Ansvarig/Ansvariga lärare: Ingela Eriksson, Daniel Ekmark , Christina Långstedt och Vincent Karlsson
När, under vilka veckor? 2020/2021
Vad?
- Vad behöver vi för att alla ska må bra, känna sig trygga och trivas?
Frågeställning och följdfrågor
- Hur skapar vi ett klimat där alla känner sig trygga och mår bra?
- Vad kan vi ha som överenskommelse för att vi ska få det klimat vi vill ha i klassrummet och på skolgården?
- Vad är mitt ansvar och vad är min rättighet och hur hjälper vi varandra med att kunna ta ansvar?
- Hur skapar vi ett klimat där vi kan tillgodose allas behov?
- Hur hjälper vi varandra med att lyckas under skoldagen?
- Hur kan vi lära oss mer om hur vår hjärna fungerar och hur det påverkar oss i vardagen?
Övergripande mål från LGR11 2.1
Skolans mål är att varje elev
- kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
- respekterar andra människors egenvärde,
- tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
- kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Övergripande mål från LGR11 2.2
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia,
- har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
Förankring i kursplanens syfte
Vi arbetar med att utveckla förmågan att reflektera och analysera över värderingar, demokratiska beslut, omsorg om människor, djur och miljö.
Förmågan att uttrycka hur vi känner inför varandra, visa hänsyn och respekt för varandra.
Centralt innehåll från kursplanen
- Normer och regler i elevens närmiljö.
- Livsfrågor med betydelse för eleven, t.ex gott och ont, orätt och rätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
- Eleven har grundläggande kunskaper om några mänskliga rättigheter och barnets rättigheter och visar det genom att ge exempel på vad de kan innebära i skolan och hemma.
- Eleven kan samtala om normer och regler i vardagen och ge exempel på varför de kan behövas.
- Eleven kan beskriva hur möten brukar organiseras och genomföras.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Vi vill tillsammans utveckla överenskommelser för arbetet och samvaron i den egna gruppen. det gör vi genom samtal, demokratiska beslut, med Vt-rutiner, lekar etc.
- Vi diskuterar värderingar och olika sätt att tänka för att skapa förståelse för våra olikheter och visa på att det berikar.
- Genom våra samtal öka respekten för varandra och genom det förhindra att någon utsätts för kränkande behandling. Vi bryr oss om och visar varandra respekt.
- Vi arbetar med boken “Gnissel i klassen” för att tillsammans med eleverna diskutera olika dilemman om hur vi ska vara mot och med varandra.
- Vi har klassråd så att eleverna är delaktiga och får inflytande i skolarbetet och sin skoldag.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Vi utvärderar kontinuerligt genom samtal om hur vi känner och mår. Genom att dokumentera med hjälp av bild, observationer, etc. synliggör vi gruppens process och var den befinner sig.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Kontinuerligt under årets gång.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Vi fortsätter lägga den goda grund som Neptunusåret har gett eleverna, tillsammans med fritids och resurs.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Vi vill vara en plats som genomsyras av ett demokratiskt förhållningssätt, en vördnad och respekt för livet och ett uppskattande av olikheter,
att var och en blir sedd, bekräftad, utmanad, ifrågasatt, upprättad och inte minst inspirerad till att våga, våga ta risker, växa och utvecklas.