Jupiter V.15

 

Veckan började i en rivstart med muntliga kemi-prov som höll på hela dagen. Alla klarade sig med bravur kan jag med stolthet meddela 🙂

 

 

 

 

-Här kommer veckans sammanfattning av Jupiters egna små journalister 😉

 

På mattelektionerna den här veckan har vi börjat jobba med massa. 

Vi har tränat på att omvandla hektogram, kilogram och gram.

 

 

I onsdags hade grupp A programmering. Då fortsatte vi programmera en liten figur som heter Byte att gå runt i en liten värld och fånga diamanter. 

På NO-lektionerna har vi jobbat med kemi. I måndags hade vi ett muntligt kemiprov.

Vi har också börjat nosa lite på biologi. Då tittade vi på några filmer om. En av filmerna förklarade vad evolution är, och berättade lite om Charles Darwin.

 

 

På svenskan skriver vi på kapitel 6 i våra kapitelböcker. Kapitlet går ut på att vi ska fixa pengar, minst en miljon. Vissa åker framåt i tiden och t.ex försöker få alla lotto svaren, andra åker bakåt i tiden och t.ex rånar en gammal bank.

 

 

På SO-lektionerna har vi fortsatt på vårt tema vikingatiden. Vi har byggt egna små vikingabyar med papper.

Vi har också börjat prata om deras tro och religon – Asatro. Vi tittade på några avsnitt av serien ”Odens rike”. Där berättar de om alla asagudar och om hur man trodde världen såg ut och blev till då.

 

Vi fick även göra ett test där man svarade på några frågor för att få reda på vilken asagud man var mest lik. 

Vill du också veta vilken asagud du är/är mest lik kan du gå in på länken här:

https://historiska.se/quiz/vem-ar-du-i-nordisk-mytologi/

 

På mentorstimmen fortsatte vi med våra kurser om vänskap som Miche håller i, känslor som Cissi håller i, kärlek som Åsa håller i och sociala medier som Andreas håller i. 

 

I måndags på idrotten lekte vi ”Äppelgummman”, ”ögat ser” eller ”indiansmyg” som den också kan kallas. Den går ut på att hämta ärtpåsar från andra sidan gympasalen utan att bli sedd av ögat eller äppelgumman. Leken röstade vi fram veckan före påsklovet. 

I fredags började vi också med dem 2 racketsporterna pingis och badminton. 

 

På bilden har vi skissat klart våra bilder som vi påbörjade förra veckan. Man skulle välja en symmetrisk bild på en kändis, sedan klippa den på mitten, klistra fast den på ett papper och rita andra halvan. Vi har lärt oss massa nya tekniker när vi ritat, så att bilderna ser så riktigt ut som möjligt. Vi har också tänkt extra mycket på att skygga, så att det ser ut som att bilden är 3D.

 

På träslöjden den här veckan gjorde vi små trä-robotar av rester som andra slängt bort som skräp. Vi pratade om att ”någons skräp kan vara någon annans skatt”.

 

På textilslöjden har vi fått tillbaka våra prov om hur symaskinen funkar. Högsta betyg var 14/14, om man fick fel på någonting fick man göra om den uppgiften. Vi påbörjade också arbetet av att sy och brodera ett eget pennskrin. På pennskrinet skulle man brodera in sina initialer. På slutet av lektionen fick vi symaskinskörkort, som funkar som ett körkort fast inte för att få köra bil utan symaskin. 

 

 

På engelskan i onsdags fick vi en bedömningsuppgift, där man skulle följa instruktioner, och rita/färglägga olika saker. Varje person skulle också skriva 3 stycken ledtrådar, som handlade om vad vi hade gjort på påsklovet. Sedan skulle vi gissa vem det var som hade skrivit vad. På engelskan i torsdags fick vi nya glosor, spelade elevspel och avslutade med massage. 

 

På musiken i tisdags fortsatte vi med våra rapplåtar på GarageBand. Några börjar bli klara, men de flesta håller fortfarande på att spela in sin rapp.

Av Rita och Ida från Jupiter röd.

 

 

 

-Vem gifte sig den brittiska forskaren Charles Darwin med?

 

 

 

Vad är integritet?

Integritet är ett ord som kan vara klurigt att förstå. Det är abstrakt, alltså något som inte går att se eller ta på, och kan ha olika betydelse i olika sammanhang. I ett och samma sammanhang kan det till och med betyda olika saker för olika personer.

För att förstå vad integritet handlar om kan du föreställa dig att du har en rockring runt kroppen. Det som finns innanför ringen, mellan dig och ringen, kan ingen se eller komma åt om du inte väljer att flytta på ringen, öppna den eller låta någon stå tillsammans med dig i den. Det utrymmet är din integritet. Där finns allt möjligt – din kropp, dina känslor, dina hemligheter, dina tankar, dina privata saker och bilder, sånt du är rädd för och sånt du är rädd om. Ringen är till för att skydda dig och det du sätter ett högt värde på. Och det är just för att människor tycker olika om vad det som finns där mellan kroppen och ringen är värt, som integritet inte är detsamma för alla.

Den där ringen finns så klart inte på riktigt, men det kan vara ett bra sätt för att tänka på integritet. För då förstår de flesta att det är fel att tränga sig in i eller göra sönder andras ringar.På internet och i sociala medier är de där osynliga ringarna ännu mer osynliga! Därför händer det att människor struntar i dem eller glömmer bort dem och kliver innanför andras integritet på nätet. Till exempel genom att dela dela taskiga bilder, skriva hemligheter eller sprida information om andra utan att fråga om lov först. Det kallas att kränka någons integritet.

 

Kursen går ut på att få kunskap kring integritet och göra värderingsövningar där man ska ta ställning till olika påståenden. Det är blandade påståenden som har fått dem att tänka till lite och skapat fina diskussioner 🙂

Timman har avslutats med en anonym enkät om vilka sociala medier som används och vad kidsen faktiskt gör online…

 

 

 

Övrig information

Schackfyran är tävlingen där alla är värdefulla. Det är också världens största schacktävling där så många som 25 000 fjärdeklassare från över 1 000 klasser deltar varje år. Sedan starten 1978 har Schackfyran lärt över en halv miljon 10-åringar att spela schack! Varje år når vi en tredjedel av alla svenska skolbarn i fjärdeklass.

I år spelas Schackfyran på nätet. Läs mer om det på Schackfyran Online.

På måndag den 26/4 (Vecka 17) kommer vi spela denna tävling online mellan 8.20 – 10.10. Detta medför att det blir en schema-brytande förmiddag där idrotten utgår.

Ser fram emot att genomföra detta med era kids 🙂

 

 

Klassföräldrar

De nya klassföräldrarna hittar ni i Schoolsoft under nyheter 🙂

 

Slutligen….

…lämnar jag er med detta mästerverk som skapats och redigerats av Rita & Ida.

Ps. Dröm inga mardrömmar om kilo & hekto efter denna video nu…och glöm inte kunskapsloggen på måndag!

 

 

Kommande datum och aktiviteter:

  

V. 16

Kunskapslogg i matematik: Måndag 19/4

 

V. 17

Schack4an: Måndag 26/4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en fantastisk helg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Andreas  

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.