Neptunus veckobrev v. 23

Hej alla fantastiska familjer i Neptunus

Tack för en fantastisk termin tillsammans med er alla. Det har varit helt underbart att få lära känna er under det här året. Att få se er utvecklas under detta först år har varit helt magiskt. Ni har utmanat er själva under året och kämpat även då det ibland varit lite svårt. Tack för att just du är du! Tack även för de fina ord och presenter som ni gav under avslutningen.

Elev inflytande/ skola hem / kunskaper

Besök av Leo

Första lektionen på veckan blev ett väldigt pirrigt besök. Vi fick nämligen besök av ingen annan än skäggagamen Leo som bor hemma hos Alfred. Alfred berättade och visade oss Leo och vi fick även ställa frågor. I slutet av lektionen så sammanfattade vi vad vi hade lärt oss om vår nya kompis. Många tyckte det var spännande medan några tyckte det var väldigt läskigt och det blev ännu läskigare då Leo ville ut på ett eget äventyr i klassrummet men som tur var fick Alfred tag i honom snabbt. Tack Alfred och Alfreds pappa för att ni ville visa Leo för oss.

Leo – Skäggagam
Leo äter under en dag: 2 maskar, några löv och dricker vatten.
Kan även äta: syrsor och kackerlackor.
Tycker inte om att bli klappad på benen eller längst ut på svansen.
Blir ca 50 com.
Är lite taggig på kroppen, de runt huvudet är vassa taggar.
När han är arg fräser han och visar tänderna.
Han har vassa klor.
Fin randig svans.
Skäggagam finns i färgerna röd, orange och gul.
Leo är snabb.

Kunskaper:

NO – Fjärilar

I klassrummet fick vi under måndagen uppleva att alla våra puppor nu hade genomgått deras sista förvandling och burarna i röd och grön hade nu fjärilar. Vi tittade självklart närmare på våra fjärilar för att undersöka hur de såg ut på nära håll.

Vi kunde nu se på fjärilens känselspröt att det är dagfjärilar vi har fått. Då de har små bollar längst ut. En nattfjäril har inte dessa utan är helt raka.

Vi kunde även se fjärilens ögon och här fick vi även titta genom ett glas som kunde ge oss en uppfattning om hur en fjäril ser. En fjäril har nämligen fasettögon som gör att hen ser 10000 små bilder samtidigt.

När vi tittade i buren kunde vi se något rött många trodde att detta var blod men så var det inte utan detta är en röd vätska som kallas meconium. Det är överbliven färg från bildandet av vingarna.

Vi räknade självklart även benen vilket var lite knepigt men då vi vet att fjärilen är en insekt vet vi även att den har 6 ben.

Vi tittade även på fjärilsvingarna och såg att de var två vingpar. På undersidan var vingarna kamouflerade för att fjärilen skulle kunna skydda sig mot faror medan ovansidorna på vingarna var färgglada. Vi tittade närmare på mönstret och jämförde i från bilder ur böcker och kom fram till att det är Tistelfjärilar som vi fått.

Alla har under fredagen fått ta hem deras fjärilsbok och här kan ni tillsammans följa våra fjärilars utveckling. Glöm inte att läsa den sista sidan där ditt barn har fått skriva ett brev till deras vänner.

Eleverna skrev meningar som:

Tack för att vi har fått följa er utveckling från larv till puppa till fjäril.

Det har varit roligt att lära känna er.

Hoppas ni får det bra ute i naturen.

Jag hoppas att vi ses snart igen.

Jag hoppas att du får många ägg.

Vi släppte under skolavslutningen ut våra fjärilar på skolgården så att vi får uppleva dem under sommarlovet. Kanska får vi träffa dem igen.

Skolloppet – barncancerfonden

Under onsdagen rörde vi oss alla så mycket vi orkade. Vi dansade till låten YMCA tillsammans. Vi sprang och gick och sprang lite till så att vi tillsammans lyckades få ihop över 200 varv.

Vi pratade även om vikten till rörelse och vad rörelse kan ge oss alla i form av glädje och ökat koncentration mm. Vi läste lite ur boken Hjärnstark Junior där vi fick höra kring massor av positiva effekter som rörelse kan ge oss. Vi fick även ett litet recept från boken där det stod hur mycket vi bör röra oss och sova under dagen: 1 timme rörelse varje dag och 10-11 timmars sömn. Vi fick även höra hur en gamer tränar för att bli en bättre gamer. Gissa om det var rörelse som var trixet, tydligen har många även en egen tränare som hjälper till med rörelsen.

Vi testade även på att spela Bamses hjärnspel med rörelse.

Så med det sagt så ut och rör på dig så kommer dina studieresultat bli högre utan att du kanske behöver anstränga dig så mycket.

En film om dagen kommer.

Avslutningsfika

Efter en galet bra rörelseförmiddag så tog vi en fikapaus. Jag, Camilla kommer som ni vet att sluta med klassen för att ta mig an en ny utmaning på skolan. Därför bjöd jag klassen på fika. Tack snälla för att jag har fått lära känna er. Jag kommer som sagt alltid finnas kvar på skolan och hjälpa till om det behövs.

Klassensdag:

Här kommer några bilder från vår dag tillsammans vid scoutstugan.

Sommaravslutning

Nu är sommarlovet här och många sköna dagar väntar oss på fritids eller hemma. Ta hand om er och njut av varje sekund ta dagen som den kommer och hitta nya äventyr. Det är du som väljer hur du vill ta vara på sommaren.

När vi skildes åt i fredags så fick alla en liten sommarhälsning från oss pedagoger. Hälsningen innehöll en utmaning, en väldigt viktigt utmaning, det handlar om läsning. Det är 65 dagar tills vi ses igen som vår rektor påpekade och under hennes tal till oss. Det är nu viktigt att vi fortsätter att läsa under dessa dagar för att inte glömma bort det vi lärt oss under året. Utan lite läsning varje dag kommer vi förlora den läshastighet vi har skapat under detta läsår. Så snälla läs med ditt barn så hen kommer tillbaka till skolan och fortfarande är på samma eller kanske en bättre nivå i sin läsning. Läsning är nycken till mycket och om vi kan läsa så blir allt otroligt mycket lättare i skolan.

Så här går utmaningen till:
Läs så många böcker du kan och efter varje utläst bok gör du följande.
1: Logga in på: jagharlast.se
2: Skriv in din kod som du har fått på ditt bokmärke.
3: Klicka på sommarlovsläsning
4: Skriv in vilken bok du har läst och skriv en kort bokrecension om din bok.

Vi hoppas att vi tillsammans kommer att läsa så många böcker som möjligt i klassen. Du kan på din sida hålla koll på hur många böcker du har läst under sommaren samt se hur många böcker alla elever i klassen har läst. Du kan även få tips från andra på bra böcker att läsa. Vi lärare kan även följa vad du gillar att läsa.

Alla elever fick även en sommaruppgift där det handlar om att se vänskapen i naturen. Så håll utkik när du är ute på vad du kan tänkas upptäcka.

Självklart så har Neptunus eleverna spelat in en lite sång till er alla att se. Vi har även två grupper som har skapat egna låtar som ni också ska få ta del av. Dessa kommer att komma ut på school soft då inte alla elever får synas i veckobrevet.

Skola hem:

En liten hälsning från Hanna!

Hej alla vårdnadshavare i blivande Uranus,

Jag heter Hanna Svedlund och kommer att vara lärare i den röda gruppen till hösten. Jag har arbetat på Lemshaga sedan i höstas, då med årskurs 3. Jag bor på Värmdö, i Herrviksnäs med min sambo och våra två barn, Charlie snart 7 år samt Leia 4 år.

Jag har hälsat på den röda gruppen vid två tillfällen. Förra veckan hade jag turen att få vara med klassen under hela skoldagen. Eleverna har varit nyfikna och förväntansfulla precis som jag. Det har varit så härligt att få träffa alla barnen och jag ser verkligen fram emot att få lära känna båda klasserna ordentligt till hösten. Men först väntar ett sommarlov med tid för lek, bad och lata dagar.

Är det någon som har frågor eller funderingar så når ni mig på hanna.svedlund@lemshaga.se

Jag önskar er en riktigt glad sommar!

Vi ses i augusti.

Blänkare:

14/6 Fritids planeringsdag (stängt)
9/7  VT sista dag, ses igen nästa termin.
9/8 Fritids öppnar upp efter sommaren.
18/8 Skolstart

Trevligt sommarlov på er alla så ses vi igen till hösten!

Camilla, Sara och Mattias