veckobrev Mars v.17

Hej!

Det här blir ett veckobrev fullt med slöjdinformation.
Vi arbetar med samma uppgifter vår och höst i bägge slöjdämnena så när läsåret är slut har alla gjort samma saker, några på våren och några på hösten. Här kommer en rapport om hur arbetet går just nu i bägge slöjdarterna.
.
Slöjd har elever en gång i veckan i 75min per gång. Efter en termin med ena inriktningen byter eleverna till den andra inritningen.
.
Lektionerna brukar se ut så här:
Samling med närvaro och genomgång av vad vi jobbade med förra veckan samt hur vi ska fortsätta den här veckan. Många har kommit olika långt i sina projekt och alla arbetar därför med olika saker samtidigt i salen. Ofta har vi någon genomgång kopplat till materialet eller ett steg di alla är på väg men kommer att komma i olika takt.
.
Majoriteten av lektionen handlar om att eleverna ska jobba självständigt med sina arbeten, de ska vara drivande och med hjälp av olika instruktioner komma vidare med nästa steg och även hjälpas åt för att komma vidare med arbetet.
.
Det är väldigt viktigt att man lär sig att använda verktygen på ett säkert sätt och så att man får det resultat man är ute efter. Sakerna i slöjdsalarna är aldrig leksaker och måste alltid användas på ett ansvarsfullt sätt. Vi ser också hellre att saker tar längre tid men blir noggrant gjorda än att man har för bråttom, kvalitet före kvantitet. Därför är det sällan många små projekt i slöjd utan hellre några färre men större uppgifter där eleverna kan och får fördjupa sig.
.
I slutet av lektionen är det väldigt viktigt att man sorterar tillbaka material och verktyg man har använt. Trådrullarna och saxarna har sin plats precis som hammare och sågar, det är en viktig del av slöjden att vara rädd om verktygen och sortera tillbaka de på rätt plats så att de inte skadas, förstörs eller kommer bort. Dessutom lämnar vi salen så som vi vill hitta den nästa gång och alla klasser hjälps åt med det.
.
.
Här kommer lite mer från textilslöjden med Åsa
.
Ni elever i Mars som haft textilslöjd under våren har skapat sköna och unika Fulmonster.  Ni har själva fått hitta på formen och sedan sytt och broderat era Fulmonster
Genom att vi benämner det fulmonster släpps mer kreativitet loss, vi fastnar inte i “snygghetsfällan”, det är tankeväckande och befriande. Efter avslutat arbete har ni fått berätta några rader om sin figur och dess egenskaper. De blir riktigt sköna typer, ibland lite hemska och ibland söta och lustiga historier.
Nu väntar ett projekt med slöjdpåsar och sen vår virkning, både virkade bokmärken o en o annan mössa…innan det är dags för sommarlov.
Denna vecka kommer de Mars Gröns Fulmonster, nästa vecka… Mars Röd
Hälsningar från textillärare Åsa
.
.
Se bifogad pdf nedan.

Fulmonster Grön mars vt 20

.

.

I trä och metall fortsätter arbetet med skålarna i både trä och metall.

Det första vi gjorde var att urholka en träskål för att ha som verktyg och skålform till att sen kunna driva en metallskål. Det är väldigt värdefullt att lära sig att man kan skapa, inte bara färdiga produkter, utan även verktyg man behöver för att komma vidare med ett annat arbete.

Till metallskålarna har eleverna sen haft möjlighet att välja mellan mässing, koppar och aluminiumplåt och drivit de med kulhammare samt planerat utsidan med hjälp av samma kulhammare och en faff. Be eleverna förklara vad en faff är och vad som händer när man använder den.

När metallskålarna är klara så går vi tillbaka till träskålen som fixas upp på insidan och sen även formas på utsidan för att bli en fristående skål. Den kan sen dekoreras på fler sätt än metallskålarna vilket är ett väldigt uppskattat inslag för eleverna som älskar att färgsätta och gå loss i målarrrummet.

Sist ut kan man välja att fördjupa sig i urholkning eller att driva metall och skapa egna mindre projekt. Eller så kan man välja att bygga vidare på någon skål, ge den ben, fot eller andra tillägg som ljushållare och liknande. I kollaget nedan kan ni se exempel på två olika ljusstakar där framförallt metallskålarna används som reflektor eller skyddsplåt för att minska brandrisker men även vara ett dekorativt inslag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trevlig helg önskar mentorer och slöjdlärare!

 

 

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.