Jupiter v.38

Halloj skeppohoj alla Jupiter!

Återigen en vecka har passerat och vi har närmat oss en hel månad i skolan efter sommarlovet! Det går fort framåt och vi mentorer är så glada att få dela våra dagar med alla livliga och glada jupiterbarn:) Som tidigare nämnt arbetar vi fortsättningsvis med arbetsro, hur vi förhåller oss till varandra på ett schysst sätt och hur vi kan få en god samarbetsförmåga i klassen. Vi går hela tiden sakta framåt och vi märker varje dag att det blir bättre!

Under veckan har det varit utvecklingssamtal och vi (Maria och Åsa) tycker att det varit trevliga, fina samtal att ta med sig i bagaget. Ni har sådana fina och underbara barn, alla är sina egna små adepter 🙂 Det är jättekul att få ha sådant fint samarbete med er föräldrar och mellan hem och skola. Det är vi så tacksamma för!

En cool sak som hänt och vi vill berätta om är den koja som flera av eleverna bygger på. Det är ett spännande projekt som sker i egen regi av eleverna och de är mycket engagerade. En elev hade dagen till ära med sig en presenning som satt som gjutet i kojan. Schysst tak fixat!    Även vi vuxna blev inbjudna att beskåda underverket och gissa vad imponerade vi blev. Inte bara en häftig koja men också ett superbra samarbete flera elever emellan, utöver tomtgränserna:)

Vad gäller just “gränserna” så vill vi även passa på att uppdatera er om läget. Vi pedagoger fick frågan med oss upp i arbetslaget och här har vi en bra dialog, fortsättning följer. Eleverna har dock fått en del vidgade vyer redan nu och de har fått ta sig till buskarna bland annat. Viktigt dock att vi inte inkräktar på andras områden när det är deras tid. Här bjuder vi på några coola bilder från kojbygget! (När bygget är klart lovad fröken fika i kojan för alla:)

 Sen var det andra som var upptagna med annat:)

 

En liten fredagskluring: Varför kan inte svampen tillverka sin egen energi, trots att den är en sorts växt…?

 

Fokus denna vecka: Nationella minoriteter och Biologi

I SV/SO under temat “nationella minoriteter” har vi denna vecka fokuserat på Judar och deras historia. Vi gjorde dock ett stort stopp i historien runt andra världskriget och Förintelsen. Eleverna är mycket nyfikna kring detta och vill verkligen veta mycket fakta runt omkring. De har många frågor och tankar som är viktiga att adressera. Då jag, Åsa, själv varit i Polen många gånger och även i Auschwitz/Birkenau, besökt området och själv forskat lite kring dessa händelser fastnade vi rejält i olika spännande och givande diskussioner och berättelser.

Vi började även att titta på en film där en man vid namnet Piotr Zettinger berättade om hur han överlevde Förintelsen och hur han bland annat lyckades att bli utsmugglad ur gettot i Polen. Filmen var stark och många starka bilder visades. Efter filmen, det vi hann se, pratade vi om HUR det var att se och höra om detta. De flesta tyckte det var viktigt och intressant att få lyssna, andra tyckte det var jobbigt att se alla hemska bilder.

Vi hann inte se klart hela filmen, till vissas stora besvikelse, men jag lovade att lägga ut länken så att de elever som ville kunde se klart den hemma. Kravet jag sa till eleverna var dock att en förälder måste vara närvarande och kan diskutera och eventuellt kunna svara på en del frågor som kan uppstå. Filmen är rekommenderad på urskola.se för åk 4-6. Länken finns näst sist i dokumentet här:  Judar 

 

I biologin har vi forskat med svampar och planterat våra egna ekosystem. Fråga gärna era barn hemma vad ett ekosystem är och vad det är för speciellt med ekosystem! I matematiken har vi börjat med uppställning och hur man lägger upp strukturen med algoritmer i en uppställning. Vi har fortsatt även där att få en fin struktur mattehäftet och hur viktigt det är att ha det för att inte råka ut för problem längre fram…

Inom vårt temaområde Skog och miljö har vi fått forska om skogen. Vi har gjort vår egna naturruta, där vi funnit svampar, växter, småkryp, träd, maskar, grodor…m.m. Denna vecka har vi lärt oss om svampar. Det finns mycket spännande kring svampen. Vi har fått plockat svamp, tittat på dem, forskat kring dem och sedan fått odla våra egna ekosystem i pet-flaskor med svamparna. Vi har undersökt hur ett ekosystem fungerar, vad vi tror att kommer att hända och vad det är för speciellt kring ekosystem. Nu väntar vi otåligt på att det ska ske någon tillväxt där inne i våra pet-flaskor och vad det isåfall kommer komma upp… 🙂

 

Övrig information:

Mobiler: Det har varit mycket snack om mobiler och deras närvaro. Vi vill be er om hjälp igen att prata med era barn om vikten av att lämna in dem eller behålla dem i väskan. De ska inte användas på skoltid eller på klubbentid. Mobiler som vi ser används kommer att konfiskeras och kan endas återfås av mentorer.

Idrotten: Vi fortsätter med utegymnastik.

Engelskläxa röd grupp förra veckan: Då Åsa rörde om i grytan och byte dagar på engelskan för röd grupp (är inte på plats i skolan på fredag) så utgick därmed läxan denna vecka. Däremot får ni med fördel ta hem den gröna engelskboken och be eleverna läsa “Robin Hood” högt för er. Stötta gärna i uttal vid behov. Nästa vecka återgår vi till normaliteten och läxan kommer som vanligt på tisdagen.

 

Kommande vecka:

V. 39

Grön

Röd

Mån

Ny läxa Engelska

Tis Idrott

Ny läxa Engelska

Idrott

Ons

Tor

Läxa Matematik:

Problemlösningspappret

Fre

Läxa Matematik:

Problemlösningspappret

 

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']