Jupiter v.42

Tjolahopp alla Jupiter!

 

v.42

Denna vecka har fort passerat och vi närmar oss sista veckan före höstlovet. I Måndags hade vi en liten återkoppling om våra hemliga kompisar och barnen fick gissa vem som varit deras hemliga kompis. Under veckans gång har vi fortsatt att jobba med att ha en hemlig kompis.

Vi har också arbetat med “Mina Mål” och pratat om: vad är ett mål? Hur sätter man upp olika mål och vad är egentligen ett rimligt mål att uppnå?

Eleverna har skrivit upp sina mål som vi har kommit överens om på utvecklingssamtalen. Vi kommer att arbeta aktivt med våra mål framöver.

Idag har vi tackat av Wilmer i klassen som slutar och flyttar till USA under några år. Kompisarna firade och ville ha autografer. Vi skickade även med Wilmer en medalj till Detroit där det stod sanningen på: Du är bäst! – För det är alla vi som går i Jupiter!!

En liten fredagskluring: Fundera…var i näringskedjan tror du att ditt djur du forskar om ligger?

Fokus denna vecka:  Biologiprojekt om Sveriges djurarter och lövdjur.

Vi har börjat forskat om Sveriges vanligaste djurarter. Detta är biologiprovet vi kommer göra som avslut på kursen. Först har eleverna fått göra egna lövdjur om det djuret de valt att forska om. De fick plocka löv ute på gården och sedan bygga sitt eget djur av löven. De behövde även ha koll på vilka löv och vilket träd löven kommer ifrån, då vi pratat om träd och buskar 🙂 Därefter har vi blivit forskare och skriver om våra spännande djurarter som finns i Sverige. Nästa vecka har eleverna två timmar kvar att forska och skriva klart arbetet i skolan. Efter lovet kommer vi sedan få ta del av alla djuren som besökt vårt klassrum och eleverna kommer få presentera sitt egna djur de skrivit om!

Här ligger biologiprojektet som fil om ni vill kika in på den:

Forska om djur

Övrig information:

De elever som sökt ledigt, och fått beviljat, under slutuppgift i biologin kommer få möjlighet att hinna klart innan resan. Redovisningen av hela projektet kommer att ske efter höstlovet.

Multiplikationstabellerna: Nu är tiden inne och det är dags att starta upp med multiplikationstabellerna igen. I matematiken kommer vi mata av några tabeller åt gången. Eleverna har fått ett eget tabellhäfte “mina multiplikationstabeller”, som alltid ska finnas med i väskan. I det häftet kan de sedan öva hemma lite varje dag så att tabellerna verkligen till slut sitter som en smäck! Vi kommer gå igenom alla tabeller från 0-12 under en längre period och räkna med dem så mycket som möjligt.

Hälsningar från träslöjden:

På träslöjden har vi precis avslutat arbetet med våra eklöv och täljda pennor. Nu är de målade och finns i matsalen så att alla kan se och läsa om vad vi har gjort. 
Eleverna har arbetat med att såga och slipa på träslöjden. Det har blivit fina höstlöv av tunt trä, vi har inspirerats av Lemshaga eken . Eleverna har sågat ut lövens form med en lövsåg och sen filat och slipat samt borrat hål i så vi kan hänga upp dem.

På vissa löv kan man fortfarande se hur träbiten såg ut från början eftersom lövet bara är målat på ena sidan. Många ville inte måla sina löv för att de är så fina utan färg. Och de är väldigt lena när man har filat och slipat noggrannt. 

Löven hänger nu i matsalen som en höstdekoration och för att vi ska tänka på hur viktigt det är att vi är rädda om naturen så att det finns träd kvar att använda i träslöjden även om många, många år.

Vi har också täljt med täljknivar på träslöjden. Alla fick en rektangulär bit torrt trä och sen har de täljt en spets, rundat resten av pinnen och gjort olika former.

Efter det gjorde alla en skiss och en plan för hur pennan skulle dekoreras. Förslagen på hur man kan dekorera var många. Vi använde oss till slut av vattenfärg, bännpenna och lite pärlor. Det var viktigt att man följde sin plan.

Tänk om vi kunde ha så här fina pennor i skolan, skulle det inte vara roligare att skriva då?!

Några har även påbörjat nästa projekt som heter “string-art”trådkonst. Eleverna ritar först tre skisser av ett slöjdföremål, första skissen ska vara deras första tanke, den andra skissen ska vara samma motiv men på ett annorlunda sätt och den tredje skissen ska de ha som mall. När man skissat flera gånger har man hunnit bearbeta sin tanke och det är en viktig del av allt skolarbete och även i slöjden.

Skissen ska sen spikas fast med många små spikar och till slut ska det lindas tråd runt spikarna så det blir en tavla.

  

Klubben under höstlovet:

Du som SKA vara på klubben under höstlovet ska anmäla det via länken. Om du inte anmäler dig betyder det att du inte ska vara där. Måndag 30/10 stängt för planering.

Se följande länk:  https://goo.gl/forms/lmApWV1ft1FJCidd2

 

Kommande vecka:

V. 42 Grön Röd
Mån
Tis        Idrott       Ny läxa Engelska

      Idrott

Ons         Ny läxa Engelska

        Matteproblem v.43

        Slutuppgift biologi klart

        Idrott

       Matteproblem v.43

       Slutuppgift biologi klart

        Idrott

Tor        Multiplikationstabellerna 0-2
Fre       Multiplikationstabellerna 0-2
Slutuppgift biologi klart på onsdagen v.43. Redovisningen sker efter höstlovet.

En kommentar

  • Hej Åsa

    Jag och pappa övar inför provet. Pappa ser att Kiruna inte med, Sveriges nordligaste, finaste stad där också sametinget finns. Han röstar för att Kiruna ska vara med

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']