Jupiter veckobrev v.38

Hej alla Jupiterfamiljer!

Nu märks det att vi verkligen är igång i alla ämnen, skåpen fylls med arbetsmaterial och dagarna är fulla med aktiviteter. Fortfarande är det lite svårt att hålla reda på alla tider men vi hjälps åt med schemat genom att skriva upp tiderna för dagen på tavlan och ni har blivit lite bättre på att komma i tid, bra!

Det är många som verkligen känner av att det är längre dagar än i åk3 och även lunchen är betydligt senare vissa dagar, ta med en frukt eller liten smörgås som du kan äta när du behöver det.

img_0541

 

I svenska just nu arbetar vi med att skriva återgivande texter. Syftet är att genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

ur Kursplanen i Svenska Lgr11

Just nu skriver vi återgivande texter i dagboksform, både privata dagböcker och ur andras perspektiv. Vi har tillexempel tittat på en kort film om den tecknade fågeln Dimitri http://www.svt.se/barnkanalen/barnplay/dimitri/3106795 och sen skrev vi dagböcker utifrån Dimitris perspektiv. Först skrev vi för hand och just nu renskriver vi på datorn i google drive där vi bygger på innehållet i texterna med beskrivningar, tankar och känslor.

Vill du logga in och läsa din text hemma går du in på www.google.se och loggar in med din mailadress förnamn.efternamn@lemshaga.se och sen ditt vanliga lösenord från skolan, då kan du se alla dina texter, videos och bilder som du har sparade i google.

img_0453-2

Den röda tråden i undervisningen är boken Djurspanarna som handlar om när huvudpersonen Sofie skriver dagbok om hennes resa genom Sverige med sin storebror Jens och deras pappa som ska fotografera landskapsdjur. Utifrån det började vi skriva dagböcker och med hjälp av den kommer vi även att fokusera på stavning av olika slag, först ut är e eller ä?

 

engelskans lektioner har vi bland annat gjort det här:

https://drive.google.com/open?id=0B430AvH6zvVKckwxWXVOY1h0Y0E

 

Vi har i NO fortsatt arbeta med skogen och svampar (tips: svampguiden.com), nedbrytare och pratat om ett naturvetenskapligt arbetssätt. Vi testade en tjänst som heter “Answergarden” på mobilerna för att se vilka svampar eleverna provätit. Testet var uppskattat och eleverna samsades bra men som allt nytt tog det lite lång tid. Övning ger färdighet och stora möjligheter finns framöver. Vi provar igen nästa vecka.

Vi har haft klassråd i båda klasserna, ni har väldigt många kloka tankar! Det Grön kom fram till var bland annat att vi uppmanar alla föräldrar att köra långsammare på grusvägen ner till skolan, då blir den mindre gropig och bilarna blir mindre smutsiga.

 

Läxor:

Svenska: Du har fått två sidor som ligger i en plastficka. Läs dagbokstexten på första sidan, skriv av de röda orden i texten på det andra pappret med ränder (den sista sidan med ränder ska vi arbeta med i skolan). Instruktionerna står på pappret. Det går jättebra att ta isär papperna när ni arbetar för att lättare kunna läsa och skriva av orden.

 

Matematik: Mattepapper med algoritmer (fyll i de saknade siffrorna) samt 2 problem – till fredag. Papper har delats ut men finns också på schoolsoft

 

Information inför v.39

Måndag: Besök från Schackfyran (Klubben har även schackklubb på måndagar 15.00-16.00 för de som går på klubben)

Idrott Grön, idrott Röd

Tisdag: Idrott Röd, Läxhjälp 15.30-16.30

Onsdag:

Torsdag: Idrott Grön, Läxhjälp 15.30-16.30

Fredag: Lämna in svenskläxa och matteläxa

Viktigt: Föräldramöte 5/10 kl.17.30 – 19.00.

 

varma hälsningar

Ayla, Julia, Malin

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']