Mars v.4

 

 

Åter en vecka har förflutit och så mycket vi har gjort och lärt oss. I SO har tittar vi på Geografens testamente när Esmé och Mortensen åker runt i Europa och letar efter Holger. Nu har vi spännande nog fått reda på att Holger kanske inte är död trots allt… Vi har fått följa ungerska cowboys och hur de tränar sina hästar men även paddlat längst den vackra floden Donau som sträcker sig över minst 10 länder. Men vad är nu ett land egentligen? Vad krävs för att ett land ska få kalla sig för just ett land? Det är saker vi tittat på i Geografin denna vecka. I Fysiken har vi börjat skapa rymdskepp och kreativiteten flödar som aldrig förr.

Vår sociala samvaro fortskrider och nu är det full diskussion med hur vi kan, på ett säkert sätt, åka dessa roliga brädor? Stjärtlappar i all ära, men vad är väl ett åk på en bräda? Vill man åka bräda är det hjälm som gäller. Sitter man ner (på en bräda eller stjärtlapp) behövs ingen hjälm men så fort man står upp är det endast hjälm som gäller. Dessa säkerhetsregler gäller oavsett, även om inte alla elever håller med…Så ta med hjälp om ni vill åka ståbräda! 

 

 

 

Fredagskluringen: Vad är skillnaden på en stat, ett land och en mikronation?

 

Fokus denna vecka:  Fantasyprojektet i ämnet Svenska

Nu har vi börjat skriva på våra berättelse ordentligt och har nu skrivit klart kapitel 2. Nästa vecka påbörjar vi kapitel tre av nio. Tanken med projektet är att träna oss i att skriva gestaltande men även att kunna följa en röd tråd. Ytterligare ett syfte är att eleverna ska öva på att bearbeta texter och kunna förbättra dem efter feedback från sig själv, mig eller en kompis. Jag har som mål att ge personlig feedback varannan vecka till varje elev. 

Jag är så grymt imponerad av alla marselever och de har verkligen utvecklats hela bunten enormt. Det är så kul att få vara lärare till dessa elever och de är som små svampar som suger åt sig kunskap varje dag och varje lektion. Texterna är fantastiska och de flesta har nu verkligen börjat förstå meningen med att skriva gestaltande. Att använda sina sinnen och beskriva i detalj med många liknelser och jämförelser.

Jag försöker att läsa upp så många texter jag bara kan i helklass så vi tillsammans kan titta konkret på alla bra saker vi skriver så att vi kan ta inspiration av varandra. Den här veckan var det Thea som lät oss njuta av sin berättelse och vi blev direkt inkastade i en mycket spännande handling. Här kommer ett smakprov:

 

KAPITEL 1. ETT OVÄNTAT MÖTE

Sofie var på väg till skolan när hon hörde en bil köra alldeles för snabbt, det lät som att ljudet kom från kurvan framför henne. Ljudet kom närmare och närmare henne. När bilen kommer sladdandes ut från kurvan så kollar hon på mannen som kör bilen och hon ser att han inte har kontroll över bilen. Den sladdar från ena sidan väg till den andra precis där Sofie går. Det sista Sofie såg innan smällen var en bil som bara kom närmare och närmare.

När  Sofie blir medveten igen så är hennes  mamma, pappa, och ambulans och polis på platsen. Bilen som körde på Sofie ligger i diket och det är en röd volvo som har varit nära på att köra i en fårhage med elstaket. När Sofies mamma och pappa märker att hon är medveten så kramar dem om henne. Sofies mamma strök henne över hennes mörka hår och kolla in i hennes blågröna ögon, och säger till ambulansen att hon nu är medveten…

Författare: Thea Salomonsson

 

 

Övrig information:

Här kommer en hälsning från textilslöjden.

Nu är det dags för byte av slöjdart för marseleverna. De som har haft textilslöjd fram till nu skall ha träslöjd och tvärt om. Jag vill passa på och tacka för en fantastisk termin i textilslöjden. Marseleverna är otroligt kreativa och bra på att  hjälpas åt. Vi har hunnit med en massa. 

Enligt den utvärdering ni skrev under veckan har ni lärt er att:

sy fulmonster, sy en slöjdpåse, virka bokmärke med luftmaskor, och fasta maskor, följa instruktioner, sy en medeltidsmössa, stryka

Ni tycker det har varit bra/ roligt att:

sy slöjdpåsen, fulmonstret, att styrka, sy medeltidsprojektet, Allt!

Ni tycker det har varit svårt/ kan bli bättre att:

Klippa rakt, sy rakt, att virka fasta maskor, göra medeltidsprojekt, att förstå instruktionerna,  tvinna snodd, för lite lektionstid.

Tidigare under terminen kunde ni se bildspel av alla fulmonster, Här kommer ytterligare några bilder av två medeltidsprojektet. Mer av dessa saker kommer ni antagligen kunna se längre fram…

Tack för terminen Mars Grön A och Röd A! Välkomna till textilslöjden Mars Grön B och Mars röd B

Mvh Åsa Slöjd

 

 

Allaaktivitetsdagen

Nu kan vi glatt konstatera att alla elever har fått sitt förstahandsval. Här kommer samlingstider och placering:

Gymnastiksal + DJ-skola. Vi är på skolan och samlas 8:20 vi gymnastiksalen. Vi äter i skolan.

Skridskor + Badhus: Samling Ekvallen klockan 9:00. Det kommer att grillas hamburgare så ingen matsäck men medtag DRICKA!  

Trä-och syslöjd: Vi är på skolan och samlas 8:20 i slöjdsalen. Vi äter i skolan.

 

 

 

Info från Klubben

Onsdag den 30/1 är det utvecklings-samtalsdag och ordinarie lektioner utgår. Fritids och Klubben ansvarar för verksamheten denna dag.

Vad god fyll i Närvaro inkl. aktuella tider för dagen alternativt Ledig.

 

Även sportlovet närmar sig och vi behöver veta om ditt barn är i behov av fritids-/klubbenomsorg 25/2-1/3. Vad god fyll i schoolsoft under kommentar från vårdanadshavare, Ledig alt. närvaro. Vid närvaro fyll även i aktuella tider. Vi vill ha in din anmälan senast 3/2.

Hälsningar Fritids och Klubben

 

 

 

Utvecklingssamtal

Under kommande onsdag är det utvecklingssamtal och eleverna är lediga. Även måndagen den 4/2 är det samtal så mentorstimmen utgår. Denna dag börjar eleverna 10:30. Välkomna!

 

Kommande datum:

v.5
Ons 30/1 Utvecklingssamtalsdag. Ledigt för eleverna


Tors 31/1 Allaktivitetsdagen


6/2 kl.18.30. Föreläsning Reggio Emilia

V.6

Måndag 4/2. Sovmorgon då vi har utv.samtal. Start 10:30.

 

Ha en fantastisk helg,

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Åsa  

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.