Neptunus V 12

Hej alla Neptunusar!

 

MÄNNISKOR ÄR SOM STRUMPOR. OLIKA. Den vanligaste formen av Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21. Därför valde vi att rocka sockorna just den 21/3. Och varför rockar vi just sockor? Jo, för att kromosomer ser ut som små kryss precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra.

 

 

Denna vecka vill vi bjuda er på en liten “kluring”. Eleverna utmanar er föräldrar att lösa den. Vi har i båda klassrummet flera olika sorters kluringar i olika nivåer som eleverna kan arbeta med som uppstartuppgift eller när man är klar.

 

 

Kunskaper

 

Under svenskalektionerna har vi arbetat med bokstaven X. Nu är det inte många bokstäver kvar i alfabetet och vår läsebok är nästan slut. Så inför nästa vecka är det sista sidan som ska läsas med sista uppgiften. Framöver kommer fokus fortsatt att ligga på lästräning med vi kommer att smyga in med andra läxor också.

Fokus under veckan har också legat på sagoberättande och sagoskrivande. Båda grupperna har gjort en gemensam saga samt ritat bilder till precis som på Sagomattan. Tanken är att den på något sätt också ska bli digital.

 

 

Under veckans matematiklektioner har vi börjat med kapitel 4 i matteboken. Kapitlet handlar om att förstå ordningstal och hur de används i vardagliga sammanhang. Kapitlet inleds med att eleverna använder ordningstal för att beskriva vilken plats några barn kommer i en tävling. Vi har tränat på att se sambandet mellan grundtal och ordningstal och hur talen skrivs med siffror och bokstäver. I dag (fredag) handlade mattelektionen om olika lägesord. Vi tränade på att beskriva en persons placering i förhållande till en annan person och hur olika föremål är placerade i förhållande till till varandra. Viktiga begrepp är ordningstal, första, andra….tionde, lägesord, före, först, sist, efter, före, mellan, under, över, framför och bakom.

 

Under veckans idrottslektion gjorde vi passande nog uppvärmningsövningar med hala strumpor. Sedan delade Gottis in idrottssalen i fyra delar och eleverna fick bygga en mini-hinderbana.

 

 

NO-lektionen har vi lärt oss mer om eken och dess knoppar. Vi lär oss också att samla fakta och skriva faktatexter. Under nästa veckas friluftsliv kommer vi att spana i naturen om träden har knoppat sig mer denna gång.

 

 

I SO har vi lärt oss mer om trollet. Troll kan vara både stora och små, eller i människostorlek. De är ofta osynliga och de bor vanligtvis i ett berg eller i underjordiska salar under stora stenblock. Trollen är bra på att ställa till problem för människorna med olika finurliga knep. Dels trodde människor förr i tiden att troll kunde stjäla mat, dryck och djur från deras gårdar. Och dels kunde man bli bergtagen om man hade riktig otur. Troll kunde bergta både människor och djur, de lockade in dem i sitt berg och höll dem fångna där. Människorna som hamnade där fick arbeta hårt med att städa, tvätta, sy, sköta trollens djur och laga mat. Och de fick inte gå ut från berget. För att skydda sig mot troll kunde man ha en bit stål i fickan. Böner och psalmer tålde inte trollen heller och då släppte de lös sina fångar.

 

 

När ni föräldrar kommer och besöker oss vill vi att ni berättar om ert yrke. Dels för att det ingår i läroplanen och dels för att det blir naturligare för eleverna att ha en vuxen i klassrummet som inte brukar vara med när personen har en uppgift. I går (torsdag) hade Röd grupp besök av Victors mamma Ninni som berättade om sitt yrke inom försvarsmakten. Hon visade massor med bilder och berättade om hur olika dagar ser ut på hennes jobb. Hon berättade bland annat att de har övningar som är lite som vårt friluftsliv. Skillnaden är att de brukar sova över ute. Hon hade även med sig en stor väska full med utrustning som jackor, hjälmar skydd och sådan mat man äter när man är ute på övning. Alla fick prova och känna och det var många frågor som ställdes av eleverna. En av frågorna var vilket som var det farligaste djuret hon hade träffat på. Svaret eleverna fick var nog inte riktigt vad de hade förväntat sig, nämligen Myggan! Tack snälla Ninni för att du kom hit och för att vi fick lära oss så mycket.

 

  

 

Hem och skola

 

Påsklovet närmar sig och vi behöver veta om ditt barn är i behov av fritids-/klubbenomsorg under perioden 15/4-18/4.
Vad god fyll i på schoolsoft under kommentar från vårdnadshavaren; Ledig alt. närvaro. Vid närvaro fyll även i aktuella tider.

Vi vill ha in din anmälan senast 24/3 för att garantera en riktigt bra omsorg där personalbemanning, elevantal och aktiviteter synkar.
Obs! Fredag 19/4 är det stängt pga röd dag, samt att torsdag 18/4 stänger fritids 15.00 pga dag före röd dag.


Hälsningar Fritids och Klubben

 

Läxa:

  • Den magiska kulan – Läs sista sidan i läseboken med tillhörande sidor i läxboken.

 

Nästa vecka:

 

Måndag:
Tisdag: Friluftsliv
Onsdag:
Torsdag: Läxan in.
Fredag:

 

Kommande händelser:

  • Föräldramöte ¾ kl 18:00
  • Vecka 16 Påsklov
  • 1/5 Lovdag
  • 8/5 Skolans dag
  • 13/5 Studiedag – Skolan stängd
  • 20-21/5 Studiedagar – Fritids öppet
  • 30-31/5 Lovdagar

 

Trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Lisa och Agnes

Klasstelefon: 08-586 313 01

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

lisa.webering@lemshaga.se

agnes.jansson@lemshaga.se

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.