Neptunus v. 39

Hej alla härliga elever och föräldrar i Neptunus,

image

 

Hösten är här med alla dess underbara färger. Så vi bara var tvungna att stanna upp och titta oss omkring och tänk vilket fantastiskt färgland vi just nu befinner oss i. Vilket var en av alla era fantastiska tankar kring vår miljö här på Lemshaga under veckan. Det är så härligt att höra alla elevers tankar över det vi gör.

 


Kunskaper

No – Vår natur i förändring

Vår natur pågår just nu en förändring och förra veckans fråga till er familjer var just om ni kunde se någon förändring på våra träd. Vilket vi nu har har börjat titta på. 

Vi har tillsammans varit ute och utforskat träden i vår omgivning. Vad händer med dem nu? Varför ändrar de färg? Vi använde oss av en Vt-rutin för att synliggöra våra tankar. Vi gjorde även en egen skuggbild av alla de färger vi såg bland våra träd.

image

 

Jag ser,

jag tänker,

jag undrar

En rutin där eleverna själva får fundera över trädens utseende och vilka tankar som väcks inom eleven när de ser träden förändras.  Samt även vilka frågor som väcks av dessa förändringar. Vi kommer under veckan försöka hitta svaren på alla våra frågor. En elev uttryckte snabbt att vi skulle kunna googla för att ta reda på alla de frågor som kommit upp under vårt samtal tillsammans. Så vi får se hur vi ska göra för att hitta svar på våra frågor.

 

Här kommer några av elevernas reflektioner över våra frågor:

Jag ser:

Jag ser ett träd med många olika färger.

Jag ser ett träd med röda gröna och orange löv.

Jag ser Lemshaga eken.

Jag ser ett runt och tjockt träd.

Jag tänker:

Jag tänker att det finns olika träd sorter.

Jag tänker att träden är väldigt fina.

Jag tänker att det är som ett färgland.

Jag tycker det var så fina löv. Har aldrig tänkt på löven så mycket.

Jag undrar:

Jag undrar hur löven får så fina färger.

Jag undrar varför löven tappas om det inte är någon vind.

Jag undrar hur knoppar kommer till träden.

 


So – Hur kan vi hjälpa varandra att lyckas i skolan

Tillsammans kan vi hjälpas åt att lyckas och få alla delaktiga i klassrummet och ute på gården. Vi har tillsammans funderat på hur vi kan lyckas med detta på bästa sätt. Vi började med att titta på vår frågeställning “Hur kan vi hjälpa varandra att lyckas i skolan”  tillsammans för att sedan i mindre grupper göra en griffeltavla över våra tankar. Griffeltavlan är ännu en av våra VT rutiner för att synliggöra alla elevers tankar och funderingar med hjälp av både det skrivna och bildspråket. Vilket synliggör alla våra tankar i gruppen. Alla elevers tankar klippte vi sedan isär för att kunna sortera upp i olika högar för att hitta alla våra gemensamma punkter. Punkter sammanställde vi till ett gemensamt dokument. Vilket alla sedan fick ge sitt tumavtryck på för att visa att dessa förhållningssätt är viktiga för oss och att vi ska hjälpa varandra att lyckas med dessa under vår resa här på Lemshaga.

image  image  image

Bilder på våra gemensamma reflektioner av våra kontrakt.


Information

Närvaro under dagen:

Tack för att du hjälper oss att strecka och kryssa ert barn när ni kommer och går varje dag. Vi är många pedagoger runt ert barn varje dag för att alla ska känna sig trygga här på Lemshaga. Vilket göra att vi alla behöver kunna gå till en närvarolista som är korrekt ifylld. Självklart hjälper vi till om någon missar men ibland så är det många som går samtidigt vilket gör att ni föräldrar måste hjälpa oss att fylla i listan.  

Läxa:

I onsdags läste vi ett nytt kapitel ur Den magiska kulan, kapitel 4 Skolan s. 20-23. Veckans läxa är som vanligt att läsa veckans kapitel samt besvara frågorna till kapitlet i läxboken. När ni besvara frågorna har vi en liten utmaning till er i Neptunus att nu börja svara på frågorna med en hel mening. Detta då vi under de senaste veckorna arbetat med just meningar och hur de är uppbyggda med stor bokstav i början och en punkt i slutet.

Ser fram emot att läsa era svar i läxboken och höra er läsa.

image

Mening och fråga på bokstaven Ss.


Viktiga datum:

Föräldramöte 12/10 kl.17.30-19

Teater för Neptunus

Se School Soft för ytterligare information om Neptunus bio besök.


Nästa vecka v. 40

Måndag:

Tisdag: Vi går igenom läxan tillsammans.

Onsdag: Vi läser kapitel 4 ur Den magiska kulan. Delar ut läxmapparna.

Torsdag: Idrott för båda grupperna (glöm ej idrottskläder och handuk)

Fredag: Teater. Veckans bokstav presenteras. Friluftsliv (Bra kläder och skor för att vara i skogen och gärna en ryggsäck med vattenflaska om ert barn önskar).   

Trevlig helg önskar

Camilla, Marie, Agneta och Trixie

image

 

Vad kan detta föreställa?

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']