Ansvarig/Ansvariga lärare: Annica Kjell
När, under vilka veckor? v.35-
Vad?
Konsten att läsa och analysera en skönlitterär text
Frågeställning och följdfrågor
Vi kommer löpande diskutera boken utifrån olika frågor men här är några:
- Vilken genre tillhör boken?
- Vem berättar?
- Vem vänder sig berättelsen till?
- Vilket är textens tema, budskap och motiv?
- Berättas handlingen kronologiskt?
- Finns det parallellhandlingar?
- Hur beskrivs huvudpersonerna?
- Vilken relation har huvudpersonerna till varandra?
- Hur skildras miljön som huvudpersonerna befinner sig i?
- Hur påverkas språket av miljön och tidsepoken?
- Hur används språket för att förstärka berättelsen?
Övergripande mål från LGR11 2.2
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
– kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
– kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
– har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet
– har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället.
Förankring i kursplanens syfte
Centralt innehåll från kursplanen
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
– kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
– kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
– kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
– har fått kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet
– har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Här ligger uppgifter som vi arbetar:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Diskutera i par, i grupp och i helklass.
Göra skriftliga uppgifter, enskilt och i grupp
Avsluta med att se filmen Pojken i randig pyjamas
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Aktivt delta i muntliga diskussioner
Lämna in skriftliga uppgifter
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
vecka 35, vi börjar läsa boken i skolan.
Varför?
Du ska lära dig hur man analyserar en skönlitterär text.
Du ska självständigt kunna analysera en skönlitterär text.
Du ska lära dig att utifrån givna frågor diskutera olika perspektiv i grupp.