Ansvarig/Ansvariga lärare: Maria Troedsson
När, under vilka veckor? 10-13
Vad?
Write about your dreamworld, a sport or an animal
Övergripande mål från LGR 11 – 2.2
att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
Förankring i kursplanens syfte
- formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
- använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Centralt innehåll från kursplanen
- Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, frågor och förklaringar.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
E C A
|
|
|
|||||
|
|
|
Hur?
Hur ska vi arbeta?
- Val av område man vill skriva om
- Skriva en A4 text på lektionstid
- Lämna in till Maria senast måndagen den 23/3 vecka 13
- Förbättra texten enligt Marias kommentarer och lämna in igen senast fredagen den 24/4 vecka 1
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömningen kommer att göras av både den skriftliga förmågan och hur ni förbättrar era texter utifrån mina kommentarer.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
- 10-12 Skriva texterna
- 13 Lämna in texten till Maria senast fredagen den 27/3
v.16-17 Redigering av texterna
- 17 Lämna in texten för andra gången senast fredagen den 24/4.
Varför?
Sammanhang och aktualitet
För att utveckla er förmåga att utveckla texter och att kunna ta emot konstruktiv kritik.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.
Ni ska få skriva en varsin post it lapp och skriva en varsin kommentar om vad ni tyckte om arbetet.
Lycka till!
Maria