Jupiter v.45

 

Som ni säkert ha hört eller snart blir varse om:) så kommer skolan att bedriva distansundervisning under måndag, tisdag och onsdag nästa vecka. Detta då vi är många pedagoger som tyvärr är nu har insjuknat samtidigt. Se mer info från ledningen på Schoolsoft angående detta. 

Vi har idag tillsammans med eleverna gått igenom tekniska bitar samt annan information så eleverna ska veta vad som gäller. Vi tänker dock att vi även här ska förtydliga vad som sker så ni också vet och kan påminna era kids och hjälpa till på bästa sätt. 

 

OBS!  Angående IPADS! 

För att kunna ha denna snabbfixande lösning med distansundervisning under veckans tre första dagar så har eleverna idag fått med sig sin Ipad hem. 

Hjälp gärna eleverna att få internetuppkoppling i god tid innan lektionerna börjar på tisdagen! 

  • Man får inte äta eller dricka i närheten av den så respektera gärna det! 
  • Vi vill inte heller att eleverna använder den till annat utanför skolarbetet då vi inte kunde tillhandahålla en laddare till alla under denna korta tid. 

Hoppas ni förstår och har överseende med detta. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informationskanaler

Vi förstår att det kan uppstå frågor och funderingar under denna tid och därför vara noga med att informera om saker och hur ni kan nå oss. Se nedan för respektive kanal. 

  • Schoolsoft. Uppdateringar från pedagoger och ledning gällande rådande situation.
  • Veckobrev. Hur tänker vi pedagoger rent konkret och detaljerat kring vår undervisning. 
  • Classroom. Här finns alla skoluppgifter. 
  • Mejla oss pedagoger. Har ni strul med något eller har några funderingar. Tveka inte att mejla oss!

 

Måndag :

Här har eleverna fått två uppgifter som de ska klara av själva. En i svenska och en i Fysik (NO). Alla andra ämnen utgår denna dag. 

Åsas uppgift:  Eleverna ska skriva klart sin faktatext i temat “NonSensFiction” materialet och dokument finns på classroom. Eleverna vet vad de ska göra och har till klockan 14.00 på sig att göra klart uppgiften. Var noga med tiden och lämna in i tid! 

Andreas uppgift: Eleverna ska läsa (eller lyssna på) avsnittet “Månens faser och rörelser” på NE.se och även se de videos som finns i avsnittet. Syftet är att de ska få en djupare förståelse kring varför vi ser månens olika faser, vad solförmörkelse är och månens omloppsbana. De ska avsluta med att göra ett Quiz längst ner i avsnittet. Länk till NE hittar du i Classroom Fysik under klassuppgifter, men här ligger den också för säkerhets skull 🙂
https://laromedel.ne.se/reader/65453/14616

 

OBS! Under denna dag kommer även information på schoolsoft om vad som händer på de övriga lektionerna som inte Åsa och Andreas berättat om idag. Exempelvis idrott och slöjd. 

 

Tisdag:

Hemstudiedag, denna dag följer eleverna sitt schema (se schoolsoft) och ska vara uppkopplade via GoogleMeet i det ämne som schemat visar. Alltså exempelvis på tisdag kl 09.25 har röd grupp matematik. Då ska röd grupp gå in i Classroom matematik och klicka på video-ikonen (uppe i högra hörnet) för att gå med i mötet. Därefter följer mer info om vad som sker just denna lektion. Grön grupp har som första lektion Musik och ska då gå in på det ämnet i classroom. Vi har tränat på detta så det borde förhoppningsvis inte vara några problem 🙂

OBS! 

  • Mentorstiden utgår! 
  • När man är med på ett GoogleMeet möte är det viktigt att kameran är på (så vi vet vem som är där) samt en avstängd mikrofon! Man kan fråga genom att skriva i kommentarsfältet.
  • kl 10 – 15 på måndag har de som var borta förra veckan möjlighet att hämta material (övningsbok) och iPads.

 

Onsdag:

Även denna dag ska eleverna följa sitt schema och ska vara uppkopplade via GoogleMeet i det ämne som schemat visar.

 

Schema finner du här

Schema Jupiter Grön4

Schema Jupiter Röd4

 

 

 

-Vad representerar egentligen Andreas konstiga tatuering med massa cirklar på armen!?

 

 

 

 

Varför kan vi se månen?

Denna vecka har vi fått lära oss varför vi ser månens olika faser. Vi har arbetat på ett undersökande sätt genom att bygga oss en alldeles egen månlåda för att förstå dessa fenomen. Jag tror att kunskap har lättare att fastna när man får upptäcka själv och med undersökande arbetssätt, få laborera och använda sin kreativitet, därför tycker jag att det är viktigt att ge kidsen tid till att laborera och undersöka.

 

 

Vi hann dock inte helt klart med dessa lådor, vi skulle egentligen byggt klart dessa i fredags, men som ni nu förstått så vart det lite ändrade planer i fredags… Men vissa grupper hann väldigt långt så njut av dessa fina kreativa skapelser så gör vi klart lådorna när vi är åter i skolan igen 🙂

 

 

Nästa vecka ska vi ta oss in på ämnet tid. Vad är egentligen tid? På vilka olika sätt kan man mäta tid? Vilka olika instrument använde man sig av förr i tiden för att mäta tid? Vad är skillnaden mellan en analog och digital klocka? Hur gammalt är universum?

Ja alla dessa frågor ska vi diskutera i nästa vecka på distans, det ska bli spännande och se hur det går! Och för att få en djupare förståelse, ska vi givetvis göra en laboration även kring detta! Planen är att vi ska konstruera ett sandur på fredag, när vi är tillbaka i skolan, och försöka få den att vara så nära en minut som möjligt. För denna laboration skulle vi behöva ett gäng PET-flaskor, därför undrar jag ifall det finns möjlighet till att skicka med någon flaska med era kids till torsdag för att genomföra laborationen? Gärna små 50cl flaskor. Givetvis ser vi till att lämna in dessa till återvinning efter labben! 🙂

 

 

 

 

Övrig information

Tips från coachen Cissi

Hej!

Inom kort kommer vi att börja arbeta praktiskt med vårt musikprojekt under engelsklektionerna.
Det innebär att alla elever som inte har bestämt sig för vilken låt (på engelska) som de ska använda måste ha gjort det tills på onsdag.
Projektet kommer att pågå fram till jul och det blir inga glosläxor under den här tiden. Mer information om vårt projekt i nästa veckobrev.
M v h Cissi

 

 

 

Jag lämnar er nu med denna ljuvliga fredagsdans 🙂

 

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V. 46

Måndag: Studiedag

Tis – ons: Hemstudiedag, följ ditt schema via Classroom

 

V.47

Måndag 16/11 Matematikprov. Mer info finns på Schoolsoft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Andreas  

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.