Jupiter v.13

 

 

Vi svensklärare på Lemshaga vill ju så klart uppmuntra alla elever till skönläsning och har nu kommit på ett ypperligt sätt att få alla elever till att läsa. Vi ska tävla! Alla elever har fått hem ett läsprotokoll som vi önskar att ni fyller i under lovet. Tävlingen går ut på att läsa så många sidor som möjligt mellan den 2/4-19/4. Protokollet lämnas in till klassens mig, Åsa, senast 19/4. Om det skulle vara så olyckligt att någons hund eller annan odåga skulle hinna äta upp protokollet innan det hann landa hemma hos er så bifogar jag givetvis en ny kopia här:

Lemshaga läser

 

 

Nora och Amanda berättar om vad vi gjort den här veckan: 

 

Hej! alla Jupiter föräldrar!

Vi har jobbat med vikingatiden så vi bestämde oss för att göra dockor som ska likna vikingarna, barnen tyckte det var jättekul man kunde få göra hemmafru, krigsman och sköldmö. Vi skrev klart kapitel 5 och ska snart ska börja på kapitel 6. Vi önskar att barnen började lyssna mer på lektionerna. Vi önskar man fick mer aktiviteter på rasterna. Man vill kunna rida på skolgården och få djur tillåtna. Så fort det blir varmt så ska vi åka till Gröna  Lund och badhuset. Vi önskar att barnen skulle vara lite mindre högljudda på rasterna. 

Vi har Nora.B och Amanda som är våra fransyskor. Som gärna vill skriva saker på franska. Som vissa stör sig på. Nora.B och Amanda säger att det finns inget som kan stoppa dem för att bli det dem vill bli.

Nu väntar alla på sommaren här på lemshaga. Och alla hoppas på en varm och virusfri sommar. Men det finns inte så mycket att gör åt det det är bara läkarna som kan fixa virus problemet.  Nu är det bara några veckor kvar till sommaren gud vad tiden går fort va. Det känns som om eleverna gick i 3an igår. 

Tyvärr har vi haft några problem här i klassrummet. För 1 april så började alla skämta men tillslut gick det lite för långt först så vände alla barnen upp och ner på klassrummet det tyckte sv läraren Åsa var roligt sen så började alla elever tejpa på alla kranar sen hällde tyvärr några elever salt i mjölken på lunchen det var inte så roligt då längre.

Vi ska ha ett NO-prov efter lovet  på måndag men det kommer vara jätte lätt så ni kan bara ta 15 min efter skolan varje dag så man kan plugga lite varje dag så kommer det bli jättebra.

Vi alla önskar er ett fantastiskt påsklov och att ni har jätteroligt! 

Glad påsk och ha det gött! 

Gjord av: Nora.B och Amanda.

 

 

 

Vad är en sköldmö? 

 

 

Fokus denna vecka: 

 

Då är vi i full gång med vårt vikingatema och vi pysslar och sysslar för fulla muggar. Själva arbetssättet denna gång är att arbeta utifrån en “storyline” (se tidigare v.brev samt LPP för mer info) vilket kortfattat handlar om att utgå från en berättelse och följa den kring hela temat. För oss handlar det om att följa den unga pojken Ansgar och hans öden. Varje vecka kommer vi att stanna upp och fokusera kring ny mindre teman. Ett övergripande syfte är även att eleverna ska lära genom att skapa och pyssla på olika sätt. Tanken är alltså kort och gott att vi lär genom att skapa saker. Jag vill att eleverna ska få prova på så många olika typer av arbetssätt som jag bara kan ge dem för att de ska få perspektiv och förståelse för olika sätt att ta sig an ny kunskap och förstå vad som funkar för en själv. En del av arbetet i ren studieteknik alltså. För övrigt kommer vi även, i början av åk 5, att jobba rent tekniskt och konkret med just olika tekniker i studieteknik, men mer om det lite längre fram… 

 

Under vår första vecka (v. 11)  fick eleverna själva göra research och välja ut en specifik sak/händelse/fenomen kring vikingarna och denna tid som de själva blev lite mer intresserade av. Sedan skulle de presentera  detta för mig och klassen under fredagens sista lektion. Så härligt att få höra vad eleverna fann intressant och även jag fick lära mig ett och annat som jag inte redan visste:) 

 

Vår andra vecka (v. 12) gick ut på att lära oss om vad en människa från denna tid kunde tänkas bära för kläder. Vi jämförde bland annat rik/fattig och fest/vardag samt kvinna/man/ barn.  När vi hade läst på och dokumenterat våra nya kunskaper om vikingarnas klädsel var det dags att visa fröken vad man lärt sig genom att själv skapa en egen vikingadocka. De skulle även ge dockan (som är en släkting till Ansgar) ett namn värt att nämna från denna tid. Tor, Natt och Freja var tydligen populära namn. 

 

 

Sen var det dags för denna vecka och vad blev då vårt spännande tema mån tro… jo “livet på vikingatiden”. Hur levde man på vikingatiden och vad jobbade man med? Hur såg boendet ut och hur behandlade man trälar egentligen? Hur kunde ett “fredagsmys”  se ut och hur skiljer sig detta från elevernas fredagsmys i dagens tid? 

Vi startade våra första lektioner med att jämföra och söka fakta om likheter och skillnader kring livet på vikingatiden och elevernas egna liv här i nutid. Måste säga att frökens favoritfråga var vem som bestämmer hemma hos eleverna och vem som bestämde i en vikingafamilj? Enligt en rundfrågning av eleverna så har jag nu full koll på vem som bestämmer hemma hos er…haha! Vad tror ni ? Är det föräldrarna eller en enskild person? Ja, enligt en högst empirisk studie gjord utifrån era kids så är det en majoritet av mammor som bestämmer hemma i era hus..haha! Stundom försöker tydligen även ett syskon eller två bemästra den rollen men till noll framgång:) 

 

Avslutningsvis påbörjade vi även byggandet av vår egna vikingaby så klart… 

 

 

 

Övrig information:

 

Föräldramöte 

Då har vi kommit in i terminen en aning och det är åter dags för ett föräldramöte. Vi vill välkomna er till ett digitalt föräldramöte onsdagen den 14 april. Länk kommer så småningom på Schoolsoft. 

 

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

v.14. Lov

 

V.15 Digitalt Föräldramöte:  Välkomna på Onsdag kl.18.00 Länk kommer på schoolsoft när det närmar sig. 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa  

,

En kommentar

Kommenteringen är stängd.