Ansvarig/Ansvariga lärare: Annica Kjell
När, under vilka veckor? v.47-50
Vad?
Vi ska undersöka krönikor i olika former.
Du ska lära dig vad som kännetecknar en krönika.
Du ska analysera en krönika.
Du ska skriva en egen krönika.
Frågeställning och följdfrågor
Vad är det som gör en krönika till en krönika?
En krönika är en personlig tolkning av en händelse. Det viktigaste i en krönika är att den just är personlig, den måste alltså innehålla krönikörens egna tankar och kommentarer. Den ska även vara argumenterande.
Var hittar man krönikor?
Vad är temat för krönikan?
Vilket är krönikans budskap?
På vilket sätt är krönikan personlig?
Vilka argument lyfts fram?
Hur har krönikan påverkats av det historiska och kulturella sammanhang som den skrivits i?
Övergripande mål från LGR11 2.2
Förankring i kursplanens syfte
Centralt innehåll från kursplanen
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Du ska skriva en analys av en krönika och du ska skriva en egen krönika.
Veckoplanering, ungefär när ska vi göra vad?
V.48 Vi läser och analyserar olika krönikor. Du läser och analyserar självständigt en krönika. Uppgiften ligger nedan. Texten lämnas in i Google Classroom på fredag.
v.49 Du skriver självständigt en krönika. Uppgiften lämnas in i Google Classroom på torsdag. Under fredagen arbetar vi med respons.
v.50 Du Arbetar vidare med din krönika.
Material:
En krönika om rasism – www.plugga24.se
En uppgift från nationella provet år 9: Konsten att ta det lugnt – www.plugga24.se
https://www.konsumentverket.se/for-larare/kunskapsbanken/kronikor/
Gleerups, svenska, sök på krönika, läs exemplen
Genrekoden Skriva, sök på krönika, läs exemplet
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Att göra sin röst hörd är högaktuellt i samhället.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Genom samtal, genom att lära av varandra och tillsammans, genom varierade undervisningsformer och ämnen som berör.