Plutos veckobrev v.6

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

 

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Oo. I lådan låg bilder och ordbilderna ORM, ORMBUNKE och OPSIS KALOPSIS. Vi ramsade om “Ester Orm”, sjöng Majas abc-sång om “Ormbunken” och tittade på Lennart Hellsings abc om “Opsis Kalopsis” 

eleverna har arbetat enskild med Bokstavsslingan och i Bokstavshäftet och tillsammans har vi samlat ord som börjar eller innehåller Oo. 

 

 

Språklust 

Den här veckan fortsatte vi med långa och korta ord. Vi har lyssnat på ordpar och enskilt fått urskilja det KORTA och det LÅNGA ordet. Vi har prata om vad långa och korta ord är (det ord som låter längst stund att säga samt innehåller fler bokstavsljud/bokstäver). Vi har även pratat om att ett ord kan vara både kort eller långt, beroende på vilket annat ord vi jämför med. 

 

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med de geometriska formerna rektangel, triangel, cirkel, och kvadrat. Vi såg på Miniräknarna och avsnittet om smörgåsens alla former.

 

Plutokompis! Vilka former hittar du i smörgåsen?

 

 

I matteboken målade vi de olika formerna i varsin färg. Sedan letade vi efter formerna inne i klassrummet. Vi hittade massor av saker som hade dessa former. Sedan gjorde vi ett mönster där det gällde att både tänka på färg och form för att få mönstret att stämma. Efter det gjorde vi fler födelsedagsarmband genom att först göra en ritning och sedan följa ritningen för att få samma mönster på sitt armband. Det här var en uppgift som vi gjorde tidigare i höstas och den här gången gick det hur snabbt som helst.

 

 

 

 

NO

Denna vecka var det röda gruppens tur att ha NO. Vi fortsatte att arbeta med fåglar i Sverige. Vi började med att titta på två korta filmer: Skrutts fågelbok om små fåglar och Fåglar i Sverige. Efter det läste vi om Koltrasten som är sveriges nationalfågel. Den har en vacker sångröst som vi lyssnade på. Sedan tränade vi på några vanliga fågelnamn och hur vi känner igen just dessa fåglar genom att spela fågelmemory.

 

 

 

Plutokompis! Kommer du ihåg vad den här fågeln heter?

 

 

IDROTT

Denna veckan hade gröna gruppen idrott. Även denna vecka hade vi turen att gympasalen var ledig. Vi inledde lektionen med Väcka Kroppen och Rörelsestopp.

 

 

Denna vecka var huvudaktiviteten Myrornaslek. Det är en bollek där eleverna är indelade i två myrlag med varsin myrdrottning. Leken går ut på att arbetarmyrorna som är uppdelade på varsin planhalva ska kasta myrägg (bollar) till sin drottning som står på en tjockmatta på andra sidan planhalvan. Drottningen samlar alla “ägg” hon lyckas fånga i en skattkista. När alla ägg är slut räknar vi hur många varje lag lyckats samla in. 

 

 

SO

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Sagomattan – Nix

Vi började med att se avsnitt 3 av Sagomattan. Den här gången besökte Marcus Ormingeskolan. Efter det drog vi sagostenar ur påsarna och den här gången fick vi reda på att sagan skulle handla om: en flicka, som ville till månen, men som somnade och en kompis till henne som skulle hjälpa till och sedan blev det delad pizza.

 

 

 

 

 

 

Simskola – Charon

Den här veckan på simskolan har vi fortsatt att öva flitigt på tekniken i bentagen samt simmat både bröst- och ryggsim. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade att simma en längre sträcka. 

 

Dramalek – Hydra

 

  • Namnkedjan
  • Denna ringen den ska vandra
  • Rörelsestopp
  • Katten och råttorna 
  • Sagomassage

 

Denna ringen den ska vandra. Vi sitter i ringen, håller i vår gemensamma tråd och skickar en ring på tråden mellan varandra och sjunger “Denna ringen den ska vandra från den ena till den andra..”

Kompisen som ligger i mitten blundar och när sången slutar ska den lista ut vem som har ringen gömd i sina händer. Vi hittade på en sång som hjälper den som letar efter ringen. Alla som inte har ringen i sin hand sjunger, ‘Jag har ingen’ och den som har ringen sjunger ‘Jag har ringen’.

 

Rörelsestopp. Vi rörde oss till musik och stelnade till olika statyer när musiken stoppades. Sista gången skulle alla nudda varandra och bilda en stor staty tillsammans.

 

Katten och råttorna. Det ligger en sovande katt i mitten och runt omkring finns det olika råttbon, i dem bor gåråttor, springråttor, smygråttor och galoppråttor. Råttorna ska lyssna efter just deras rytm från trumman och ta sig ut från sina bon för att röra sig runt katten. När trumman tystnar försöker råttorna ta sig tillbaka till sina bon, om de inte blir fångade av katten.

 

Vi avslutade med sagomassage.

 

FRITIDS

 

Här kommer några bilder från veckan på fritids.

 

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Utvecklingssamtal

Nästa vecka drar utvecklingssamtalen igång. Vi ser fram emot att få prata mer med er alla. 

Onsdagen den 17:e (samtalsdagen) kommer fritids att var öppet för de barn som är i behov av omsorg. Men på grund av rådande läge så rekommenderar och önskar vi att alla som kan vara hemma är hemma denna dag. Har ni behov av omsorg så får barnet vara med på samtalet härifrån skolan. Har ni samtalet en annan dag så önskar vi att ni även då har barnet hemma under samtalet om möjligt.

Inför samtalet fyller ni i dokumentet “inför samtalet” tillsammans med ert barn. 

(se bifogad pdf nedan eller under aktuellt/nyheter/info från mentorer i schoolsoft).

Ni som inte har tillgång till skrivare får be om ett exemplar från skolan vid lämning/hämtning. 

 

Inför utvecklingssamtalet vt-21

 

Våga visa – kvalitetsundersökning

Stort tack till er som hittills ha svarat på enkäten. Det betyder mycket för att ni tar er tiden till detta. Ni som ännu inte hunnit med att svara har till den tisdagen den 16/2 på er. Se förra veckobrevet för mer detaljerad information kring hur du går till väga.  

 

Sportlov v.9

Om två veckor är det sportlov och vi behöver veta vilka barn som kommer att vara på fritids. Gå in i schoolsoft och anmäl närvaro eller ledighet. Tack!

 

Vecka 7

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Samtalsdag ingen ordinarie skoldag. Fritids har öppet för de som anmält närvaro.

Torsdag: Mångrupper. Skolstart för simskola 07.50, dramalek/sagomattan 8.20.

Fredag: Idrott röd (utomhus alt. i klassrummet) / NO grön.

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

 

 

Plutos veckobrev v. 48

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

 

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Ii. I lådan låg bilder och ordbilder på IGELKOTT, IRIS och INGEBORG. Vi ramsade “Igelkotten rund och go”, sjöng “Min lilla igelkott” och Majas Alfabetssång om “Iris”. Vi tittade på Lennart Hellsings ramsa om “Ingeborg” som tappat bort sin fingerborg och Bokstavståget i skolplus.

Vi har övat och arbetat med veckans bokstav genom att samla Ii-ord, genom övningarna i  “Bokstavsslingan” och i “Bokstavshäftet”.

 

 

Språklust

Under hela året arbetar vi på olika sätt med den fonologiska medvetenheten dvs att lära sig lyssna efter bokstavs- och språkljud och få känslan för rytmen i språket med hjälp av sånger, rim och ramsor. 

För att utveckla elevernas språkförståelse under förskoleklassåret använder vi i oss bland annat av läromedlet “Språklust 2” som utgår från Bornholmsmodellen. 

 

  

 

 

Rim

Denna vecka har vi börjat arbeta med Rim. För att uppfatta rim måste man lyssna efter hur orden låter, istället för att tänka på vad de betyder. Det viktiga är att eleverna uppfattar och hör det som är ljudmässigt lika. 

 

* mus – hus

betydelsemässigt olika men ljudmässigt lika = rim

 

*mus – råtta

betydelsemässigt lika men ljudmässigt olika = inte rim.

 

I veckan har vi ramsat “Gubben Gran” och “Alla byxor äro dyra”, vi har pratat om vad rim är och aktivt lyssnat för att höra hur olika ord låter och om det låter lika i slutet. Vi har arbetat med rimkort och hittat rim-par.

 

 


MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi tittat på katten, musen, tiotusen som denna gång handlade om formen kvadrat och kroppen kub. Begreppet kropp är ju lite lustigt egentligen så det är bra att vi bekantar oss med de riktiga matematikspråket från början. Kvadrat är också ett sådant ord som vi ibland kallar för fyrkant, men på mattespråket heter det kvadrat.

 

Sedan bekantade vi oss med fler kroppar som klot, kon och cylinder. Vi pratade om var vi kunde hitta de olika kropparna i verkligheten och så tränade på att sortera dessa i grupper.

Vi har också arbetet med talet 7. I matteboken tränade vi på att skriva siffran uppifrån och ner. Vi grupperade föremål i grupper om 5, 6 och 7. Vi ritade fler så att det blev 7 tillsammans. I “Mina siffror” gjorde vi ett 7-pussel, vi ritade talet på två tärningar och ritade 7 föremål.

 

 

 

 

 

 

 

Programmering

I veckan fick den röda gruppen besök av Maria som är mediapedagog på skolan. Hon kommer att vara hos på tisdagar, varannan vecka hos röd och varanna vecka hos grön. 

Maria började med att fråga om det var någon som hört ordet programmering? Någon trodde att det hade med datorer att göra. 

Vad är programmering? Vad är programmerat?

 

   

 

          

 

Efter det fick vi prova på att programmera Maria. Hon skulle ta sig från tavlan fram till nödutgången.

 

 

Sedan spelade vi Bee-bot på ipaden. Det är ett spel där eleven ska ge Bee-boten instruktioner att gå framåt i en bana genom att ge instruktioner med hjälp av pilar. Lite klurigt från början eftersom man måste tänka sig in i var Bee-botten är i förhållande till pilarna för att det ska bli rätt.

 

 

 

IDROTT

Den här veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen”. Sedan fortsatte vi med “rörelsestopp”. Den här gången var uppdraget att röra sig fritt till musiken, men när musiken tystnade gällde det att följa en instruktion till exempel. –lägg dig på något svart, sätt handen på något gjort av trä, sätt dig på något cirkelformat mm. 

 

 

Efter det lekte vi “Spegelkull” och “Fiskarna i havet”. 

 

Spegelkull

När du blir kullad i spegelkull stannar du upp på stället och hittar på en valfri rörelse som till exempel borsta håret, hoppa på ett ben eller kanske ett danssteg du gillar. För att bli fri igen behöver en kompis komma och ställa sig mitt i mot och härma rörelsen (som en spegelbild). 

 

 

Fiskarna i havet 

I denna lek var alla förvandlade till fiskar. I mitten av lekytan lurade den hungriga hajen och i de fyra hörnen(mattorna) låg fiskarnas bon. Fiskfamiljerna turades om att simma ut runt hajen och blev en tagen så förvandlades en också till haj.

 

 

Vi avslutade med utvärdering och nedvarvning i ringen.  

 

Plutokompis!

Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om?

 

 

 

NO

Denna gång var det röda gruppens tur att ha NO. I matten har vi precis arbetat med talet 6 så vi passade på att rita ekorrar där vi utgick ifrån siffran 6 för att rita en ekorre. Vi tittade på korta filmer om vad ekorrarna gör på hösten och hur träden ser ut på hösten. Under året kommer vi följa ekorren, ett lövträd och ett barrträd igenom alla fyra årstider. 

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Nix (Dramalek)

 

Dagens innehåll:

 

  • Namnkedjan
  • Vad gjorde vi förra gången?
  • Olika lekar när vi sitter på stolar i ring
  • Massagesagan – Hösten 

 

Den här gången satsade vi på olika lekar när vi sitter på stolar i ring och byter plats med varandra när den som står i mitten ropar ut något.

I den första leken skulle vi säga  “Alla som gillar… byter plats med varandra (borsta tänderna, kaniner, glass osv). I den leken lär vi känna varandra lite bättre när vi får veta sådant som kompisarna gillar. Vi blir också lite modigare av att stå i mitten och ropa ut något.

Vi lekte “Fruktsallad” och kom överens om tre frukter som vi skulle tänka på. Den här gången blev det äpple, vattenmelon och jordgubb. Den som står i mitten ropar ut namnet på en frukt och de som tänker på den byter plats med varandra. Ropar någon fruktsallad byter alla plats.

Vi fortsatte sedan leken i nytt tema – olika maträtter, och kallade leken för Buffé. Maträtterna blev tacos, julgröt, pannkaka och när någon ropade buffé skulle alla byta plats.

Vi avslutade med en massagesaga där vi sitter i par och ger och får massage av en kompis. Sagan handlade idag om hösten där rörelserna bla fick gestalta när löven faller ner från träden och höstsolen lyser med sina strålar. 

 

Charon (Sagomattan)

Trixie hoppade in och gjorde sagomattan med gruppen. 

 

 

 

Hydra (Simskola)

Den här veckan inledde vi simlektionen med att finslipa på tekniken i bentagen vid stången och simmade bröst- och ryggsim. Efter det satte vi på oss flytvästar och botten i bassängens sänktes så att det blev djupare. Sedan fick lära oss hur en flytväst fungerade och tillsammans diskuterade vi när det kan vara viktigt att ha flytväst och vilka som behöver bära den. Vi samtalade även om hur vi ska göra om vi hamnar i vattnet och behöver kalla på hjälp. Vi fick öva på att ligga stilla och att flyta, simma med flytvästen och några försökte även testa att dyka ner till botten. 

 

 

Plutokompis! Berätta för någon där hemma. Varför var det lättare att simma på rygg med flytvästen? Gick det att dyka ner till botten? 

 

Ugglan och kompisproblemet

 

“En fotbollsspelare har ett problem. Istället för att, som hon lovade, spela fotboll med sin kompis Fotbolls-Eva åkte hon skateboard med coola Lise. Fotbolls-Eva blev jätteledsen och vill nu aldrig spela fotboll med henne igen. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att muta henne eller att skaffa en ny kompis visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste fotbollsspelaren tänka efter och själv finna lösningen.” – ur.play.se

 

Plutokompis! Kommer du ihåg hur hon löste problemet?

 

 

 

FRITIDS

 

Skogen

Den röda gruppen gick till Raketen för att leka och samla naturmaterial till pyssel inför advent och juletid. 

 

Veckans aktiviteter

Den här veckan har de som velat haft möjlighet att låna leklådor till sin rollek. I hallen byggde vi upp en affär och restaurang och i ett klassrum lekte några barn skola. 

 

Bild på leklåda affär/restaurang.                        Bild på lek vid affär

 

Bild på leklåda affär/restaurang.                   Bild på skollåda

 

 

I ateljen fanns det tre stationer att välja mellan, kulmålning, julkortstillverkning och mandala.

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Lämna och hämta utomhus

Vi vill påminna om skolans Corona-regel – att inte gå in i lokalerna! 

Säg till den pedagog som checkar in eller ut om ditt barn behöver extra stöd kring kläder i kapprummet. 

 

Lucia

Vi brukar fira lucia på Lemshaga mer er föräldrar som publik, utomhus i Amfiteatern varje år, där Plutobarnen är luciatågets tomtenissar/nissor. Men i år blir det inget traditionsenligt firande på grund av rådanden pandemi. 

I år är planen att istället spelar in sångerna i förväg och göra en kort musikvideo som kommer att läggas upp på hemsidan för er föräldrar att ta del av. Pluto ska sjunga en låt som de gärna får öva på hemma. Klicka på ljudfilen nedan.

 

Tag med en tomteluva! (onsdag 2 december)

Nästa vecka ska vi spela in sång och video tillsammans med Jonas (skolans musiklärare). 

Så senast till onsdag nästa vecka önskar vi att alla barn har med sig en egen tomteluva (gärna namnmärkt).

 

 

Länk till sången

 

Tomtar, tomtar, tomtar (text)

Tomtar tomtar tomtar, vi är små små tomtar
Röda luvor mjuka skor, smyger kring där mänskor bor
Tomtar tomtar tomtar, vi är små små tomtar

Klappar klappar klappar, vi kan göra klappar
Stora hårda mjuka små, är du snäll så kan du få
Klappar klappar klappar, vi kan göra klappar

Julgröt julgröt julgröt, tomtar gillar julgröt
Vi kan äta stora fat, risgrynsgröt är tomtemat
Julgröt julgröt julgröt, tomtar gillar julgröt

 

Julavslutning

Även den traditionsenliga julavslutningen i Gustavsbergs kyrka kommer behöva att ställas in i år. Vi pedagoger har istället en egen avslutning tillsammans med eleverna i klassrummet, fredagen den 18 december. 

 

Jullovsanmälan till fritids

Nu går det bra att gå in på schoolsoft och anmäla närvaro eller ledighet på jullovet. Vi önskar att du skriver in Ledig alternativt Närvaro (inklusive aktuella tider) på schoolsoft, under kommentar från vårdnadshavare. Sista dag för anmälan är söndag 6 dec.

 

Nedan kommer detaljerad information om när vi har öppet respektive stängt under jullovet.

*Sista skoldagen för terminen är 18/12. Fritids öppet som vanligt.

 

V. 52

Måndag 21 dec -Öppet som vanligt

Tisdag 22 dec -Öppet som vanligt

Onsdag 23 dec -Öppet, men stänger 15.00 pga dag före afton

 

Fritids är stängt 24 december tom 3 januari. 

 

V. 1

Måndag 4 jan – Öppet som vanligt

Tisdag 5 jan – Öppet men stänger 15.00 (dag före röd dag)

Onsdag 6 jan – Stängt  (röd dag)

Torsdag 7 jan – Öppet som vanligt

Fredag 8 jan – Öppet som vanligt 

 

Läxa – till måndag

I veckan har du fått hem ett läxpapper. Så här står det på baksidan av pappret:

Här kommer en läxa. Den här gången ska du berätta lite om när du föddes. Be någon om hjälp att skriva eller skriv själv. Klistra in ett kort på dig som bebis eller mejla en bild till pluto.personal@lemshaga.se Döp mejlet till bebisbild och ditt namn.

Svara på frågorna: 

*När föddes du och vart?

*Hur mycket vägde du och hur lång var du?

Bifogad läxa-pdf finns på schoolsoft.

 

Nästa vecka

Måndag: Lämna in läxan. 

Tisdag:

Onsdag: Tag med en tomteluva. 

Torsdag: Röd grupp idrott. Grön grupp till skogen,14.30-16.00. Meddela oss på schoolsoft vid tidigare hemgång.

Fredag: Mångrupper, skolstart för Simskola 07.50. Dramalek/Sagomattan 8.20.

 

Trevlig helg och första advent! 

/Plutos pedagoger

 

 

 

Neptunus veckobrev v.38

Hej alla fina Neptunusar!

Tack för en fin vecka! Bedömningarna är strax klara och hur ert barn ligger till i svenska och matematik kommer tas upp på ert utvecklingssamtal. Ska bli spännande att få ha samtal över google meet, och vi hoppas att det ska fungera bra. Vi kommer ha telefon till hans om tekniken strular.

Kunskaper:

Matematik

Eftersom vi utför bedömningsstöd i matematiken så har eleverna fått spela vektor som är en app som övar barns arbetsminne och förståelse av tal. Vi har även haft en singma lektion där vi övade på att räkna neråt från 10. Vi har även fokuserat på talet 0 och pratat om vilken magisk siffra det är som både kan stå för noll, men tillsammans med andra siffror bli hur stort som helst!

Svenska

Bokstavspåsen

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven A på olika sätt. Bokstavspåsarna denna vecka innehåll ord som apa, armband, anka, alun, anteckning m.m.

Nästa vecka får Linnea och Maja ta med sig bokstavspåsen.

SV – Läsläxan

Bra kämpat alla med läsläxan! Vi övar varje dag i skolan på att läsa, men det ni gör hemma med ert barn betyder så mycket. Gå gärna in på länken och se en kort, men väldigt viktig film som kan förändra ditt barns förutsättningar.

Läser du högt tillsammans med ditt barn lite varje dag påverkar du stort ditt barns ordförråd. Och vilket lätt och viktigt sätt att hjälpa ditt barns förutsättningar på!

Den här veckan kommer ni få läsa kapitel 4. Lycka till!

Engelska

Vi forsatte att arbeta med färgerna i engelskan och denna gång med hjälp av memory och ett brädspel.

Idrott

Full fart med bollar!

Gottis hade planerat en rolig lektion med temat bollar. Vilka knep kan man använda sig av för att kasta och fånga en boll på ett bra och säkert sätt? Sedan övade vi och lekte med bollar på olika sätt. Vi avslutade även med “bollmassage”.

Nästa vecka:

mån: Bokstavspåsen presenteras av Linnea och Maja.
tis:
ons: Utvecklingssamtalsdag, skolan stängd, fritids öppet.
tor: Läsläxan lämnas in och förhörs ta med läxbok läsebok och kuvert i en mapp. Friluftsliv, ta gärna med en frukt samt vattenflaska.
fre: Läsläxan delas ut och tas med hem.

Trevlig helg

Sara, Camilla och Mattias

Om du undrar något:
camilla.mauritzson@lemshaga.se 
sara.sandstrom@lemshaga.se 
mattias.olsson@lemshaga.se