Mars Veckobrev v.5

 

 

 

Nu börjar det verkligen märkas att vi går mot ljusare tider upplever jag. Både på till och från skolan 🙂

Jag vill passa på att skicka med en ros till er alla som varit hemma av olika anledningar, att ni blivit mer självständiga och tagit ansvar för era studier. Trots en väldigt hög frånvaro som präglat de senaste veckorna så har så många hängt med på länk via Meet och jobbat på bra hemifrån. Men nu verkar frånvaron avta och vi har avslutat veckan med nästan full närvaro!

 

Nu över till Marsipanernas journalister, Frida Å,  Mirabell & Siri för att berätta mer om veckan som varit…

 

 

 

Här jobbas det för fullt med farosymboler och vad de betyder…

 

…hur miljögifter kan vandra upp i näringskedjor…

 

…och hur man genom förbränning, kan få vatten att rinna in ett glas som står upp och ner 🙂

 

 

 

– Vilken kemisk reaktion sker på denna närbild!?

 

 

 

Det börjar dra ihop sig för matematikprov. Som vi kämpat med bråk (rätt sorts bråk), procent och förhållande 🙂
Provet är alltså på kapitel 4 och 5 som avser bråk, procent och förhållande. Ett tips är att börja plugga lite hemma redan nu (för dem som inte börjat ännu).

Varje kapitel i övningsboken avslutas med en Kunskapslogg som sammanfattar avsnittet. Du finner Kunskapsloggarna och facit till dem i Classroom.

Det går även att plugga digitalt genom http://www.nok.se, där finns det extramaterial till alla lektioner vi jobbat med 🙂
Du loggar in på http://www.nok.se genom att klicka på ”logga in” och därefter klicka på den lilla google ikonen under användarnamn och lösenord. Man loggar alltså in via sitt google-konto på Lemshaga, därefter klickar man in sig på kursen ”Marsipanerna 21/22” 🙂

 

När?
Måndag 14/2 (vecka 7)
Grön grupp: 11.20 – 12.10, 14.00 – 15.00.
Röd grupp: 09.50 – 11.00, 12.50 – 13.35.

 

Tips:
Ta med en frukt eller liknande för att orka med att sitta så länge 😉

Dessa två kapitel handlar provet om:

Kapitel 4 – Bråk
– Bråk och division
– Tal i blandad form
– Likvärdiga bråk – förkorta och förlänga bråk
– Addera och subtrahera bråk
– Jämföra och storleksordna tal i bråkform och tal i blandad form
– Del av helhet och del av antal

 

Kapitel 5 – Procent och förhållande
– Beskriva procent
– Beräkna procent
– Samband mellan bråkform, decimalform och procentform
– Beskriva förhållande
– Jämföra förhållande

 

 

Övrig information

Utvecklingssamtal

Nästa vecka är det dags att ses igen! Tyvärr digitalt denna gång, men kul likaså =)

Jag vill påminna om att gå in och boka en tid hos din mentor, först till kvarn gäller. Möteslänk och övrig info finner du i Schoolsoft. Hör av er om ni har några frågor.

OBS! Fredagen den 11 februari slutar eleverna efter lunch. De som behöver, stannar kvar på Klubben. Vi använder mentorstiden för utvecklingssamtal.

 

 

Ipad och hur den ska användas

Kära föräldrar, innan ni läser vad som komma skall, så vill jag vara tydlig med att detta gäller inte alla barn, men ändå en rätt så stor grupp. Därför känner vi att det är viktigt att skicka med lite matnyttig info hem till er, som ni kan prata om hemma. Vi pedagoger har märkt av att användandet av iPads har börjat misskötas en aning. Vi kommer därav bli lite strängare i fortsättningen. Om iPad:en inte används till det som den är tänkt, så blir man av med den under den lektionen. Man kommer då få söka information via ”pappers-internet” (Nationalencyklopedins uppslagsverk) samt skriva med penna och papper. Det kommer säkert bli lite sura miner, men det mäktar vårt tålamod med 😉

Vi har kokat ner det till tre punkter.

  1. Det spelas tyvärr ofta spel på dem när vi arbetar med ”frihet under ansvar”.
  2. En del iPads behandlas ganska så vårdslöst, många tangentbord har redan slitits sönder, antingen saknas det tangenter, har slutat fungera eller så är de helt enkelt borta. Skolan står ju bara för ett tangentbord per elev så det går inte att få nya. Man arbetar ganska mycket långsammare vid avsaknad av tangentbord…
  3. Ipads:en ska alltid återlämnas i iPad-skåpet med ladd-sladd ikopplad, där har varje elev en egen plats med egen laddare. Ofta läggs bara iPads på en hög på själva ladd-vagnen, vilket medför att man ibland inte har batteri kvar på sin padda när det är dags att jobba.

Vi kommer alltså som nämnt bli lite strängare när någon av ovanstående punkter missköts. Återigen så vill jag förtydliga att det inte är alla som missköter sina iPads, men lyft gärna detta samtalsämne hemma.

 

 

Kommande datum och aktiviteter:

 

V.6

Torsdag: Prov Vasatiden. Se info i mappen på Classroom

 

V.7

Måndag: Matematikprov. Se info i Classroom eller Schoolsoft

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en fantastisk helg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Mars genom Andreas  

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.