Hej alla härliga Neptunusar!
Nu börjar vi känna av att vi är på slutspurten av terminen. Vi är klara med våra arbetsböcker och vi tar nu vara på tiden som är kvar genom att fokusera på elevernas egna utvecklingsområden. Denna vecka har vi arbetat med bedömningsstödet både i matematik och svenska.
Under onsdagen lunch gick brandlarmet och vi fick prova på hur man gör när larmet går. Eleverna lyssnade och följde utmärkt de instruktioner som gavs. Det var bara att lämna maten och ställa upp i vårt brandled. Det var lite extra spännande när brandbilen kom. Men som tur var så var det ett falskt larm och vi fick återgå till vår lunch. Efter rasten blev det flera frågor och vi försökte svara på dem så gott det gick.
Denna vecka har vi bjudits på ett varierande väder men vi kan se att det är till en fördel om ni kan skicka med eleverna en egen vattenflaska som de kan ha i skolan. Under tisdagen bjöds det på ett strålande väder och ni kan gissa om vi hade svettiga och törstiga elever.
Det har visat sig några fall av löss på Mellangården och vi skulle önska att barnens hår kammas igenom under helgen. Tack på förhand!
Lässtrategierna – svenska
Under veckans svenskalektioner har vi arbetat med lässtrategin Konstnären. Vi har läst Sjöodjuret i Bergsjön och efter varje lektion har eleverna fått rita sin inre bild som dök upp när vi läste. Konstnären skapar inre bilder av det lästa. Fantasi stimulerar arbetet i hjärnan och med hjälp av sina sinnen lever du dig in i texten och kan se, höra och känna det texten berättar om.
Matematik
Denna vecka har eleverna fått skriva det skriftliga bedömningsstödet i matematik. Alla elever har lyckats med mellannivån eller högre vilket vi är väldigt stolta över då det visar att alla har uppnått målen för år 1.
Då vi ser att fler elever fortfarande behöver fortsätta träna på att befästa talkamraterna talen 1-10 har vi delat upp klassen utifrån behoven. Vissa elever har fått arbeta med talkamraterna medan andra har behövt utmana sig och har då arbetat med problemlösning.
Learn English
Denna vecka har vi arbetat klart med boken och det sista kapitlet, “Activities”. Under lektionen har vi lärt oss ord såsom jump, read, write, dance, sing m.fl. Vi har även skrivit meningar med fraserna I can.., I can´t.., I like to… och I don’t like to… .
Solrosen – NO
Våra solrosor har växt ordentligt och det är dags för eleverna att få ta hem dem. Under veckan har vi undersökt hur mycket den har växt sedan sist. Vi har ritat och skrivit. Vi har även gjort ett pyssel med solrosens livscykel. Vi hoppas nu att solrosen kommer att få pryda er trädgård.
Under veckans bildlektion gjorde eleverna kreativa blompinnar tillsammans med Cissi. Dessa får nu stötta de rangliga blivande solrosorna.
Livet nu och förr – SO
Denna vecka har vi undersökt hur det var i skolan samt hur det var att bo i stan förr. Vi har tittat på filmer och vi har läst. Vi har även skrivit en text om skolan förr med hjälp av stödord.
Nästa vecka, torsdag den 4/6, kommer vi att ha en skoldag anno 1920. Till denna dag vore det roligt om så många som möjligt vill klä sig tidsenligt. Självklart kommer vi att börja morgonen med en psalm (precis som man gjorde förr).
Bild med Cissi
Hem och skola
Läxa:
- Läsläxa – Läs den utvalda boken hemma. Svara på frågorna i läsloggen. Denna vecka kommer de att få svara på frågor utifrån Konstnären. Läxa – konstnären
- Intervjua någon äldre – till nästa vecka kommer eleverna att ha i uppgift att intervjua någon äldre person. Vi förstår att det inte är lämpligt att träffa någon av dessa personer i nuläget men tänk så glada de kommer bli av att få ett telefonsamtal eller en videosamtal. Vi hoppas att ni kan hjälpa era barn med denna uppgift. Läxa – Livet förr och nu
Information inför vecka 23:
Måndag: Idrott utomhus
Tisdag: Aktivitetsdag på IP tillsammans med Pluto. Klä er gärna i sköna kläder att röra sig i. Vi äter mat på skolan men ta gärna med en vattenflaska och en keps vid soligt väder.
Onsdag: Läxa – intervju med äldre person tillbaka.
Torsdag: Läslogg tillbaka. “En skoldag för 100 år sedan” eleverna får gärna klä sig i tidsenliga kläder.
Fredag:
Kommande händelser:
- 8/6 – Friluftsdag – till denna dag vill vi att eleverna har med sig en matsäck.
- 10/6 – Skolavslutning- Skolavslutningen kommer att pågå mellan kl.9.00-10.30. Därefter är det valfritt att gå hem eller stanna på lunch för de som är i behov av fritidsomsorg.
Vi önskar er alla en trevlig helg!
Daniel, Ingela, Christina och Nathalie
ingela.eriksson@lemshaga.se
daniel.ekmark@lemshaga.se
christina.langstedt@lemshaga.se
Klasstelefon: 08-586 313 01
Fritids: 08-586 313 27
6 kommentarer
vi har läst 🙂
Tack för den här veckan!
Tack
Vi har läst.
Tack för ett fint och innehållsrikt veckobrev! Så kul att ta del av allt ni gör!
Vi har läst!
🙂
Kommenteringen är stängd.