Plutos veckobrev v. 23

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Den här veckan har både röd och grön grupp haft NO. Vi tittade på varmt, kallt och mittemellan. Vad är sommar? Meteorologer som kan väder säger en sak men för skolbarn är kanske sommarlov och badväder viktigast. Djurungarna ska växa färdigt och insekterna har bråttom att få fram nästa generation. Det ska samlas honung och byggas bon. Växterna som inte har blommat på våren ska blomma nu och bli pollinerade av de aktiva insekterna. Sedan gjorde vi en tankekarta över vad som händer i naturen på sommaren. 

 

 

Vår bok med NO börjar bli klar så vi ritade en framsida till den. 

 

 

Vi har hittat massor med insekter och smådjur på skolgården. Så många så att några Plutobarn startade ett minizoo. Våra paddyngel äter och växer. Det börjar sticka fram små fötter på alla nu.

 

 

IDROTT

Denna vecka hade röda gruppen idrott utomhus.

 

Vi inledde med att “Väcka kroppen” som uppvärmning och efter det lekte vi några samarbetslekar med fallskärmen. 

Vårt första uppdrag var “Flytta bollen”. Barnen fick komma med olika förslag på hur vi kunde röra fallskärmen för att klara det och sedan så testade. Några av uppdragen var:

– att få bollen så högt upp i luften som möjligt, 

– att få bollen att röra sig ett varv runt i fallskärmen utan att ramla av,

– att få bollen att stanna på en specifik färg eller rulla till en viss kompis etc. 

 

Vi lekte även “Byta plats” och “Färgleken”. Som båda lekarna går ut på att ett par eller ett tretal barn byter plats under fallskärmen medan vi andra håller den så högst upp i luften vi kan.

Vi provade även att se hur fallskärmen rörde sig när vi gav den mycket fart upp och sedan släppte den. 

 

Vi avrundade med “Kojan” där vi gjorden fallskärmen så stor som möjligt för att sedan kunna sätta oss under samt på en bit av tyget så vi satt som i en bubbla. 

Vi avslutade passet med avkoppling till lugn musik. 

 

 

SVENSKA

 

Lyckostjärnan 

Den här veckan har vi arbetet med kapitlet “Skolbesöket”. 

Vi fick veta rubriken på kapitlet och så tittade och samtalade vi utifrån samtalsbilden.

 

 

VAD SER DU?

 

  • en dörr, ett handfat, en spegel, en hårborste, hårspray, toalettpapper, ett rutigt golv, en toalett, en flicka på som sitter på toaletten mm.

 

VAD UNDRAR DU?

 

  • jag undrar varför hon sitter på toaletten?
  • jag undrar varför hon ser ledsen ut?
  • jag undrar om hon är rädd?

 

VAD TÄNKER DU?

 

  • jag tänker att dörren har gått i baklås. 
  • jag tänker att hon sitter där för att hon är nervös och inte vill gå till skolan.
  • jag tänker att hon sitter där för att hon är rädd för att hon ska bli retad i skolan. 

 

 

Efter det lyssnade vi på berättelsen. 

I berättelsen får förskoleklassen besöka ettan. Där får de träffa den lärare som de ska få till hösten och se sitt blivande klassrum. Det är högtidligt och spännande ända tills de upptäcker att Bea är försvunnen. Hon har råkat låsa in sig på rektorns toalett.

 

Vi samtalade om hur det känns inför att börja ettan och vad vi undrar över. 

Vi skrev ner våra tankar och frågor i ett brev till våra blivande lärare som vi fått veta skulle komma och hälsa på oss i slutet av veckan. 

 

I arbetsboken arbetade vi med uppgiften “I vilken ordning hände det”. Här fick vi klippa ut händelsebilder och placera in dem i rätt ordning i boken. I uppgiften “Vems är väskan” tärande vi på att att se ord som bilder och leta efte likheter. Vi drog streck från personen till rätt väska. 

 

 


MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med att mäta. Kan man mäta med kullerbyttor frågade sig Miniräknarna i avsnittet vi såg. Lång, längre, längst – eller kort, kortare, kortast? Tre pennor i olika längd har tappats i Matteparken. Skön och Asp vill jämföra pennorna, men kan inte komma överens om hur de ska beskriva pennornas längd. I matteboken mätte vi olika föremål med hjälp av klossar. Sedan gissade vi längden på olika föremål och sedan mätte vi med gem och såg om vi hade gissat nära.

 

 

SO

 

Besök från våra Neptunuslärare

I torsdags kom våra blivande Neptunuslärare Sara Sandström och Camilla Mauritzson och hälsade på. Med sig hade de en magiskt trollstav och en magisk kula. Med dem hade de trollat fram en varsin liten present till eleverna, en egen minitrollstav och en sommaruppgift. Tanken är barnen ska använda trollstaven i sommar när de jobbar med sin sommaruppgift (se bifoga fil nedan). 

Sara och Camilla svarade även på några av de frågor som vi hade skickat och de visade två arbetsböcker som vi kommer ha i ettan. “Den magiska kulan” och “Singma matematik”. 

 

 

Aktivitetsdagen

I tisdags var vi med Neptunus till IP (idrottsplatsen) och hade en miniversion av Planetspelen. Nuvarande Pluto och nuvarande Neptunus kommer ju att gå på fritids tillsammans i höst på övervåningen så det var roligt att göra något tillsammans med dem. Vi lekte olika lekar och gjorde olika aktiviteter.

 

   

 

Utvärdering Pluto

Under veckan har vi utvärderat året i Pluto tillsammans med eleverna. Tänk så mycket vi har hunnit med.

 

 

Klassindelning inför Neptunus

Klassindelningen inför Neptunus är i princip oförändrad och eleverna kommer gå i samma färg (röd/grön) som de gör nu. Vi har endast gjort ett byte och de två familjerna som är berörda är informerade. Klassindelningen kommer finns som en nyhet på schoolsoft från och med nästa vecka. Camilla Mauritzson kommer att vara mentor för Neptunus röd och Sara Sandström kommer vara mentor för Neptunus grön. 

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

Nu har alla barnen varit på övervåningen och bekantat sig med fritids inför höstterminen. 

 

 

FRITIDS

 

Skogen

Den gröna gruppen gick iväg sin sista gång till Raketen i torsdags. Under promenaden dit passade vi på att stanna och fundera kring träd och växter. Berätta gärna hemma om du kommer ihåg vad de olika växterna heter som vi stannade vid och som syns på bilderna.

Vad heter riset med de nyutslagna gröna bladen? 

 

Vad heter barrträdet som släpper så mycket pollen just nu? 

 

 

Vad heter det lilla trädet med de gröna skotten?

 

 

Vad heter busken med barr och blåa bär som går att använda som krydda i mat? 

 

 

Vi tittade också på ett lövträd. Kommer du ihåg vad det heter?

 

 

Vi började som vanligt med en samling när vi kom fram och alla fick chans att komma med lekförslag. Lekarna vi valde mellan var, Alla byter träd, Kurragömma, Ögat ser, Inte nudda mark och Spegelkull. 

Berätta gärna vilken lek du valde att vara med i först innan ni började med kojbyggen och den fria leken.

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Friluftsdag på MÅNDAG

Vi inleder nästa vecka med att promenera till Södersved och leker lekar. Denna dag  behöver eleverna:

  • Lunchmatssäck, dricka och en liten fika (bulle/kaka) i en ryggsäck. 
  • Ha kläder efter väder, vara insmorda med solkräm samt ha en solhatt/keps. 

Vi äter mellis på skolan som vanligt. 

 

Skolavslutningsdagen

På onsdag träffas vi på Pluto kl:08:20. Själva avslutningen är klar 10:15 så de som vill hämta redan då går det bra. Vi går till lunchen klockan 10:20 och sedan är det fritids som vanligt till kl: 17:00.

 

Tömma kapprum innan ledighet

I samband med att barnen får sin sommarledighet behöver ni ta hem alla kläder från kapprumshyllan och extraklädeslådan. Passa även på att titta i klädlådorna under bänkarna i kapprummen samt i torkskåpen.

När barnen kommer tillbaka till skolan i augusti har de sina kapprum 1tr upp.

 

Nästa vecka

Måndag: Friluftsdag

Tisdag: Ta med namnad papperspåse för att ta hem saker i

Onsdag: Skolavslutning

Torsdag:

Fredag:

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']