Neptunus V10

Hej alla Neptunusar!

 

Roligt att se er igen efter en veckas sportlov! Vädret har ju inte varit det bästa men vi märker att vi går mot ljusare tider. Nu är det inte längre mörkt när man går upp för att ta sig till skolan.

 

Kunskaper

 

Under veckans matematiklektioner har vi börjat med kapitel 3 som handlar om multiplikation och division. De första sidorna som vi arbetat med har handlat om att bilda lika stora grupper och lika många i varje grupp.  När vi introducerar multiplikation gör vi det som upprepad addition. Vi räknar stegvis ihop grupper med lika många för att ta reda på hur många vi har sammanlagt.

 

Multiplikationerna

2*5=10

5*2=10

 

Svaret på båda talen är det samma men innebörden är inte samma.

 

Tex

2*5 är   2 skålar med fem godisar i varje skål

5*2 är   5 skålar med två godisar i varje skål

 

 

 

NO-lektionen har vi lärt oss mer om mårddjuret Järven. Vi tittade på en film och därefter gjorde vi en tankekarta där vi delade in faktan i olika kategorier. Detta för att öva oss i att lära oss att planera inför en faktatext.

 

 

I SO har vi denna vecka fördjupat oss i sagorna och myterna förknippade med jätten. Vi jämförde och funderade på de olika sagor vi hört om jätten från olika delar av Sverige samt den gudasaga vikingarna trodde på. De hade en väldigt annorlunda bild av hur världen en gång kom till. Det är en berättelser om skickliga dvärgar och listiga jättar, och om hur gudarna byggde världen av en jättes kropp och hela himlavalvet av hans huvud. Vi skapade även bilder av jättar i antingen akvarell eller tusch.

 

 

 

Under svenskalektionerna har arbetat med bokstaven Jj på flera olika sätt. Cissi har också haft en lektion med den röda gruppen där sagoskrivning stod på schemat.

Vi har märkt att intensivläsningsveckorna vi hade innan sportlovet har gett resultat, särskilt för de elever som kämpar med sin läsning. Så roligt att se och höra hur de utvecklas!

Vi har också arbetat med vår kalender och med månaden mars.

 

 

 

bilden fortsatte vi med att låta oss bli inspirerade av John Bauer. Denna gång fick vi prova på att måla akvarell inspirerade av hans bilder när vi var klara med våra tuschteckningar.

 

 

 

På fredagseftermiddagen träffades vi i VIM-grupper (Vi i mellangården). Vi gjorde lite fler övningar och ett spel där vi lärde känna varandra bättre.

 

 

Hem och skola

 

Vi skulle vilja att ni pratade med era barn om vikten om att avsluta när läraren säger till för att sedan gå ut i hallen, klä på sig och gå ut. I båda klasserna har vi flertalet elever som dröjer sig kvar i klassrummet och/eller i hallen även efter alla möjliga olika försök som tex genom förberedelser och tydlighet. Det händer dagligen att elever är kvar i kapprummet hela rasten och det resulterar i att det blir färre vuxna som kan vara ute med barnen för att aktivera dem och se till att alla har det bra. Likaså uppstår samma problem när vi ska in att elever dröjer sig kvar i hallen vilket resulterar i att de missar värdefull lektionstid.

Tack på förhand:)

 

Läxa:

  • Den magiska kulan – Läs kapitel 24 i läseboken med tillhörande sidor i läxboken.

 

Nästa vecka:

 

Måndag:
Tisdag: Friluftsliv
Onsdag:
Torsdag: Läxan in.
Fredag:

 

Kommande händelser:

  • Vecka 16 Påsklov
  • 1/5 Lovdag
  • 8/5 Skolans dag
  • 13/5 Studiedag – Skolan stängd
  • 20-21/5 Studiedagar – Fritids öppet
  • 30-31/5 Lovdagar

 

Trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Lisa och Agnes

Klasstelefon: 08-586 313 01

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

lisa.webering@lemshaga.se

agnes.jansson@lemshaga.se

 

9 kommentarer

Kommenteringen är stängd.