Vilken underbar start på veckan vi fick! Att bara få umgås, skoja, skratta, äta gott och åka massa skridskor och gå promenader utomhus, riktigt tur med vädret hade vi också 🙂
Titta här vilka konståkare vi har i klassen!
Nu över till Marsipanernas journalister, Edvin & Adam för att berätta mer om veckan som varit…
– Vad betyder verbet att ”köttbulla”?
Det är med glädje jag kan berätta om vad en handfull av era barn har skapat under de senaste veckorna. Nämligen ett fysiskt escape room!
Vi har ju jobbat en massa med olika digitala escape rooms, där man behöver lösa olika typer av matematiska gåtor för att hitta ledtrådar som slutligen leder till att man ”knäcker koden” så man kan komma ut ur rummet, något som många av era kids har uppskattat. Såpass att det inspirerade Tyra, Minna, Frida Å, Siri, Mirabell, Ida & Alicia till att göra ett alldeles eget escape room, i fysiskt format i klassrummet! De har alltså suttit och knåpat ihop massa kluriga problemlösningar, gömda i små boxar runt om i klassrummet. När man väl hittat en box, är det bara att sätta igång och klura! Siffrorna i de matematiska uträkningarna man kommer fram till, ska sedan omvandlas till bokstäver, som därefter beskriver ledtrådar till vart nästa gåta ligger gömd. Så nu har vi alltså ett fysiskt escape room som alltid finns tillgängligt att kunna ge sig på om man jobbat klart med de uppgifter som ska göras, och väntelistan är fullspäckad av kids som vill köra. Så kul!
I NO har vi under de senaste veckorna bland annat fördjupat våra kunskaper kring fotosyntes och hur det samspelar med cellandning och förbränning. För två veckor sedan så fick de i uppgift att spela in en film om hur fotosyntes och cellandning hör ihop. Se här vilka kreativa kids ni har, enjoy!
Övrig information
Angående kriget i Ukraina
Information från fritids/fritidsklubben
Tips från oss mentorer
Vi vill gärna skicka med ett litet tips till er som har varit borta de sista dagarna denna vecka, det är att gå in i Classroom i alla ämnen och se till att göra de uppgifter du missat. Men framförallt vill vi gärna att ni ser till att ha så roligt och härligt som möjligt på sportlovet! 🙂
Kommande datum och aktiviteter:
V.9SPORTLOV
V.10
V.11PI-dagen 14/3: Vi kommer återigen laborera och fördjupa våra kunskaper kring vad PI är, ni kanske minns förra årets laboration med godis-snören? 🙂
V.12NO (Kemi) Prov: Muntliga prov från onsdag till fredag, info finns i Schoolsoft samt Classroom |