Jupiters veckobrev v.45

Hej allihop!

Nu är vi tillbaka igen efter lovet, dags att hitta skolrutinerna igen. Vi vill börja med att skicka ut en ”Save the date” för en klass/familjeaktivitet den 30/11 Kl: 16:30 – 19:00 från klassföräldrarna, mer information kommer!

_________________________________________

 

Vi har gått över till vintertid och mörkare eftermiddagar. Så under måndagens sista lektion samlades alla elever i Jupiter tillsammans och fick information om reflexer och initativet “Vi syns på Ingarö” #visynspåingarö. Tack vare detta fantastiska initiativ har alla elever på skolan fått möjligheten att ta emot en reflex för att synas bättre och göra det säkrare både för sig själva och andra.

 

En artikel från förra året då initiativet startade om ni vill läsa mer:  https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2017/11/ludovic-fick-en-helt-lysande-ide/

Om man redan har reflexer och använder de flitigt kunde man välja att inte ta emot en reflex utan ge den vidare till någon annan som inte har, ett fint ställningstagande som fler av eleverna också gjorde. Vi kan hjälpa andra på många sätt, vissa genom att ta emot en reflex och börja använda den, andra genom att ge den vidare.

Även när eleverna ska till och från skolan här på Lemshaga är reflexerna viktiga, det är mörkt även på parkeringen och längs vägen till bussen. Ni föräldrar som skjutsar till rondellen, tänk på att ta det extra lugnt nu i mörkret då många rör sig på parkeringen.

 

 

Busschauförerna är också väldigt tacksamma om eleverna har reflexer och signalerar med de eller mobillampan att de står på busshållplatsen och vill åka med. Inside tips från flera busschaufförer är att reflexer vid busshållplatser som är stilla inte alls syns så bra, därför ska man röra på armen där reflexen sitter för att verkligen synas och vänta tills bussen har stannat innan du går ut nära den för att gå på. Du ser de men de ser inte dig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I matematiken fortsätter vi med multiplikation, daglig kort träning i skolan varje lektion blandat med klurigare uppgifter. Vi blandar metoder, genomgång, eget arbete med boken, lösblad, uppgifter från tavlan med filmklipp, gruppuppgifter vid borden, klura i par och nu ska vi börja ge oss in på väldigt mycket mer experimenterande med material. Vi ska använda klossar, pinnar, bollar, färger, skålar och våra iPads för att dokumentera det vi skapar och testar.

“Det man gör med kroppen fastnar i knoppen” det kanske blir lite teater eller filminspelningar också framöver, allt om matematik så klart och i första hand om multiplikation. Kan vi multiplikation kan vi sen gå vidare till division och då har vi bra koll på alla de fyra räknesätten som vi behöver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fortsätt öva hemma på multiplikation, eleverna frågade mig om läxan som egentligen inte finns men samtidigt alltid är där. Jag som lärare har inte bestämt hur, när eller exakt vilka tal du ska öva på MEN du ska hitta ett sätt som fungerar för dig att hela tiden öva lite på multiplikation. Några tips är:

  • Be den som skjutsar/ hämtar dig vid skolan, träning eller kompisar att ställa några multiplikationstal till dig
  • Ladda ner en app där du kan öva medans du sitter på bussen, väntar på middagen eller innan du går och lägger dig
  • Använd samma material som vi har i skolan, det finns på schoolsoft och ni får gärna skriva ut och använda det helt fritt
  • skriv små lappar med multiplikationstal på, sätt på kylskåpet, dörren till ditt rum, spegeln, framför toaletten, överallt hemma så att du hela tiden ser och påminns om att räkna
  • Klura ut ett till sätt att öva och berätta det för klassen!

 

Vi ses på måndag pigga och glada!

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.