Ansvarig/Ansvariga lärare: Marie Moberg och Ayla Lannestedt
När, under vilka veckor?
V.49-51
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vad hände människan i historien? Hur levde vi ? Hur hade barnen det? Kan vi se likheter och skillnader i levnadsförhållanden mellan olika tidsperioder?? Hur hade vi det förr jämfört med idag?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
- kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande, och
Förankring i kursplanens syfte:
- reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
- söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
- Kristendomens roll i skolan och på hemorten förr i tiden.
- Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer, till exempel skildringar av familjeliv och skola. Minnen berättade av människor som lever nu.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Handstil och att skriva på dator.
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi lyssnar på morgonens radiokalender. Vi jämför att lyssna på den och att se på julkalendern på tv. När vi tittar på julkalendern har eleverna en varsin Kalenderbok. De skriver ner nyckelord när vi tittar på programmen. Vi sammanfattar sedan orden till en faktatext. De ritar en passande bild till texten.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Eleverna dokumenterar i sin Kalenderbok. Vi observerar och dokumenterar förmågan att samtala.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vi gör detta på samma sätt varje dag fram till skolavslutningen.
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Vi kopplar detta till historieprojektet som vi arbetar med under läsåret.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
För oss är det viktigt att vi sätter in det vi gör i meningsfulla sammanhang som är nära elevernas egen vardag. Genom samtal och interaktioner skapar vi förståelse och mening i det vi upplever. Gruppen är en kraftfull resurs för lärande och våra samtal skapar förståelse för varandras tankar.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Vi fortsätter att backa tillbaka i tiden. Vi kommer att möta Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern som var tidigare än de tider vi fått ta del av i julkalendern.