Mars vecka 4

Tack för den här veckan alla goa Marsipaner!

 

 

Läsning

 

Vi läser just nu tyst i början av lektionerna flera gånger i veckan. Jag är så glad över att ni är en läsande klass! Se till att ha en bra bok till hands så att lässtunderna blir meningsfulla för dig. De som inte har en bok vid lektionens början läser texter som jag tagit med.

 

 

Läsläxan är som vanligt att läsa minst 20 minuter vid minst tre tillfällen per vecka. Kom ihåg att fylla i protokollet under rubriken Läsläxa i Svenska-klassrummet på Classroom.

 

Många frågar om vi inte ska börja läsa en gemensam bok snart igen. Det ska vi självklart göra och jag funderar som bäst på en passande bok. Jag funderar på om vi ska ta oss an en Katitzi-bok? Då skulle vi kunna kombinera det med arbete om minoritetsspråk. Katitzi är nämligen rom och pratar romani, ett av Sveriges minoritetsspråk. Vad tror ni om det?

 

 

Ut i Europa

 

Vi är nu inne i projektets slutspurt och räknar ner till galan den 9/2. I svenskan fokuserar vi på hur vi bäst ska framföra presentationerna för att publiken ska kunna ta till sig all fakta. Den här veckan har vi övat på:

 

  • Disposition och röd tråd.
  • Intresseväckande inledning och avslutning som knyter ihop säcken.
  • Anpassa språket och förklara svåra ord och begrepp så att publiken förstår.
  • Publikkontakt, kroppsspråk  och engagemang i framförandet.

Energi och miljö


Förra veckan avslutande vi avsnittet om Energiformer och energiomvandlingar genom att bygga CD-svävare och fundera över vilka energiomvandlingar som sker.
Läxförhör på frågorna vi arbetat med i anslutning till detta torsdag 11/2. Du hittar frågorna och svaren i ditt dokument på classroom. Frågorna finns också i en egen uppgift på classroom, på schoolsoft samt i lokal planering i NO här på hemsidan.

 

  

 

Kommer du ihåg? 

Förra veckan fick alla i uppgift att först äta en fruktkola och sedan springa till Ladan och tillbaka. Vilka energiomvandlingen kunde vi sedan beskriva?

 

Strålningsenergi --> Kemisk energi --> Rörelseenergi

 

Just nu är vi mitt i avsnittet om Värmeöverföring. Den här veckan har vi till exempel undersökt vad som händer när vi håller olika metalltrådar i en ljuslåga. Berätta gärna om ditt resultat hemma!

 

Vi har också fördjupat oss i ledare och isolatorer. Varför är det nu så att du bränner dig på ugnsplåten men inte på luften i ugnen trots att båda är 200°? Vad tar du på handen för att inte bränna dig på plåten när du tar ut den ur ugnen?

 

Använd dessa kunskaper när du isolerar en pet-flaska och tar med nu på torsdag 4/2. Du ska alltså ta en 50 cl pet-flaska och på något sätt isolera den så att den håller värmen bättre än innan. Ta med den isolerade pet-flaskan på torsdag 4/2. Under NO-lektionen kommer vi fylla våra flaskor med varmt vatten och mäta hur väl de håller vattnet varmt. Du kommer också få förklara hur du har isolerat flaskan och varför.

 

Lunch i klassrummet

 

För att avlasta matsalen under rådande pandemi äter vi den här terminen i våra klassrum. Nyhet de senaste dagarna är att vi nu får upp matvagnar till respektive klassrum. Ni gör ett superbra jobb och det är jättemysigt att äta med bara er. Stort tack också till köket och vikariesamordnarna som gör ett jättejobb för att få det att fungera.

 

 

 

Ibland hinner vi med aktiviteter som schack eller frågesport under lunchen:

 

 

En konsekvens av klassrumsätande är att vi slutar 5-10 minuter senare några dagar per vecka eftersom lunchrasterna måste förlängas. Detta då vårt nuvarande luncharrangemanget kräver fler vuxna på plats under lunchen och vi annars inte har möjlighet till rast.

 

Onsdag 3/2 – Mars slutar 12.15

 

Som ni säkert sett stänger skolan, inklusive Klubben, 13.00 på onsdag den 3/2. För oss i Mars innebär det att lektionen före lunch är sista lektion. Vi äter tillsammans i skolan efter den och eleverna slutar sedan för dagen 12.15.

Mobiltelefoner och iPads

 


Nu efter jullovet har vi märkt att det är något fler som har svårt att låta bli mobiltelefoner under skoldagen. Vi har också upptäckt att det händer att elever använder iPadsen till att airplaya bilder och filer till varandra eller spela under lektionstid. Som vi pratat om tycker vi vuxna i skolan att det är jätteviktigt att ni har möjlighet att fokusera på skolarbete under skolarbete och vi tror och hoppas att ni där hemma håller med. Därför kommer vi ha extra fokus på mobil- och iPadanvändande i skolan. Vi önskar också att detta är något ni kan prata om hemma.

 

Utvecklingssamtal VT 2021

 

Nu är det äntligen dags för utvecklingssamtal igen. Bokningsbara tider hittar du på schoolsoft. Först till kvarn gäller. På grund av rådande omständigheter kommer även vårens samtal hållas digitalt. Grundidén är att du och ditt barn deltar hemifrån medan mentor sitter i skolan/hemma. Några av er kommer dock ha samtal under (eller i anslutning till ) en skoldag. Där får ni välja själva om det passar er vardagslogistik bäst att barnet sitter med oss i skolan eller hemma med dig under samtalet. Precis som tidigare kommer eleven förbereda samtalet i skolan innan. Samtalet tar max 30 minuter. Vi önskar att ni fyller i dokumentet “Inför utvecklingssamtal” här på schoolsoft senast ett par dagar innan samtalet så att vi har chans att förbereda. Observera att alla elever är lediga under samtalsdagen onsdag 17/2.  

 

Kommande

 

  • Mars slutar 12.15 onsdag 3/2. Klubben stänger 13.00.
  • Ta med en 50 cl pet-flaska som du isolerat torsdag 4/2.
  • Europaprojektets gala 9/2 – mer info kommer
  • NO prov 11/2 – alla frågor finns både på Classroom och Schoolsoft
  • Matteprov kapitel 4-6 12/2 – använd läxhjälpen för att räkna ikapp alternativt ta hem boken

 

Trevlig helg!

 

Maria, Catrin, Johanna och Anna

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.