Mars veckobrev v.37

Vi börjar med det viktigaste!

  • Se till att barnen har kläder för väder och att det finns torrt ombyte i skolan för regniga dagar. 

Vi fick ett riktigt SPÖREGN i tisdags och det var alldeles för många som inte ens hade en vanlig jacka med sig till skolan. Varje rast är en uterast, vi måste kunna gå ut.

Det är jättebra att barnen tränas i att ta mer eget ansvar, tex välja ytterkläder själva men ni föräldrar behöver fortfarande se till att det finns en back-up och hjälpa oss att styra dem i rätt riktning vid tex val av ytterkläder eller extrakläder i skolan. Vi skulle även uppskatta om ni diskuterar beteendet att gå och gömma sig inne på toaletter och i kapprum/klassrum bara för att det regnar. Ur en säkerhetssynpunkt är det förödande om barnen gömmer sig inne. Vi måste kunna lita på att de är utomhus när det är rast så att vi vet var de är om något (tex. brand eller hot mot skolan) skulle inträffa.

 

  • 20/9 onsdag Utvecklingssamtalsdag, även måndag 18/9 samt andra tillfällen.     Informationen finns även på schoolsoft

På måndag börjar veckan för utvecklingssamtal. Måndag förmiddag kommer att användas till samtal och det innebär att barnen inte börjar med gemensamma aktiviteter för ens det är lunch 11.20. Det gör att ni som vill ha sovmorgon till lunch kan ta det. Klubben är öppen från 8.20 som vanligt på måndagar och från 9.40 erbjuder vi utomhusaktiviteter. 

 

  • 27/9 onsdag kväll Föräldramöte Mars                 Informationen finns även på schoolsoft

Vi vill hälsa er välkomna på Föräldramöte i Mars den 27/9 kl 18.00 – 19.30 med fokus på:

* våra terminsmål för klassen

* kommunikationen hem-skola

* info om läslyftet

* fakta om Ängsholmen

samt möjliggöra för er föräldrar att träffas och diskutera klassaktiviteter m.m.

Hör gärna av er med frågor ni vill ta upp. En dagordning kommer närmre mötet.

 

  • 2/10 måndag Studiebesök på museet Vikingaliv 
  • 4/10 onsdag Vandringsdag/Friluftsdag med Mars

Eftersom dessa utflykter sammanfaller under samma vecka kommer skolan att ordna lunch för en av dem och den andra kommer eleverna själva få ta med mat. Vi återkommer när vi närmar oss om hur planeringen blir.

Viktigt att ni har fyllt i och lämnat in blanketten där ni kryssar i om eleverna får ta sig hem själva från utflykter och hållplatser på Värmdö/Ingarö i samband med utflykter. Om vi inte har någon information kring till barn kommer det får följa med tillbaka till Lemshaga vid skoldagens slut.

 

Nu till det roliga i skolan, tex gemenskapen på rasterna.

Det är högt tryck på fotbollsplanen och många som vill spela men ni är fantastiska på att låta spelet rulla på och hålla en trevlig och hjälpsam attityd på fotbollsplanen alla gånger jag (Ayla är där) så jag hoppas verkligen att det alltid är så bra som ni visar för mig!

Ni kan ju tex. spela även i ösregn, det gjorde ni för någon vecka sen. Men det spelas mest i skolsken och däremellan hoppas det hopprep, snackas och leks på massor av olika sätt och platser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förra veckan hade Mars grön besök av Åsa som både är förälder i klassen men som är här i för att få hjälp till ett projekt kring “Under på sekunder”, korta rörelser för att öka mängden rörelse i skolan, öka koncentrationsförmågan och som använd på lektionstid när man behöver en paus i arbetet. Klasserna har sen i våras varit med och bidragit med idéer, testat olika aktiviteter kring det här och även utvärderat övningar åt Åsa. Nästa vecka åker Åsa på en konferens som heter Ute är Inne och berättar om vårt gemensamma arbete. Det kommer att vara både lärare och skolledare på plats på konferensen som anordnas utomhus i Nynäshamn, så Lemshaga och åk5 kommer förhoppningsvis bidra till att fler elever får möjlighet att röra på sig under skoldagen i hela Sverige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På idrotten är det bara aktiviteter utomhus och det har varit mycket löpning. Tillexempel har vi sprungit det som kallas “Södersveds-rundan” på 3,1 km. Det är en ganska tuff runda rent fysiskt. Målet är att eleverna ska välja en takt som gör att de orkar springa hela tiden och år från år kunna jämföra sina egna tider. Krister pratar mycket om vikten av att inte jämföra sig med klasskompisarna oavsett om det handlar om tiden på 3,1km löpning, längden i längdhopp, höjden i höjdhopp eller i det kommande cooper-testet. Jämför med dina egna tider från förra året, inget annat!

 

 

Gå gärna in i idrottens Lpp (lokala pedagogiska planeringen) för att veta vad som händer de olika veckorna på just idrotten https://lemshaga.se/lokalaplaneringar/orientering-friluftsliv/  . Alla ämnens Lpp’er finns på hemsidan under rubriken Lokala planeringar överst på förstasidan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På träslöjden jobbar vi med att hjälpa naturen och framförallt djuren i naturen runt Lemshaga. Vi började med att återbruka en gammal hylla från skolan som skulle slängas och fyllde den med naturmaterial. Vi tog även restbitar från slöjden, borrade hål i diverse bitar som blir till hem åt insekter, bin och humlor. Den ska målas, få ett tak och sen ställas ut på skolgården där eleverna väljer att den passar bäst. Vi kallar den vårt Insekts Hotell och båda halvklasserna som ha trä- och metallslöjd den här terminen har hjälpts år.

Nu går vi vidare till fågelholkar som vi ska ge bort till våra fadderbarn och tillsammans placera ut på skolgården lagom till att fåglarna kommer tillbaka i vår.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoppas ni får en skön helg!

…och glöm inte att ta fram extrakläder och regnjacka till nästa vecka så att det finns i skolan.

 

 

 

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']