrågor

-Vad är en superhjälte för dig?

-Har den några särskilda krafter?

-Vad har du för styrkor som skulle kunna vara superkrafter?

-Hur skulle din superhjältemask se ut om du fick skapa en?

Förmågor vi utvecklar i detta projekt

– kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,

– skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika

material.

-pröva sig fram och skapa en bild med olika tekniker och material för att hitta fram till ett uttryck som du tycker visar vem du är, eller vill vara.

-Presentera och kunna tala kring din bild när den är klar.

Centralt innehåll från kursplanen

Bildframställning/Redskap för bildframställning:

Vi använder oss av olika plana och formbara material så som färg, papper, tidningar, pärlor, tyger.. för att göra ett porträtt som visar och berättar om dig.

Bildanalys:

Historiska och samtida porträttbilder om deras uttryck och hur de är utformade.

Läsa, skriva och samtala om porträttens utformning och budskap

Hur?

åk 4 superhjältemask lektion

Hur ska vi arbeta?

-Vi börjar första lektionen med att titta på en kort film om superhjältar.

-Därefter får varje elev välja en mask som ska klippas ut och klistras på ett större papper.

-Lägg till något. Som te x horn, öron, fjädrar, blommor eller något annat som förstärker din superkraft.

-Färglägg din mask. Är det någon särskild färg som passar just din superhjälte?

-Redovisning. Alla elever får chansen att  berätta om sin mask. Hur har ditt arbete gått?

Var det svårt att komma på vad du skulle göra? Vad var roligast med uppgiften?

Veckoplanering, när ska vi göra vad?

Lektion 1. Vi tittar på en film. Gemensamt samtal kring identitet och vem man vill vara. Klipp ut och montera maskerna på nytt papper.

Lektion 2. Arbeta med masken

Lektion 3. Avsluta arbetet med masken och gemensam redovisning.

 

Varför? 

Sammanhang och aktualitet

Ibland är vissa saker jobbiga, läskiga och alldeles för orättvisa.

Bli din egen superhjälte som kan hjälpa dig själv och andra när det behövs.

Kanske är superhjälten din alldeles egna hemlighet som hjälper dig att vara modig och göra saker du annars inte vågar eller så bildar du och dina kompisar ett superhjälteteam som bekämpar all ondska och orättvisa i er närhet. Vem din superhjälte är bestämmer du själv

Ni är nya för mig och jag är ny för er. De första lektionerna för Jupiter är därför skapade så att vi ska ha möjlighet att lära känna varandra. Eleven får i detta bildarbete chansen att presentera sig och lära känna varandra genom bilder.

Övergripande mål från läroplanen 2.2

– kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

-Vi ger var och en möjlighet att utveckla sin relationskompetens och samtidigt sin egen unika

personlighet.

-Vi ser varandra som kompetenta och goda individer med behov av att bli bekräftade som sådana.

Utvärdering

Vi utvärderar och redovisar tillsammans med frågorna nedan som grund:

1. Hur har ditt arbete gått?

2. Var det svårt att komma på vad du skulle göra?

3. Vad var roligast med uppgiften?

[stc-subscribe category_in='Lokala planeringar']