Jupiter v. 40

Tjolahoppsan alla Jupiterbarn!

Idag fick eleverna ett oväntat besök! Det var en vår härliga sjuksköterska Judith som tog sig extra tid för att besöka våra underbara sötnosar. Poängen med besöket var att ge lite extra beröm till våra härliga och skötsamma elever som gör så gott ifrån sig i matsalen nu. Borden är fint torkade, vi har ordning med oss och lämnar snyggt efter oss, riktiga föredömen. Kan ni tänka er några stoltare fröknar nu:) Hårt arbete ger gott resultat!

I tisdags hade vi en jättelyckad vandringsdag. Ett underbart höstväder var med oss och vi pedagoger vill verkligen berömma eleverna för hur fint de skötte sig under vandringen. Schysst väder, smaskiga matsäckar och spännande samtal fick pryda vår dag. Dagen avslutades med en liten överraskning för eleverna där vi testade att göra popcorn på stormkök, vilket blev väldigt populärt hos många av barnen. Tack till finfina Gottis som hjälpte oss att få ihop en sådan lyckad dag ute i den fina naturen!

 

En liten fredagskluring, främst till den röda gruppen: Slutar “Romeo & Julia” lyckligt?

Fokus denna vecka:  “Skriva spännande” och Matematik.

I svenskan (under skrivdelen) har vi påbörjat arbetet med berättande texter. Som en första uppgift skulle eleverna börja skriva spännande. Hur gör man det? Och vad ska man tänka på? Vad är en berättelse och hur skriver man en sådan? Vad ska man tänka på och vilka skrivregler finns? Tillsammans gjorde vi en tankekarta och gick igenom reglerna för en berättande text. 

I en annan uppgift (som ni finner här: Dags att skriva spännande) skulle eleverna hitta läskiga föremål, varelser och ljud. Även person- och miljöbeskrivningar stod på menyn. Under arbetet med detta var det många häftiga beskrivningar och jag hoppas nu att alla kan sova gott inatt:)

I nästa vecka kommer vi starta upp vårt romanprojekt…

Det är så roligt att se elevernas intresse till matematiken och hur flitigt de vill arbeta under mattelektionerna. Vi har denna vecka haft mycket fokus på repetition av taluppfattningen och huvudräkning. Vi har gjort extrauppgifter i form av spel, sudoku samt små matteklurisar. Eleverna har verkligen älskat det! 

Såhär mysigt har vi under våra matematiklektioner!

 

Övrig information:

Nu har vi kommit en del in i terminen och flera uppgifter har gjorts. Det är mer “stoff” och tuffare målkrav i mellanstadiet, vilket eleverna nu också börjar känna på. Under fredagen gick vi igenom alla uppgifter och checkade av så alla är på tåget. De som inte blev eller är klara med sina uppgifter har nu fått läxa med sig hem att göra klart.

En viktig del i detta är att diskutera “varför” man inte blev klar. Ibland kan det vara så enkelt att tiden inte fanns (få fall..) men det kan också bero på att man inte alltid använder tiden på bästa sätt på lektionerna. En annan faktor kan vara vem man arbetar med. Inte alltid som bästisen också är bästa jobbkompisen. Vi fick flera bra samtal om detta, och kommer fortsätta med det. Reflekterande samtal som dessa är galet bra. Vårt syfte är att medvetengöra eleverna på att de också har ett ansvar i färdigställandet av uppgifterna. Vi stöttar givetsvis, hjälper där det behövs och kommer aldrig låta någon misslyckas.

Matematik: Nästa vecka ska vi nu se vad vi lärt oss av kapitlet taluppfattning och vi kommer ha en liten diagnos på det. Det är inget som går att i förväg öva in och det är inget prov. Eleverna kommer få göra diagnosen och sedan rätta dem själv för att se vad de behöver själva ännu öva upp samt lära sig att se var det blir fel 🙂

Att kunna kommentera veckobreven har varit ett problem de senaste veckorna men tack vare vår coola dataexpert Martin så är detta nu åter en möjlighet. Kör på bara!

Kommande vecka:

V. 41

Grön

Röd

Mån
Tis

Idrott

Ny läxa Engelska

Idrott

Ons

Ny läxa Engelska

Tor

Problemlösning matematik

Fre

Odla mögelsvamp

Problemlösning matematik

Odla mögelsvamp

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']