Mars veckobrev v.43

 

Då var det dags för det efterlängtade lovet, som era kids har kämpat, rakt in i kaklet! =)

Det behöver man väga upp med lite extra Halloween-fredagsspex…

 

 

Jag lämnar över ordet till veckans journalister Bella, Rita & Frida B.

 

På no:n har vi börjat med att bygga saker fast just nu håller vi på med att prata om allt. Till Exempel hållfasthet och hur man ska göra för att börja med bygget. 

Lite senare i den här veckan ska vi jobba med att bygga. Då ska vi använda material och sen ska vi kunna återanvända det. Och för att vi ska kunna sätta ihop delarna och sen återanvända dom ska vi använda kludd.

 

På musiken håller vi på med att spela piano. På pianot spelar vi 7 years och vissa kan redan hela låten på pianot. Då spelar dom något annat instrument som gitarr. Sen kommer vi lägga in andra instrument som trummor och gitarr och kanske fler.

 

På so:n har vi börjat med att prata och diskuterat om hur skolans miljö är. Dom delade i oss i grupper och grupperna fick gå runt och kryssa av saker om vår miljö på ett papper som varje grupp fick. Vi ska försöka att göra allt för att vi ska förbättra vår miljö.

 

På syslöjden har vi precis med en påse som vi ska göra. Man ska sätta ihop antingen två tyger eller så ska man bara sätta ihop en tygbit man får välja själv vad man vill ha. Och dom som inte var färdiga fick man fortsätta med sina fulmonster.

 

På träslöjden så avslutade vi projektet med flaggorna. Men dom som var klara fick börja skissa på en valfri sak man vi göra efter lovet. Men man måste uppfylla vissa kriterier.

 

 

På svenskan gör vi egna presentationer. Man får skriva om vad man vill, t.ex sig själv, ett husdjur eller bara något man tycker om att göra. När vi har gjort klart våra presentationer ska vi öva på att presentera den inför klassen. Åsa kommer att bedöma på hur texten ser ut (utseendet) och på hur vi presenterar den.

 

På engelskan så kollade vi på det nionde avsnittet av serien Hollie Hobbie. Vi svarade som vanligt på frågor och gjorde uppgifter som hörde till avsnittet. 

Vi hade läxförhör, sedan tittade vi på en kort film om halloween, sedan pysslade vi resten av lektionen.👻 🎃

 

 

På idrotten har vi börjat med att ha inne idrott. På tisdagen så lekte vi boll lekar. Vi körde en variation av spökboll. På onsdagen så hade vi öppet hus som betyder att vi får välja lekar eller ”smörgåsbord”. Smörgåsbord betyder att sätter ut massor av olika saker att göra i gympasalen som t.e.x trampolinen och lianen. Men gröna hade lekar på onsdagen istället för ”smörgåsbord”.

 

På bilden fortsatte vi med våra porträtt av djur. Karin hade kopierat ut massor ut av svartvita djur bilder. När man hade valt vilken djur-bild man ville ha, så tog man ett annat papper över och kalkerade det på ett av ljusborden. När man hade kalkylerat klart fick man fylla i och skugga med kolpenna, skuggorna och vanlig blyerts. Det viktigaste med dom här porträtten var ljuset. Alltså att skugga där det är mörkt och ha det ljust där det är ljust på bilden.

 

I matten så jobbar vi med multiplikation. Vi lär oss nya sätt som gör det enklare att multiplicera. Dom kapitel som vi gjort en så länge heter ”upptäcka delbarhet”, ”hitta multiplar”, ”hitta faktorer”, ”multiplicera och dividera med 10 och 100”, ”multiplicera flera hundratal”, ”multiplicera tresiffriga tal”, ”multiplicera tresiffriga tal med växling” och ”multiplicera tvåsiffriga tal”.

 

På mentorstimmen så såg vi på en film som heter ”Drakhjärta”. Åsa och  Andreas gav oss saft, och man fick ta med eget fika om man ville. Alla kläde ut sig så fint.

 

Förra veckan på fredagen så kom lilla aktuellt skola ut som gröna va med i. Om ni vill se avsnittet så titta på Lilla Aktuellt Skola, på svt.

 

 

 

– Var kommer konceptet “trick or treat” ifrån?

 

 

Se dig omkring. Kanske sitter du i ett klassrum eller i köket hemma hos dig, kanske framför tv:n. Hur kommer det sig att taket du har över huvudet inte rasar ner? Det borde vara jättetungt… Hur är det byggt för att kunna orka hålla upp all dess vikt? Och när du studsar på en studsmatta, varför åker du inte bara rakt igenom? Hur kan studsmattan få dig att flyga upp i luften om och om igen utan att den går sönder? Jo, det beror på att man kan bygga saker på ett sätt som gör att de håller, även om de utsätts för stora krafter.

Men man kan också bygga saker för att de ska gå sönder. Ta läskburken som exempel, plåten runt öppningen på burken är tunnare för att den ska gå sönder när du öppnar burken, eller bilen, den ska knyckla ihop sig längst fram eller längst bak vid en krock.

Alla saker är gjorda av ett material eller flera olika material. Kläderna du har på dig, huset du bor i, stolen du sitter på och cykeln du åker på. Vilka material finns egentligen? Var kommer de ifrån? 

Vi människor behöver de saker vi använder varje dag. Det är viktigt att de har rätt form och fungerar som de är tänkt. Men det är också viktigt att de är gjorda av rätt material.

Tänk en stund på de saker som du använder en vanlig dag hemma och i skolan. Vilka material är sakerna gjorda av?

I den här temat ska vi lära oss om hur man bygger olika konstruktioner, väljer material, gör ritningar, skisser och vad hållfasthet innebär.

Vi inledde temat med en laboration där kidsen fick bygga en TV-mast med hjälp av fackverk.

 

 

Laborationen avslutades med att de fick testa hållfastheten och stabiliteten på masten, det visade sig att dessa fackverkskonstruktioner vart riktigt hållfasta! =)

 

 

 

 

Övrig information

Tips från coachen Cissi

Musikprojekt efter lovet

Efter höstlovet kommer vi att göra ett musikprojekt (liknande det som vi gjorde i Jupiter) under engelsklektionerna. För att eleverna ska vara förberedda och kunna börja med projektet utan att förlora tid så vill jag att de väljer vilken artist/grupp som de vill jobba kring. Ni föräldrar får gärna vara med och tipsa om låtar eller artister som kan vara intressant att välja. Det behöver inte vara låtar eller artister som är populära nu…
M v h Cissi

 

Avslutningsvis…

…så kommer här en bild från vår skolbio då vi såg filmen Drakhjärta =)

 

Kommande datum och aktiviteter:

 

V.44 Höstlov 

 

V.47 Matematikprov Mer info inom kort

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha ett fantastisk lov! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Andreas