Ansvarig/Ansvariga lärare: Marie Moberg
När, under vilka veckor? V.4-7
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Vilka böcker tycker vi om? Vem eller vilka har skrivit dem? Vilka författare känner vi till?
Vad vet vi om dessa författare? Kan vi inspirera varandra genom att berätta om böcker vi tycker om?
Övergripande mål från LGR11 2.2:
Förankring i kursplanens syfte:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Du ska känna till några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Eleven kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och
mottagare.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat
urval av källor och för då enkla resonemang om informationens användbarhet. Sammanställningarna innehåller enkla beskrivningar,egna formuleringar och viss användning av ämnes specifika ord och begrepp.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi samlar fakta om vår författare. Vi väljer en författare som skriver böcker som vi gillar. Vi lär oss använda keynote som redovisningsform. Vi samlar fakta, bilder och skapar en keynote som vi använder när vi redovisar.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Eleverna gör en keynote som de ska använda när de redovisar sitt författarporträtt.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
V.4
Varför?
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Vi tar tillvara varandras erfarenheter, inspiration och delar med oss till varandra. Vi synliggör vilka författare och böcker eleverna är intresserade av i den här åldern.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Genom olika ingångar och genom att använda oss av många olika uttrycksformer ger vi alla barn möjlighet att utveckla sin läs- och skrivutveckling. Vi är nyfikna på språket och engagerar oss i att hitta texter som lockar. Vi ser gruppen som en viktig del i vår utveckling och arbetar med den i olika konstellationer och genom olika arbetsformer. Vi samtalar och tar in elevernas egen verklighet och vardag i det vi gör.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna. Nämn två saker som fungerade bra och något som kan utvecklas:
Eventuella frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Eventuell pedagogisk dokumentation: