Jupiter v.7

Hallå där alla Jupiter proffessorer!

OBS…Varning för långt veckobrev! 🙂

Vecka sju har nu drivit iväg och inte en dag går utan att vi inte får saker gjorda! Denna vecka har vi använt alla våra sinnen, rörelser och kloka huvuden till olika dess aktiviteter vi fått göra. I tisdags hade vi en alla aktivitetsdag. Bland annat fick vi ihop slöjd med pyssel, slajm-fabrik, skridskoåkning och racketsport för några. Hela dagen på de olika aktiviteterna blev lyckade och barnen la in sådan härlig energi i sina aktiviteter! Många fina skryt-mejl och beröm kom från respektive lärare här om dagen…

 

I övrigt har veckan rullat på som vanligt. Varje dag lär vi oss nya saker och varje dag får vi även lära oss av varandra olika saker. Vi i Jupiter har kommit på god väg med varandra nu och såklart finns det alltid något strå här eller där vi får dra upp och lösa saken, men i övrigt är vi nu landade på planeten Jupiter. Tur är väl det att Jupiter är största planeten så att vi alla får plats :)) *Hehe*

Engelska (Grön Grupp)

I den gröna gruppen i engelska har vi startat upp temat “Friends”. Där temat handlar om att lära sig beskriva andra, berätta om andra hur de ser ut och vilka de är samt att kunna glosor om olika kroppsdelar och andra beskrivningar som färgerna.

Vi har läst boken “Why the Crayons Quit”. Jag fröken läste högt för barnen och vi läste med inlevelse tillsammans, översatte tillsammans och försökte återberätta vad boken handlade om. Många skratt och roliga kommenterar blev det när vi fick lära oss om hur kritorna känner sitt liv…När vi hade läst boken klart fick barnen göra en Chalk Talk rutin på boken och skriva (på engelska) om kritorna. Därefter måste vi klura ut varför kritorna ville sluta sitt jobb!

Fokus för denna övning i engelskan är att läsa engelska, skriva engelska och förstå engelska. Under lektionerna har vi fler skrivande aktiviteter som vi också sedan pratar och berättar muntligt, för att öva oss på att våga prata engelska mer :).

De som har fördjupad engelska är på alla olika ställen i sina läromedel. Däremot har de haft en engelska läxa att läsa en bok på engelska, som de sedan ska skriva en bokrecension på.

Syftet med en sådan läxa är att den kräver att man först läser engelska, därefter att kunna skriva, stava samt återberätta det man läst. När de sedan är klar med läxan får de berätta i klassen om sin bok och få prata engelska med klassen, som sedan kan fråga frågor och på det sättet skapa en dialog.

Vi vill lära oss prata och och bli förstådda/ att kunna förstå engelska! Det jobbar vi vidare stenhårt med!

En liten fredagskluring: Är tandkräm ett basiskt eller ett surt ämne? Och varför?

Fokus denna vecka:  MATEMATIK

De senaste två veckorna har vi gjort så himla mycket i matten och i kemin!

Matematiken har varit mycket fokus på matteprovet vi haft denna vecka torsdag-fredag. Där har vi repeterat och barnen har övat massor hemma, vilket gjort fröken väldigt glad att de är så villiga till att försöka och vill lära sig 🙂 Alla proven gick superbra! Det var några nervösa miner, men ju mer vi kommer öva oss in i detta kommer det lägga sig hos eleverna att ett prov egentligen inte är så farligt. Det är en bra övning att redan nu öva sig in i sådana situationer, bara för barnens eget bästa ju högre upp de kommer!

Projekt Mattespel

I övrigt är vi igång just nu med två olika projekt i matematiken. Barnen har fått skapat sitt egna Ma-problemlösningsspel. De ska själva komma på ett sällskapsspel och fick i uppgift i gruppen att ha ett visst tema, som de själva fick bestämma. Därefter fick de direkt börja planera och göra upp en struktur för hur de ville att spelet skulle vara. När planeringen var klar fick de skriva ner regler. Fokuset i spelet skulle ligga på matteproblem och olika matteuppdrag du ska lösa på vägen för att klara spelet. Syftet med såna här uppgifter är samarbete, kreativitet, logiskt tänkande, skapande, interaktion samt att barnen själva behöver komma på och tänka fram olika problem, som de måste ha en lösning på!

Och oj vilka kreativa idéer alla haft och fått till…Fröken är helt överväldigad och imponerad över barnens fantasifulla idéer 🙂

Alla <3- ans dag problemlösning

I onsdags hade vi även Alla <3- ans dag till ära. Såklart måste vi lösa lite Alla <3- ans dag problemlösning! Barnen fick en instruktion och beskrivning på en hjärtgirlang- uppgift där de skulle följa en viss struktur för att lösa problemet. Jag sa till eleverna “detta är som att skruva ihop en Ikea möbel. Om man inte läser instruktionsmanualen och inte följer vad de står. Då går det åt skogen :)”. Sedan fick eleverna klara sig själva och fröken hjälpte inte till mer än att isåfall vara en extra hand!

Det var en utmaning för många men också nyttigt för många! Vi fick många skratt,  frustrations anfall (i rolig mening) och andra som “näe det här går inte! Nu skiter jag i det här! Jag ger upp! Det är precis som att skruva snett och gängorna åker!” Där var den eleven klar 😉 Men det blev en rolig lektion och hjärt girlangerna kommer bli jättefina till slut!

Bilder…

KEMI:

Det långa kemi projektet börjar leda till slut nu. Nästa vecka precis innan lovet kommer vi börja introducera fysiken. I kemin kommer det inte vara ett prov, utan uppdrag 11-12 kommer vara slutklämmen för hela projektet och där kommer vi göra två laborationer där eleverna själva får styra in sig i ett uppdrag. I torsdags fick de i uppgift att själva komma på en laboration. Det uppdraget visar rätt tydligt på vad vi lärt oss under projektets gång och vad vi kommer ta med oss för kunskaper. Barnen fick själva först planera sin undersökning och bestämma vad de ville testa göra. De fick ta del av kunskaper de lärt sig sedan tidigare undersökningar samt titta i skafferiet vad de isåfall kunde använda sig av för material och föremål. Därefter fick de börja skriva hur sin undersökning skulle gå till och berätta hur de skulle göra. När fröken godkänt planeringen och uppdraget de ville göra fick de sätta igång och laborera.

Resultatet och vilka uppdrag som barnen själva kom på var mäkta imponerande! Bland annat kom  barnen själva på att göra ätbart choklad-slajm, kemisk reaktion som får en ballong att blåsa upp sig, andra kemiska reaktioner när pulvren reagerar med olika ämnen och värme, hur basiska ämnen reagerar med sura ämnen och om basiska ämnen reagerar med andra basiska ämnen, hur konsistensen kan bli om man blandar ämnen och om det blir någon reaktion, om inte vad händer om vi värmer upp det eller lägger till vatten? Det vart många intressanta försök och stora miner och ögon på barnen! :O

Förlåt för ett sådant långt veckobrev! Så mycket som händer som vi hinner med som vi vill berätta :))

Övrig information:

Gymnastiken v.8

Hej alla fina Jupiter elever 🙂

Snart är det Sportlov och vi hoppas alla på vinterväder så att vi får möjlighet att ta fram våra skidor, skridskor, pulkor mm och toppa detta med en god matsäck i det fria.

Men vi har en vecka kvar med lektioner. På våra idrottstimmar tänkte jag att vi skulle vässa våra kunskaper i islivräddning och förhoppningsvis lite skridskor på Lemshaga sjön. Så för tisdagens och onsdagens lektioner tar du med dig kläder för utomhus vistelse. På onsdagen tar du dessutom med dig skridskor, hjälm, ngt varmt att dricka och en frukt.

Om isen blir för dålig gör vi OS lekar ute. Du har väl inte missat att OS i Sydkorea pågår och att vi gör ett riktigt GULD OS.

Önskar er alla en härlig helg så ses vi nästa vecka. Gympahälsningar Gottis

Föreläsning + föräldramöte:

Den 21/2 kl. 18:00 startar vi kvällen med en timmes föreläsning med Maria Dufva “Vad händer på sociala medier”. Därefter avslutar vi kvällen med ett föräldramöte. Beräknat avslut 20.00. Har ni några frågor ni funderar över så mejla mig eller Maria innan mötet så kan vi förbereda oss på bästa sätt och ge er genomtänkt feedback tillbaka på mötet.

Vid frånvaro:

Nu är det nya rutiner för rapportering av frånvaro. Var god och håll koll på Schoolsoft vad som händer!

Matris kemi:

Under kommande två veckor när vi är klara med kemi-ämnet för årskurs 4 kommer matriserna att uppdateras. Ni får en notis på Schoolsoft när matrisen för er har uppdaterats och det är inte andra konstigheter än tidigare, som ni varit med om.

Kommande datum:

21/2 Föräldramöte . Kvällen börjar med en föreläsning med Maria Dufva

V.9 Sportlov

Ha en härlig vinterhelg,

Önskar vi pedagoger i Jupiter genom Maria

2 kommentarer

  • Stort tack för ett roligt kemi uppdrag/ hälsningar Melker
    Fantastiskt att få ta del av så mycket av det barnen och ni gör i skolan, stort tack för veckobrev och alla bilder! Hls Ulrika

  • Åsa Nygren säger:

    Be inte om ursäkt för långa veckobrev, det är en förmån att få läsa om och se bilder på vad våra barn gör på dagarna. Så tummen upp för er :-).

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']