Neptunus veckobrev v.38

Hej alla fina Neptunusar!

Tack för en fin vecka! Bedömningarna är strax klara och hur ert barn ligger till i svenska och matematik kommer tas upp på ert utvecklingssamtal. Ska bli spännande att få ha samtal över google meet, och vi hoppas att det ska fungera bra. Vi kommer ha telefon till hans om tekniken strular.

Kunskaper:

Matematik

Eftersom vi utför bedömningsstöd i matematiken så har eleverna fått spela vektor som är en app som övar barns arbetsminne och förståelse av tal. Vi har även haft en singma lektion där vi övade på att räkna neråt från 10. Vi har även fokuserat på talet 0 och pratat om vilken magisk siffra det är som både kan stå för noll, men tillsammans med andra siffror bli hur stort som helst!

Svenska

Bokstavspåsen

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven A på olika sätt. Bokstavspåsarna denna vecka innehåll ord som apa, armband, anka, alun, anteckning m.m.

Nästa vecka får Linnea och Maja ta med sig bokstavspåsen.

SV – Läsläxan

Bra kämpat alla med läsläxan! Vi övar varje dag i skolan på att läsa, men det ni gör hemma med ert barn betyder så mycket. Gå gärna in på länken och se en kort, men väldigt viktig film som kan förändra ditt barns förutsättningar.

Läser du högt tillsammans med ditt barn lite varje dag påverkar du stort ditt barns ordförråd. Och vilket lätt och viktigt sätt att hjälpa ditt barns förutsättningar på!

Den här veckan kommer ni få läsa kapitel 4. Lycka till!

Engelska

Vi forsatte att arbeta med färgerna i engelskan och denna gång med hjälp av memory och ett brädspel.

Idrott

Full fart med bollar!

Gottis hade planerat en rolig lektion med temat bollar. Vilka knep kan man använda sig av för att kasta och fånga en boll på ett bra och säkert sätt? Sedan övade vi och lekte med bollar på olika sätt. Vi avslutade även med “bollmassage”.

Nästa vecka:

mån: Bokstavspåsen presenteras av Linnea och Maja.
tis:
ons: Utvecklingssamtalsdag, skolan stängd, fritids öppet.
tor: Läsläxan lämnas in och förhörs ta med läxbok läsebok och kuvert i en mapp. Friluftsliv, ta gärna med en frukt samt vattenflaska.
fre: Läsläxan delas ut och tas med hem.

Trevlig helg

Sara, Camilla och Mattias

Om du undrar något:
camilla.mauritzson@lemshaga.se 
sara.sandstrom@lemshaga.se 
mattias.olsson@lemshaga.se

Neptunus veckobrev v.4

Hej alla fina Neptunusar!

Vi har haft en härlig vecka som började med snö men slutade i tö… Men även om snön nästan försvann, så tog barnen tillvara på det lilla som var kvar!

Svenska

Vi har arbetat med bokstaven Å. På fredagen visade Lukas och Tuva upp sina Å-ord i bokstavspåsen. De som fick ta hem bokstavspåsen till nästa vecka blev Tindra och Oscar!

NO

Vi har fortsatt med vårt tid och rymden tema. Ett av våra mål är att få kunskap om hur solen, jorden och månen rör sig i förhållande till varandra. Därför har vi repeterat våra kunskaper, och interaktivt fått lära oss om deras genom att barnen själva fått vara dessa tre himlakroppar.

Vi har även sjungit om årets månader och pratat om i vilken ordning de kommer och vilka månader som det är sommar ,höst, vinter och vår.

Matematik

I matematiken har vi arbetat mycket kring subtraktion och att ge barnen olika strategier, sätt att tänka, när de står inför en uppgift. Vi har även arbetat med vad ental och tiotal är för något.

Vi arbetar dagligen med klockan på olika sätt. Bilden nedan visar ett utav dom,  när vi sjunger en klocksång. En får vara minutvisaren och en timvisaren, och får röra sig till sången. Den som är timvisare märker snabbt att den får röra sig mycket långsammare än minutvisaren…

Skolbio

I torsdags var det dags för skolbio och vi åkte till Gustavsbergsteatern för att se filmen “Siv sover vilse”. Den handlade om den väldigt fantasifulla Siv, 7 år, som ska för första gången sova över hos sin nya kompis Cerisia. I ett hem som skiljer sig från hennes eget, tycker Siv att det mesta känns mysko, speciellt när vännen börjar visa sidor hon aldrig sett! När Siv vill ringa hem händer något, hon känner sig alldeles vilse i den stora lägenheten … Men med hjälp av två pratsamma och bråkiga grävlingskompisar som dyker upp mitt i natten, är hon med om fantastiska äventyr som hjälper henne att acceptera det som är annorlunda och att hitta sig själv.

Barnens reflektioner gick mycket kring vad som var verkligt och vad som var dröm. Att det är viktigt att vara snäll mot sina kompisar och att stå upp för sig själv och att våga säga ifrån!

Nick fick ett varmt välkomnande när vi mötte upp honom vid Gustavsbergsteatern!
Mysigt med matsäck!

Föräldramöte

Vi vill tack för ett härligt gäng som kom på föräldramötet! Vi är så tacksamma för att vi har er och att ni är så engagerade. Gottis var med och berättade om gymnastiken och fick er att gympa lite och ni fick även pröva på en lektion i matematik genom Singaporemodellen! Minnesanteckningar från mötet togs av Malin och kan läsas i länken nedan:

https://docs.google.com/document/d/1-Urm8Oizd9yrX33xs1yoPsjwEG4R-K2G46hBRAQ60Q8/edit

Utvecklingssamtal

Vi har nu lagt ut våra samtalstider, så glöm inte att boka om ni inte redan har gjort det. Det är två samtalsdagar: eftermiddagen den 5/2 och hela dagen den 7/2. Det är viktigt att ni inför detta samtal fyller i ett frågeformulär tillsammans med ert barn, senast två dagar innan bokat samtal. Hur ni kommer till detta frågeformulär, se info nedan:

När du är inloggad i Schoolsoft.
1. Klicka på “Inför utvecklingssamtal” under kategorin “Elevdokument” i vänsterspalten.
2. Klicka på symbolen som ser ut som ett dokument längst ut till höger under “Elev” i raden “Neptunus-SSA inför utvecklingssamtal VT-18”
3. Klicka på symbolen som ser ut som ett dokument under “V” i elevlistan, då ser du frågeformuläret som vårdnadshavare förväntas fylla i.

Information från fritids

Nästa vecka kommer vi omvandla strumpor till gosedjur på Veckans pyssel. Ta gärna med en udda strumpa som du kan pyssla med! 
Utvecklingssamtalsdag 7/2

Denna termin kommer det vara utvecklingssamtal under en hel skoldag den 7/2.
Dagen kommer att vara en kombinerad utvecklingssamtalsdag och studiedag där ni som förälder och elev behöver närvara för samtal. Tider för utvecklingssamtal kommer läggas upp för bokning i schoolsoft.

Fritids har öppet kl. 7.30-17.00

För att kunna planera verksamheten på fritids vill vi veta vilket behov ni har av omsorg.

Fyll i enkäten i länken nedan. Tryck sedan spara efter ifylld enkät.
Sista datum för svar på enkäten är 2/2.

 Mvh Pedagogerna i Mellangården

 https://goo.gl/forms/3EXfu1FDKeC8ZYSw2

Nästa vecka:
måndag: Vi reser till bokstavslandet
tisdag: Vi firar att vi gått i skolan i 100 dagar!
onsdag: Ny läsläxa delas ut; kap 16 ”Prata ut”
torsdag: Idrott för röda och gröna gruppen.
fredag: Bokstavspåsen, friluftsliv. Dans för röda gruppen.

Trevlig helg!

/ Sara, Cissi, Nick och Vincent

 

 

Plutos veckobrev v.36

Hej alla Plutofamiljer!

Tack för ännu en härlig vecka tillsammans.

 

Normer och värden

Rastlekar

    

Den här veckan har Saturnuseleverna (3:or) tagit ansvar för att starta aktiviteten “rastlekar” för Plutos elever. Varje lunchrast kl.11.30 veckorna framöver möter de Pluto i olika lekar eller sportbetonade aktiviteter en stund på skolgården. En bra aktivitet där barnen har möjlighet att prova på något de är lite nyfikna på, men kanske en aning osäkra inför, och samtidigt lära känna eleverna i Saturnus. Den här veckans aktiviteter/lekar har varit bandy, gå på styltor, fotboll, spelat King och kastat frisbee. Har du varit med i någon rastaktivitet den här första veckan eller har du lekt andra lekar på gården?

 

Kunskaper/elevernas ansvar och inflytande

Svenska

Nu har vi hunnit till bokstaven Cc i alfabetet. När vi arbetar med veckans bokstav följer vi en bestämd arbetsordning. Först tittar vi tillsammans på hur bokstaven ser ut, vilket eller vilka ljud den har och samlar några ord som börjar på bokstaven. Sedan ritar ni och skriver det ord ni valt i abc-boken. Därefter tränar ni på bokstavsljudet med hjälp av fjädern som ni lägger i handen. Sedan är det dags att spåra (skriva) den stora och den lilla bokstaven (versaler och gemener) i sanden. När ni är färdiga med allt sätter ni kryss i schemat som finns i abc-boken. Vad heter filmen vi brukar titta på när vi arbetar med veckans bokstav? (Bokstavståget)

  

 

Bild/teknik

Många barn har nu påbörjat skapandet och byggandet av favoritplatsen i en låda och även gjort den lilla figuren som ska flytta in – sig själv. De har arbetat i smågrupper (6 st) i ateljén under förmiddagarna den här veckan och vi har sett en fantastisk utveckling i det egna skapandet samtidigt som de lärt känna varandra lite bättre. De barn som ännu inte påbörjat sin låda kommer att starta med det under nästa vecka och de som inte är färdiga kommer att kunna göra klart under fritidstiden (eftermiddagar).

   

 

Matematik

Vi har fortsatt med våra talkort som Josefine visade oss förra veckan, men också använt dem på lite nya sätt. I en morgonsamling fick barnen räkna ut hur många bokstäver deras förnamn har och sedan sätta namnkortet under rätt siffra.

Kommer du ihåg hur många siffror det finns att göra olika tal med? (0-9)

Kan du räkna ut vilka siffror som inte syns på bilden? Hur tänkte du när du kom fram till det?

Kan du räkna baklänges från 10 – 1?

 

Mångrupperna

Idag var det start för våra olika aktiviteter i mångrupperna.

Nix/simskola: På första simskolepasset fick vi öva oss på att hålla i stången och få kroppen att flyta. Berätta hemma varför det var viktigt att hålla hakan i vattnet? Vad hände när hakan inte var i vattnet? (benen sjönk till botten). Vi fick också öva på våra bentag. Vi hade flytkorvar och simplattor till hjälp när vi simmade runt i bassängen. Simlärarna Stina och Maggan gav oss i läxa att öva på bentagen hemma till nästa fredag. Läxa: ligg på mage på golvet och öva bentagen enligt ramsan; upp – ut – runt – ihop.

Charon/sagogrupp: I sagogruppen kommer barnen att få möta olika sagor och olika sätt att berätta sagor på. Vid detta tillfälle har vi lyssnat på “Spöksagan” och sedan har barnen fått göra varsin egen spöksaga, som de gärna får ta med sig hem om de vill.

Hydra/dramalek: Vi började med att skicka stenen för att säga våra namn, eftersom vi är lite nya för varandra och det är bra att veta vad vi heter när vi ska leka ihop. Vi kommer att börja varje dramalek med att skicka stenen, men då blir det på det svåra sättet. Kommer du ihåg hur det går till? (vi säger kompisarnas namn innan vårt eget, som en namnkedja, för att träna minnet och koncentrationen). Vi lekte sedan Hunden och benent med hjälp av en sång och vi rörde oss som olika djur till musik. Kommer du ihåg vilka djur vi var?

 

 

Skola och hem

“Skolans och vårdnadshavarens gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande.”
Lgr11 sid.16

Nu har vi träffat alla föräldrar på ett första utvecklingssamtal, ett sk Lära-kännasamtal. Om några veckor kommer vi att ha ett föräldramöte och i februari har vi ytterligare ett utvecklingssamtal. Vi hoppas att ni känner er välkomna med era frågor och även att besöka oss någon gång under läsåret nu då inskolningen är klar och barnen känner sig tryggare. Ni når oss alltid på pluto.personal@lemshaga.se

 

Föräldrakoordinatorer

Vi vill redan nu informera om att Pluto behöver två föräldrar som vill engagera sig i arbetet som koordinatorer i skolans koordinatorgrupp och därmed representera Plutos föräldragrupp under detta läsår. Vi har redan nu fått en intresseanmälan, vilket betyder att det behövs ytterligare en förälder som vill engagera sig.
Våra rektorer, Jill och Anna-Lena, kallar till möte den första onsdagen i varje månad och mötestiderna kommer att ligga på Schoolsoft. Det första mötet är den 4 oktober.
Du som är intresserad kan mejla det till oss.
Föräldrakoordinatorer har till uppgift att:
  • samordna föräldrars intressen och arbeta för utveckling av Lemshagas värdegrund.
  • vara länken mellan skola och hemmet.
  • ha en god kontakt med mentorerna för sin klass.
  • vara ”bollplank” till föräldrarna.
  • samla idéer och synpunkter och föra fram dem på mötet till rektorerna.
  • vara beredd att efter val sitta i styrelsen för Lemshaga Akademi.
  • sätta upp mål för året efter första mötet på hösten.
  • vara delaktig i framtagandet av våra styrdokument, tex Likabehandlingsplanen.

 

Varmt välkomna till föräldramöte i Plutos klassrum 27/9 kl. 18.00-20.00!

Vi kommer att berätta om hur vårt arbete tillsammans med barnen kommer att se ut under året och hur vi tillsammans med barnen och er föräldrar kan fortsätta skapa goda relationer och en positiv utveckling i klassen. Har ni frågor eller önskemål om innehåll på mötet kan ni mejla oss i förväg.

 

Pingis på Lemshaga

Det finns möjlighet att anmäla era barn till en eftermiddagsaktivitet som arrangeras av Boo pingis, mer info finns i bifogad länk. Om ni anmäler ert barn vill vi att ni stämmer av det med oss.

Pingis på Lemshaga HT 2017.

 

Frukt

De barn som åker till simskolan på fredagar behöver inte packa ner någon frukt i badväskan eftersom de tydligen inte får äta den i bussen och det blir för nära in på lunchen om frukten äts när de kommer tillbaka till skolan. Det går naturligtvis bra att som vanligt ta med frukt till eftermiddagen.

 

Skolfotografering på torsdag, 14 sep. Kom senast 8.20 till Pluto!

 

Nästa vecka v.37

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: röd/idrott

Torsdag: skolfotografering

Fredag: Nix/simskola, Charon/sagor, Hydra/dramalek

 

Trevlig helg önskar Plutos pedagoger!