Jupiter v.46

 

v.46

Tjenixen Jupiter!

Ännu en vecka till ända och vi mår fantastiskt. Så mycket skoj vi haft och så mycket vi lär oss. I svenskan skriver vi på vår spännande roman, i SO arbetar vi med existentiella frågor, i matten jobbar vi med multiplikationstabellerna och i NO har vi precis avslutat biologin och ska nu börja med utforskande av kemins underbara värld. Det ni!

I svenskan är vi mitt inne i vårt skrivprojekt  “Den magiska dörren” och ni ska bara veta vilka spännande berättelser era barn skriver på. Den här veckans mål var att bli klar med kapitel 4. En del är där och en del inte. Då vi inte har så många:) läxor i svenska är detta ett krav, att bli klar med sina kapitel. Kontrollera med era barn om de är klara med kapitel 4, annars får ni gärna hjälpa dem. De vet själva vad som skall göras och de kommer åt sina projekt hemifrån så länge ni har en dator. Arbetena finns i deras “drive” och eleverna ska ha sina koder memorerade. Mejla gärna mig, Åsa, om ni undrar något eller behöver instruktioner till något kapitel.

 

Bedömning, formativt och summativt.

Då vi nu har avslutat två stora områden är det dags för eleverna att få en slutbedömning. Till en början genomför vi formativa bedömningar tillsammans med eleverna, under hela tiden av projekten, med fokus på 3 stora delar:

  1. Var befinner sig eleven?
  2. Vart ska eleven?  
  3. Hur ska det gå till?

Dessa frågor är vår utgångspunkt när vi tillsammans resonerar med eleverna kring deras kunskapsinhämtning. Det ska även bli tydligt för eleven vad de kan och hur de ska ta sig vidare. Att synliggöra och konkretisera målen är A och O. I geografin, exempelvis, under den delen som handlade om att genomföra ett muntligt framträdande gick vi tillsammans igenom matrisen för att undersöka och förstå de olika nivåerna och vad som krävs rent konkret för att nå en viss nivå. Tittar man upp på sina åhörare till största delen och har lärt sig sitt material så pass att man inte behöver läsa innantill, så är man på den högsta nivån. Eleverna var så taggade och presterade verkligen på topp!  

En annan del i bedömningen är den summativ bedömning (En sorts slutbedömning som vid åk 6 kan likställas med betyg). För era barn betyder detta att vi lärare fyller i en matris på schoolsoft samt att eleverna får en mer detaljerad fysisk matris inklistrad i sina ämnesböcker. I den fysiska finns lite mer detaljerad och precis information än den på schoolsoft som exempelvis muntligt framträdande och deltagande i grupparbeten osv. Bedömningarna i schoolsoft ska finnas synliga för er redan nu och ni kan klicka er fram under ämnesmatriser i högerspalten. Schoolsoft matriser är inte helt anpassade till årskursen så lägg inte så stor vikt vid den. Det är den fysiska matrisen som sitter i deras böcker som gäller främst!

Eleverna fick även idag, fredag, hem sina ämnesböcker i geografi och biologi med prov och matriser inklistrade så ni tillsammans kan se vad vi gjort här i skolan och hur slutbedömningen ser ut.

 

En liten fredagskluring:  Om du hade fått ställa en fråga till Gud, vilken fråga hade du ställt då?

 

Fokus denna vecka:  Världsreligioner och livsfrågor

Äntligen har vi påbörjat vårt kära tema om världsreligionerna och de stora livsfrågorna. Vi kommer under temats gång bland annat att utforska, reflektera och analysera de fem stora världsreligionerna genom att jämföra dem utifrån olika perspektiv. Även de “stora” frågorna kommer att behandlas.

Vi startade temat genom en introduktion till själva ämnet (här finns en PP för er nyfikna: Världsreligioner och livsfrågor) samt en inventering av vad vi redan vet och kan. En annan viktigt ingrediens till elevernas positiva kunskapsinhämtning är att vara elevnära och låta eleverna vara med i själva utformandet av undervisningen. Elevinflytande handlar inte bara om att låta eleverna vara med på elevråd och matråd, utan även om att utöva inflytande på själva undervisningens utformande och genomförande. Därför gick vi igenom vad eleverna redan kan om religionerna för att kunna sätta “ribban” på rätt nivå redan från start. En annan del var att se vad eleverna vill veta inom ramarna för temat. De har så många spännande tankar och funderingar som vi behöver adressera och bygga vidare på. I klassrummet sitter en inventeringslista på Jupiters kunskaper samt en “vill-veta-lista” som ni finner här: Det här vill vi veta!.

Vi hoppas kunna finna svaren till så många frågor vi bara kan. Vissa kan vi ta reda på direkt medans andra tar längre tid att utforska. En del frågor har inga svar, eller olika svar beroende på vem man frågar, och det kommer vi också bli varse om. Så intressant!

En annan del i temat handlar om livsfrågor. Under en lektion lyssnade vi till Joan Osbourne och låten “What if God was one of us”. Vi översatte låten och ställde oss några riktigt spännande frågor. Om Gud hade ett namn, vad skulle det vara? Om du hade fått ställa en fråga till Gud, vilken fråga hade du ställt då? Om Gud hade varit en främling som vem som helst, hur skulle han se ut? Om Gud vore en kvinna, hur tror du att världen skulle sett ut? Hade det vara någon skillnad?

Är du nyfiken på svaret? – Titta i ditt barns religionsbok som finns i klassrummet!

  

 

https://lemshaga.se/lokalaplaneringar/varldsreligioner-och-livsfragor/

 

 

Övrig information:

Simveckor: På tisdag vecka 49 är det dags för grön grupp att få plaska i bassängen och visa sina simtalanger:) Veckan därpå (tisdag v.50) blir det röds tur. Mer detaljerad info kommer i nästa veckobrev. Var dock beredd på matsäck denna dag…

Årets Julfika. Nu är det bestämt! Den 13 december klockan 16:30-18:30 träffas vi jupiterister i klassrummen för en mysig stund tillsammans. Hoppas så många som möjligt har möjlighet att närvara. Hälsningar från klassföräldrarna!

Kommentarer till veckobrev. Ni vet väl om att ni kan kommentera veckobreven? Skriv gärna någon rad och berätta vad ni tycker om denna informationskanal. Skriver vi för mycket? För lite? För konstigt… Ja, berätta gärna om ni läser breven:)

 

Kommande vecka:

V.47

Grön Röd

Mån

Tis Idrott

Läxa Engelska

Idrott

Ons

Läxa Engelska

Idrott

Idrott
Tor
Fre Ny Matteläxa

Ny Matteläxa

Trevlig helg önskar vi pedagoger i Jupiter!

3 kommentarer

  • Tack för ett bra och informativt brev. De är alldeles lagom. Det är fint att även vi får se pp-presentationerna. Hälsningar från Lukas föräldrar

  • Vi läser veckobrevet tillsammans och det är väldigt bra och informativt 🙂
    /Gaston med föräldrar

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']