Neptunus v. 36

Hej alla Neptunusar!

Detta veckobrev innehåller mycket information. Dels ett axplock av vad vi gjort under veckan, men också viktig information om Teaterbesök, “LäraKännaSamtal” och datum för föräldramöte.

Under veckan som gått har vi haft vår första bild- och engelskalektion. Bildlektionen håller vår ateljerista Cissi Högsveden East i, som även är mentor för Uranus. Hon inledde lektionen med att presentera sig och genom olika bilder hon skapat visa vad bildämnet kan innehålla. Eleverna fick därefter rita en färgcirkel med komplementfärger.

 

  

 

Vi har även varit på besök i Ladan där högstadieeleverna tog emot oss för att visa hur skolvalet har gått till, vilket genomfördes idag fredag.

 

 .  .

 

Kunskaper

 

svenskalektionerna har vi denna vecka arbetat med bokstaven M. Varje vecka går vi igenom en bokstav genom att bl.a. se hur den ser ut, höra hur den låter, göra den med kroppen, komma på ord med bokstaven och träna på att skriva den.

 

 

Vi vill passa på att lyfta att läsa är det viktigaste ni kan göra för och med era barn! Vi kan omöjligt hinna läsa med alla barn här på skolan i den mängd som behövs så därför har ni föräldrar en viktig roll! Läs kapitlet flera gånger för att få flyt och för att det för varje gång går lättare. Nu i början är det mycket nöta och det kan bli en mysig stund när ni läser tillsammans. Hjälp ert barn att ljuda om de inte ännu kan alla bokstäver. Läs texten först och sedan ljudar ni tillsammans. Det viktigaste är bokstavens ljud inte bokstavens namn. Här på skolan  jobbar vi med bokstäverna varje vecka och betar av dem efter hand.

Här kommer lite tips!

– Hitta en bra rutin, gärna en lugn stund på dagen så att du och ditt barn kan koncentrera er på läsningen.
– Titta gärna på framsidan och bilderna, vad tror ni det kommer att handla om?
Låt ditt barn följa texten med fingret under läsningen och läs varannat ord om det underlättar.
– I läxboken kan eleven få skriva själv eller så kan du som förälder skriva så ert barn kan fylla i. Alternativt att ni skriver åt barnen.

 

Vi kommer alltid att läsa veckans läxa tillsammans här på skolan med barnen i C boken, så de känner sig bekanta med innehållet. Läxboken, både dess struktur och frågorna kommer också gås igenom så det inte skall vara något främmande för eleverna.

 

SO-lektionerna

Vi fortsätter att jobba med våra gemensamma regler både skolans och vår årskurs. Nu har vi också fokuserat på valet och demokrati. Vi har tittat på barnprogrammet “Vem bestämmer” som på ett väldigt bra sätt förklarar ganska kluriga begrepp och och dilemman.

 

NO-lektionerna

Vi har denna vecka arbetat med vårt djurhäfte om svenska djur. Eftersom vi haft bokstaven Mm så var det Mus vi jobbade med.

 

Under veckans matematiklektioner har vi fortsatt att träna på att skriva siffrorna fint och åt rätt håll. Det är viktigt för både oss och barnen när vi går igenom det vi gjort att vi vet vad det står och vad vi tänkt. Vi har delat upp helheter och delar (helheten 7 är lika mycket som delen 5 och 2). Om jag har 6 bönor i mina händer och visar den ena handen med två bönor. Hur många böner gömmer jag i min andra hand?

 

Första engelskalektionen inleddes med att presentera arbetsboken samt träna på att hälsa på varandra. Vårt engelskamaterial heter “Learn English” och bygger på Oxford Reading Tree. Vi kommer även att sjunga sånger, titta på engelska program och leka lekar. Det är viktigt att det känns lustfyllt och att alla känner att de vågar uttrycka sig på engelska.

Vi tittade också på första avsnittet i tv-serien “Pick a colour”, där papperslopporna Flea och Bug träffas för första gången. De presenterar sig, leker loppleken och blir fort bästa vänner. What’s your name? är frågan som gömmer sig bakom den blå fliken i Fleas loppa. Syftet med lektionen var att lägga grunden till att lära sig några hälsningsfraser, säga sitt namn, sin ålder och kunna fråga en kompis om samma sak.

 

Ansvar & Inflytande

I båda grupperna har vi arbetat mycket med att lära oss vad det innebär att vara ett skolelev. Vi pedagoger arbetar mycket med rutiner och strukturer för att eleverna ska lära sig att ta ansvar för sitt eget lärande samt veta vad vi förväntar oss av dem. Ibland behöver vi göra förändringar, som att t.ex. byta platser i klassrummet för att skapa de bästa förutsättningarna. Eleverna i gröna gruppen fick själva fundera och ge förslag på två elever som de trodde att de kunde arbeta bäst bredvid och med. De fick också skriva ner om det fanns någon som de trodde att det inte skulle vara så bra att sitta bredvid för att då kanske det skulle bli för pratigt. Vi blev glatt överraskade över hur insiktsfulla eleverna var när de tänkte över sina förslag, som tex “att jag skrev inte X för vi är så bra kompisar så vi skulle bara sitta och prata” eller “jag skrev ingen för jag behöver sitta själv för att jobba bra”. Utefter elevernas tankar och våra observationer har vi nu möblerat om i det gröna klassrummet och eleverna har fått nya platser till deras stora glädje. I röd grupp kommer vi göra samma sak nästa vecka.

 

Hem och skola

 

Eleverna kommer att få tillgång till en iPad här på skolan. De kommer bl.a. använda appar där de behöver lyssna på t.ex. bokstavsljud eller instruktioner. Av erfarenhet vet vi att de hörlurar som vi kan erbjuda dem inte alltid gillas av eleverna. Därför får de gärna ta med sig ett par personliga hörlurar som kan ligga kvar på skolan under läsåret.

 

Lära känna samtal
Från och med idag fredag läggs tiderna ut för ”lära känna” samtal. Dessa kommer att äga rum två datum, måndagen den 17/9 och onsdagen den 19/9. Under den 19/9 är det inga lektioner, utan fritids är ansvariga för dagen om ni har behov av omsorg. Vi har tyvärr inte möjlighet att lägga ut fler tider.

Länkar till mallen som vi utgår från i samtalet ligger här: Lära känna samtal MALL

 

Viktig information:

  • På fredag den 14/9 ska vi åka till Gustavsbergsteatern för att se Pantomimteaterns föreställning “Vid skogens slut”. Om det är någon förälder som vill och har möjlighet att följa med som en till vuxen tar vi tacksamt emot hjälpen. Det kan bli ett trevligt tillfälle att lära känna oss och klassen lite extra. Eftersom vi inte hinner tillbaka till vår lunchtid kommer eleverna behöva ta med sig en lunchmatsäck med frukt och dryck. (Ej sötsaker, läsk eller nötter.) Vi går ifrån skolan ca 8:40 och vi är tillbaka ca kl 12:00.
  • Ni som ännu inte lämnat in Avtal om datoranvändning lämnar den till oss så snart som möjligt.
  • Om ni är i behov av specialkost måste ni lämna in ett nytt intyg på det.

 

Läxa:

  • Den magiska kulan – Läs kapitel 3 i läseboken med tillhörande sidor i läxboken.
  • En elev ur vardera klass får en “bokstavspåse” med sig hem. I påsen ligger en bokstav som kommer att vara hemlig för de andra eleverna tills den ska presenteras. Samla 5 saker som börjar på den bokstaven. Det kan vara lite klurigt som t.ex. halstabletter för bokstaven O = ont. Påsen vill vi att eleven tar med sig tills på måndag veckan efter.

 

Nästa vecka:

Måndag: Bokpåsen tillbaka till skolan.

Tisdag: Friluftsliv/Idrott utan ombyte.

Onsdag:

Torsdag: Skolfoto: 8:30 gröna gruppen och 9:00 röda gruppen. Idrott utan ombyte. Eftersom det är skolfoto kommer vi att ha idrott utomhus. Läxa lämnas in.

Fredag: Teater på Gustavsbergsteatern. Ta med matsäck. Läxa och bokpåse lämnas ut.

 

Kommande händelser:

    • “Lärakännasamtal” – Vi kommer att erbjuda dessa samtal från vecka 39, men framförallt på onsdagen den 19/9 då hela dagen är vigd till detta.

 

  • Föräldramöte – Den 26 september mellan kl 17:30-19:00 är ni välkomna på föräldramöte i Neptunus klassrum.

 

 

Trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Lisa och Agnes

Klasstelefon: 08-586 313 01

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

lisa.webering@lemshaga.se

agnes.jansson@lemshaga.se

 

12 kommentarer

Kommenteringen är stängd.