Mars v. 3

 

Ja, då var vi igång på allvar då med ett nytt år och ny termin. Inte ligger vi på latsidan här inte utan fullt ös-medvetslös är våra ledord…Eller nja… Men fullt ös är det nog må jag lova, haha. Fingrar som tassar över tangenter, sudd som raderar och skapar nya nyanser av grått och lekfulla kids som skrattar så det klirrar i glasen:) 

Tyvärr så saknar vi många kids och lärare för den delen, under förståeliga omständigheter så klart, men vi kämpar på så gott det går. Ni är alla saknade här ska ni veta. Många elever har varit duktiga och följt oss via classroom. Där finns ju alla uppgifter och på mina (Åsas) lektioner har man även kunnat vara med digitalt via meet om man velat. Vi får helt enkelt acceptera läget och göra det bästa av situationen. Hör gärna av er om ni har några frågor eller så. Hoppas verkligen att alla blir friska fort och har en behaglig karantän!  

Veckan ur ett elevperspektiv:

 

 


Varför firar vi vår nationaldag den 6 juni? 

 

 

 

Veckans Fokus:  Svenska & Historia

 

Eleverna tränar läsförmåga:

I svenska har vi börjat med vår nya fantasyroman “Spegelbilden” som är del två av tre i serien “Kampen om Tusenvärld”. Förra terminen läste jag högt för eleverna den första delen och alla elever gillade verkligen romanen. Så kul! Syfte då var att de skulle få en skön läsupplevelse och för uppleva den där känslan av att bara få hamna i en annan värld och drömma sig bort på det sättet en härlig bok kan få en att göra. 

Men den här terminen är tanken att eleverna ska få läsa högt för mig och sina kamrater. Vi tränar på läshastighet och att läsa med inlevelse. Jag kommer att ha flera bedömningstillfällen och jag ser redan nu att det är en skillnad från att vi läste i fyran. Många elever har redan nu ökat sin läshastighet samt förmåga att använda sin röst och tonläge när de läser. Så bra! Dessa läslektioner sker på fredagar och är man borta kommer jag att lägga ut sidorna vi läste på classroom så de som är frånvarande kan läsa och hänga med i berättelsen även hemma. 

 

Eleverna tränar skrivförmåga:

Sen är det ju inte bara läsning vi arbetar med i ämnet svenska. Då fröken är en riktig skrivfröken så håller vi ju även på att skriva på våra egna fantasyromaner. Just nu förbereder vi oss och bygger upp olika karaktärer samt en miljöbeskrivning av vår egna konstgjorda fantasyvärld. Eleverna är så ambitiösa och jobbar på för fullt, se bara på bilderna nedan hur koncentrerade och fokuserade de är. 

 

 

En viktig del i skrivandet är ju att få inspiration och ta hjälp av kompisar. Ett praktexempel på detta var när jag fick äran att läsa upp Tuva L-E personbeskrivning om “Ondskan”. Hon hade på ett magiskt sätt lyckats skapa en historia och förklaring till varför den onda personen blivit ond. Hon beskrev en bakgrund och på det sättet så fick vi verkligen lära känna hennes karaktär och få lite mer förståelse för just karaktärens personlighet och egenskaper. Mycket bra gjort. Flera elever blev inspirerade och skrev till massor på deras egna karaktärer. Även en spontan applåd fick Tuva av sina kamrater. Bifogar texten här (med hennes godkännande så klart) 

 

 Tuva Looström-Ekeroth – Ondskan

 

 

 

Lite rolig kuriosa: 

Är du en av Gustav Vasas 250 000 ättlingar?

https://waslingmedia.se/ar-du-en-av-gustav-vasas-250-000-attlingar/

 

Det första vi gjorde, introduktionen till temat om Vasatiden var att titta på hur allt började, nämligen genom Stockholm Blodbad den 7-9 november 1520. Vi gick igenom hur det gick till rent faktamässigt samt orsaker till att det faktiskt gick att genomföra. Vem/vilka gjorde detta och varför? Vi tittade även på konsekvenserna av blodbadet och vad som hände sen! Som uppgift fick eleverna göra ett “Instagram-inlägg”. Vi låtsades att vi var antingen Kristian ll eller Gustav Trolle (Fråga kidsen vilka de var..) och att vi var där den där grymma dagen och föreställde oss hur ett inlägg på Instagram skulle ha sett ut, om det nu hade funnits sociala medier på den tiden… Så här blev resultatet: 

 

 

Källkritik! 

Därefter, denna vecka, var det dags att titta på Gustavs förehavanden efter Blodbadet. Gustav Vasa var ju verkligen en person som var tudelad. På många sätt framställs han som den store, starke och gode kungen som enade Sverige och befriade oss från danskarna, men å andra sidan var han också otroligt grym på så många sätt. Denna vecka fokuserade vi på allt bra han gjorde och hur han faktiskt lyckades att bli kung. Nästa vecka kommer vi att titta på alla grymheter han stod för…

Källkritik var även något vi uppmärksammade denna vecka då Gustav är ett praktexempel på hur man kan använda historieskrivning på fel sätt. 

Den äldsta berättelsen som behandlar Gustav Vasas äventyr i Dalarna hittar man i Peder Swarts krönika. Avsikten med krönikan var att sprida glans över Gustav Vasa. Kung Gustav dikterade själv stora delar av innehållet. Vad Peder Svart skriver kan man därför inte ta som historiskt korrekt.

Historierna om Gustav Vasas äventyr i Dalarna har tagits som ett praktexempel på hur historieskrivning inte får gå till. Det har skrivits efter hörsägen (rykten och historier). Ingen har haft möjlighet att kontrollera dem, då något bevarat källmaterial inte finns. 

Elevernas uppgift denna vecka blev att skriva sin alldeles egna krönika, precis så som Vasa gjorde.. Och vilka hjältar vi har här i klassen. Flera har räddat världen, några har botat både Cancer och Corona och andra har skapat fred på jorden! Och allt detta finns ju nedskrivet i våra egna mycket pålitliga krönikor… 

 

 

Övrig information: 

 

Tips från coachen Andreas:
Hej på er alla! Jag vill först och främst berätta hur stolt jag är av att ni jobbat på såå bra och gjort så himla imponerande presentationer trots att både jag och halva klassen varit frånvarande, WOW =)
Och tack Åsa & Miche som styrt skutan framåt i världsklass.
Själv hade jag tur och fick lindriga symtom under denna vecka jag varit i karantän, så jag är åter på måndag! Men med tanke på det osäkra läget som vi befinner oss i, vilket gör det lite svårt för oss pedagoger att planera med god framförhållning, så vill jag bara att ni ska veta att ni inte kommer behöva presentera era presentationer för varandra. Jag bedömer helt enkelt innehållet i dem som de är. Ni har verkligen varit superduktiga på att använda er av de viktiga begrepp som behövs för att kunna förklara fotosyntes och hur viktigt det är för allt liv på jorden 🙂
Well done!
Tack för att ni är bäst och ha en fantastiskt helg!
Varma hälsningar
/Andreas

Information från föräldrakoordinatorerna:

2/2 är det dags för terminens första koordinatormöte. Om ni har tankar och frågor som rör hela skolan kontaktar ni klassens koordinatorer, Martin & Ann-Sofie, som tar med sig era frågor till mötet. Kontaktuppgifter hittar ni på Schoolsoft.

 

Info från Klubben:

Hej och välkomna tillbaka!

Nu börjar det bli dags att anmäla närvaro eller frånvaro under utvecklingssamtalsdagen den 9/2. Skolan är stängd men fritids är öppet och utvecklingssamtalen kommer att ske digitalt. Vi vore tacksamma om ni fyllde i detta så snart som möjligt.

Hälsningar fritidsklubben.

Kommande datum och aktiviteter:  

 

V. 6 Torsdag. Prov Vasatiden. Se info i mappen på Classroom 

 

 

 

Ha en fantastisk älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Åsa