Jupiter V.3

 

 

Här är det ju tänkt att jag ska sammanfatta veckan i några korta drag, men vem är inte bättre att göra det än eleverna själva? Här kommer det:

 

I onsdags fick klass Jupiter på Lemshaga Akademi reda på att de skulle få en överraskning på fredagen, men mer fick de inte veta. Men på nästa lektion så sa en av lärarna att överraskningen var bio i klassrummet, men på ett villkor; att alla hinner klart på Tekniklektionen. I slutet av dagen sa han att vi hade klarat det. Mer info får vi idag om vad vi fick ha med oss för gott. Man får ha med sig kakor, saft, bulle, Loka Crusch och popcorn(om man har med sig popcorn får man städa upp efter sig). Man får inte ha med sig läsk, chips och godis. Man får också ta med en liten kudde eller ett litet gosedjur. Filmen heter “I’m eleven”. 

 

I veckan var den andra veckan med att äta i klassrummen. Vi tycker att är annorlunda. För att vi inte har gjort det förut. Och nu får vi också sitta vart vi vill bara om vi sköter oss. Vi fick det förut men det blev för stökigt så vi fick sitta på våra vanliga platser i två dagar. Vi gör det här  för det är Corona-tider. Vi får sitta i klassrummen för att vi går i Storgården och matsalen är i samma hus. Förut så satt vi i ett tält som vi kallade tältet. 

 

Vi i Lemhagen Jupiter håller på med ett “skräpprojekt” där vi ska göra en affisch om stoppa skräpet, vi ska använda oss av information eller nudging, (nudging betyder att man ska göra det lätt att göra rätt) Det är en rolig och lärorik uppgift där vi även lär oss om mängden skräp vi faktiskt kastar. Vi röstar sedan om vilken affisch vi skickar in. Vinnaren får en soptunna som vi (om vi vinner) ställer utanför vårt kapprum. Vi har också fått lov att skicka in två bidrag eftersom vi är två grupper(röd och grön). 

I måndags så fick Jupiter på lemshaga ett nytt schema. Skillnaden från det gamla schemat är att gröna har gympa första lektionen på måndag men på fredagen är lika som förut. En annan skillnad är att A och B grupperna har bytt(A och B är som halvklasser). Så dom som hade bild förut har nu programmering. Slöjd grupperna bytte(en klass hade först syslöjd sedan bytte dom till trä och metallslöjd medan några bytte tvärtom). 

 

Veckans nyheter av Alicia,Frida,Minna och Tyra. Denna gjordes 21/1 2021. 

 

 

Men nu tar fröken över rodret och informerar vidare om annat smått och gott. 

 

Måste verkligen börja med att berömma kidsen enormt. Vi har haft fantastiska lektioner och arbetsron har verkligen förbättrats markant. För den mesta tiden är alla upptagna med sina arbeten och de går in för fullt med allt det tar sig an. I SO har vi ett mindre projekt där vi arbetar i grupparbeten och de är SÅ ambitiösa och går in för projektet fantastiskt. Se mer info under nere under “fokus denna vecka”. Grupperna har lottats och det blev slumpen som avgjorde vilka som blev deltagarna. En mycket bra övning i att samarbeta med andra som man kanske inte tänkt eller trott innan. Att kunna samarbeta, komma överens och kompromissa är viktiga egenskaper att ta med sig in i vuxenlivet. Vi vet ju själva hur svårt det ibland kan vara när man blir ihopsatt med kollegor man inte själv valt. Kan ju gå hur som helst:)  

Så, inomhus har det alltså gått helt i rätt riktning och arbetsron är mycket bra för tillfället. Det vi dock har lite utmaningar med är vad som händer utomhus när det är rast. Framförallt i pulkabacken, där det knuffas och buffas en del. Inga bråk men några elever som inte har koll på sina kroppsdelar alla gånger… Annars är det lite  mindre konflikter mellan grabbar som har svårt att kommunicera alla gånger och några mindre incidenter i tjejgruppen men som de verkligen har förbättrats sig i att inte låta konflikterna komma in i klassrummet. Lektionerna har kunnat fortgå och vi har sedan kunnat lösa det som eventuellt behöver lösas. Flera gånger har kidsen även själva lyckats lösa sina konflikter. 

Något som vi dock vill uppmärksamma er föräldrar på är att det fortfarande händer en del kärleksdraman i klassen mellan killar och tjejer. Vi har ju nu inte lika många samtal om detta i skolan men det betyder inte att dem inte finns. Vi kan se att det påverkar kidsen mer än vad de alltid säger och förmedlar till oss här. Håll koll hemma och fråga gärna. Visa intresse men framförallt våga fråga och våga prata om saker med era barn. Precis som vi vet att ni så gärna gör också, så klart! 

 

 

Vad menas med begreppet “Nudging?” 

 

 

Fokus denna vecka: 

“Stoppa skräpet”

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=IMrcQvE6Zh8&feature=emb_logo

 

Allt började med att fröken fick ett mycket spännande mejl om en tävling där man kunde vinna världens coolaste papperskorg och samtidigt göra världen lite lite bättre:)

 

Den är unik! Ovärderlig! Men framförallt galet ball! Ja, ni fattar. Det gick ju inte att motstå denna högst speciella papperskorg. Vi anmälde oss direkt, eller rättare sagt fröken anmälde oss alla… Lyckligtvis fick jag med mig de flesta. När jag tänker på den första lektionen vi hade förra veckan i uppstarten så måste jag bara le lite. Med allt jag hade gick jag in för att inspirera och motivera, hurra och peppa för detta spännande projekt där vi kunde göra en god gärning för vår miljö och samtidigt ha chansen att vinna denna unika papperskorg. Vissa elever fick jag direkt, de hurrade och applåderade, och fick ideer direkt:) Andra fick jag kämpa lite mer för deras engagemang. Minns hur en elev så härligt la huvudet lite på sned, såg så där gullig ut och lyssnade noga, dock mycket skeptiskt. “Är det inte helt galet ballt och kunna vinna denna unika papperskorg, finns bara 5 i hela världen!” – Ja så lät jag med all min övertygande röst och argumentation. Eleven bara log, fortfarande med huvudet på sned, och sa: “Men Åsa, det är ju en faktiskt bara papperskorg, men det blir nog kul ändå.” Härliga unge!  

 

Men vad handlar tävlingen då om? 

 

Nedskräpning är ett problem både här i Sverige och över hela världen. Skräpet medför negativa konsekvenser för djur och natur, samhället och människorna som lever där. Det skadar djuren som riskerar att äta eller fastna i det, det kostar mycket pengar att städa upp och nedskräpade miljöer påverkar vår trivsel. Vi vet att skyltar kan hjälpa till att minska nedskräpningen. Var med i tävlingen och skapa affischer som kan stoppa skräpet! 

 

Så här stod det i det mejl jag tidigare fått, och självklart ville vi vara med och bidra. Vi började projektet genom att titta på filmer och läste information om varför skärpet faktiskt är ett stort problem för vår framtid. Vi försökte få en bild av hur situationen är men framförallt vad vi måste göra tillsammans får att vända denna dåliga spiral och göra vår värld bättre. Att slänga skräp i papperskorgen är en viktigt del i det arbetet och där börjar vi. Det skulle bli vårt budskap. Att få folk att slänga skräp i soporna och inte slänga på marken. Vi skulle göra reklam för detta. Detta kunde vi göra på två olika sätt. Antingen välja att göra en reklamaffisch för att uppmana våra medmänniskor att göra rätt och slänga i papperskorgen. Det andra alternativet handlade om att arbeta med reklam genom “Nudging”. 

 

Nudging, vad är det?

Personalen på flygplatsen Schiphol i Amsterdam tröttnade på att toalettbesökarna kissade utanför och ville få männen att sikta bättre. Man testade därför att sätta ett klistermärke i form av en fluga på insidan av pissoaren. Resultatet blev att toalettbesökarna försökte pricka flugan och därmed minskade urinspillet med hela 80 % samtidigt som städkostnaderna minskade. Personalen hade alltså med ett enkelt klistermärke, en så kallad ”nudge” eller knuff, lyckats ändra ett beteende till ett annat mer önskvärt.

Tanken med nudging är inte att tvinga någon att ändra sitt beteende. Det handlar inte om att tjata på någon att sluta röka, bli vegan eller börja cykla istället för att åka tunnelbana. Målet är istället att få folk att göra bättre val och välja ett alternativ framför något annat. Gärna på ett roligt och kreativt sätt. 

 

Så här ser nu resultat ut när vi är klara med våra affischer och våra nudge: Nästa vecka kommer vi att rösta om vilka bidrar vi ska skicka in. Det kommer inte bli ett lätt val då alla har gjort så fantastiska arbetet. 

Den största vinningen i detta projekt, måste jag också så här till sist få tillägga, är att eleverna verkligen har jobbat med sina projekt. De har fått bearbeta, förbättra, göra om och de har fått stundom hård feedback av mig. Med ett engagemang och gott humör och noll klagomål har de stött och blött och kämpat med sina uppgifter med bravur, som alltid:) 

 

 

Övrig information:

 

Utvecklingssamtal

Vi kommer ha utvecklingssamtal främst under v. 7. Tider att boka kommer att finnas ute på schoolsoft senast 2 veckor innan. 

 

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V. 7 Utvecklingssamtalsdag. Onsdag 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Åsa  

,

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.