Plutos veckobrev v.37

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO

Denna vecka var det den Gröna gruppens tur att ha NO. Vi pratade om vad som händer på hösten och gjorde en tankekarta på allt vi kunde komma på. Sedan tittade vi på en film om hösten. 

 

 

Ute på gården hittar vi just nu allt möjligt intressant. Vi hittade en mask med en bula på kroppen och vi undrade vad det var. Någon tänkte att det kanske var maskens ungar som låg där inne men när vi sökte på nätet så hittade vi inget riktigt svar på vad det kunde vara. Kanske hade masken skadat sig där eller kanske var den sjuk. Vi hittade en stor vårtbitare som vi lånade en stund men sedan ville den hoppa i väg till friheten. 

 

 

Några av skolans stora och små paddor har vi också hälsat på. Den lilla blev så rädd så den kissade på sig och sedan spelade den död en stund. Vi hjälpte den till en lugn plats där den kunde vila upp sig. Vi har också hittat massor av gråsuggor som hjälper hösten och så har vi plockat nypon som vi kanske kan koka nyponsoppa av en kall vinterdag framöver.

 

 

Några av skolans stora och små paddor har vi också hälsat på. Den lilla blev så rädd så den kissade på sig och sedan spelade den död en stund. Vi hjälpte den till en lugn plats där den kunde vila upp sig. Vi har också hittat massor av gråsuggor som hjälper hösten och så har vi plockat nypon som vi kanske kan koka nyponsoppa av en kall vinterdag framöver.

 

 

 

IDROTT

Denna vecka hade Röda gruppens sin första idrottslektion. Vi gick till gymnastiksalen där vi inledningsvis samtalade kring och fick lära oss om vilka rutiner och viktiga regler som finns.

Efter det fortsatte vi med uppvärmningsövningen “Väcka Kroppen”. Ståendes i en ring turades vi om att välja en kroppsdel som behövde väckas och hitta på en rörelse som passade för det. Bland annat så väckte vi benen och armarna genom hoppa x-hopp. Vi väckte händerna genom att röra på fingrarna.  Vi värmde även upp kroppen genom leken “Rörelse-stopp”, där barnen fick röra sig fritt i rummet och hur de ville. Men så fort musiken stannade så blev de som förstenade.

 

 

 

Huvudaktiviteten denna gång var leken “Kom alla mina barn” där vi fick röra oss från ena sida i rummet till den andra på olika sätt. Bland annat genom att krypa som kattungar, åla som ormar, studsa som bollar, hitta på ett eget sätt att ta sig över på mm.

 

 

Vi gjorde även samarbetsövningar med “Fallskärmen” där vi provade olika sätt att få fallskärmen att röra sig upp och ner både fort och långsamt.  När vi hade hittat ett bra sätt att få den så stor som möjligt så gjorde vi en namnlek där vi turade om att byta plats med varandra under den. 

 

 

 

Vi avslutade lektionen med avkoppling till lugn musik liggandes på fallskärmen.

 

 

SVENSKA

Veckans bokstav

Denna vecka har vi inlett vår arbete med veckans bokstav och först ut var var bokstaven Aa. I förskoleklass har vi valt att arbeta med bokstäverna utifrån den alfabetiska ordningen. Det gör vi dels för att det inte ska kännas som en upprepning när de börjar i åk 1, då de går tillväga på ett annat sätt men även för att vi sett att de ger en viss trygghet i att kunna förutspå vilken bokstav som ska komma härnäst. 

När vi arbetar med bokstäverna och språket så utgår vi från att vi alla är olika och att vi lär på olika sätt. Därför är det viktigt att vi lägger upp arbetet på ett varierat sätt där eleverna får möjlighet utmanas genom flera olika övningar och uttrycksformer. 

 

Bokstavslådan

Ur bokstavslådan har vi trollat fram två stora silvriga Aa:n, fem små APOR och en ANKA. Vi hittade ordbilderna APA-apa och ANKA-anka. Sedan sjöng vi sångerna “Fem små apor” och “Tre små Ankungar”. Senare i veckan sjöng vi även Majas Alfabetssång om “Asken”. Vi har även hjälpts åt och samlat ord på tavlan som har Aa i början, mitten eller slutet. 

 

   

 

Bokstavsslingan

I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö”, har vi spårat A a med penna och ritat något på Aa. I “sanden” har vi spårat A a med fingret och till “fjädern” övat på att säga bokstavens korta och långa ljud.

 

 

 

Bokstavståget

I vårt digitala läromedel Skolplus har vi träffat räven Tim som är lokförare på Bokstavståget. Han har visat oss fler ord på Aa och lärt oss att vi ska skriva bokstäverna uppifrån och ned. Vi har jobbat enskilt med ett bokstavsblad där vi fått öva oss på att känna igen Aa och lyssna efter Aa-ljudet i olika ord. 

Sedan har vi arbetat enskilt i ipads där vi genom övningarna (pussel, labyrint, lasta ljud, Hör du? och Var i ordet?) fått öva oss i att känna igen bokstavens utseende och ljud på olika sätt. 

 

  

 

Min bokstavsbok

I min bokstavsbok har vi övat på att forma och skriva stora och lilla Aa upprepade gånger. Vi har också varit A-detektiver och letat i tidningar efter bokstaven A a eller ord som innehåller Aa som vi sedan klippt ut och klistrat in i boken. 

 

  

 

Högläsning

Vi har fortsatt att läsa i vår högläsningsbok om Lillebror och Nalle. De hittar på massor av roliga saker så ibland skrattar vi högt. Det är också skönt att lyssna på en bok och villa lite efter vår lite längre lunchrast.

 


MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi fortsatt att jobba med vår sifferbok. Vi har bland annat tränat på att skriva talet 1 uppifrån och ner och klippt ut sifferpussel av en 1:a. Vi har tittat på Upptäcktsresan i vårt digitala verktyg skolplus. Där får vi lära känna Matilda och filurerna i sifferskogen. I skogen bakom Matildas hus bor filurerna. (Men berätta det helst inte för någon, bara Matilda vet.) Med filurernas hjälp lär vi oss de matematiska begrepp som är viktiga att grundlägga i förskoleklass, allt på ett lekfullt sätt som väcker nyfikenhet och intresse för matematik. Alla som fick lite tid över eller som ville fick ett häfte med siffermandala från skolplus där det gäller att vara noggrann och färglägga innanför linjerna. 

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

Vi har fortsatt att prata om hur vi ska vara med varandra för att vara en bra kompis och satt vårt fingeravtryck på ett stort träd på ett A3-papper. Runt trädet kommer vi sammanfatta hur båda grupperna tycker att en bra kompis ska vara. Trädet kommer vi ha som en påminnelse så att vi kan färska upp minnet då och då om vad vi har bestämt.

 

 

 

Fredagen avslutades denna vecka med skolfotografering där Plutobarnen var fantastiska på att lyssna och göra som fotograferna ville. För att alla barn ska titta in i kameran samtidigt och inte blinka så tar det en stund.

 

FRITIDS

 Aktiviteter

 Skogen

Nu har båda grupperna varit uppe vid Raketen och fått möjlighet att fundera över platsens namn. Så här tänker några plutokompisar:

 

  • Stammen vi sitter på är som en raket.
  • Stammen ser ut som en raket eller flygplan och stenarna runt omkring som klot.
  • Träden som växer här ser ut som raketer som står rakt upp.
  • Kanske har någon sett fyrverkerier härifrån.
  • Det finns en ramsa som heter raketen.

 

Fråga gärna barnen om vårt samtal så får ni veta lite mer kring historien om hur platsen fått sitt namn.

För er som vill  läsa vår pedagogiska planering om skogen-aktiviteten och hur vi kopplar arbetet till läroplanen kan gå in på hemsidan under rubriken, – Lokala planeringar. Sedan går ni vidare till fritids mapp och där hittar ni Lpp:n Skogsutflykter i närmiljön – Pluto.

 

I                                  

 

Projekt – skapa i en låda

 

 

Det finns nu en Lpp på hemsidan under Lokala planeringar, som heter Skaparprojekt i Pluto, för er som vill läsa hur vi tänker och kopplar arbetet till läroplanen..

 

Veckans pyssel

 

Skola och hem

Information

På föräldramötet fick ni prova på Visible Thinking rutinen “Think, Pair, Share! Frågeställningen var “ Hur kan jag som plutoförälder stödja mitt barn och gruppens utveckling i en positiv riktning?”  

Tillsammans kom ni fram till följande:

 

  • läsa veckobrevet
  • hälsa på alla
  • vara en dag i skolan
  • uppmuntra barn att leka med andra kompisar
  • gemensamma aktiviteter utanför skolan
  • dropin fika
  • vara frågvis hemma 
  • lära sig alla barns namn
  • lära känna barnen när man lämnar och hämtar
  • våga prova nya aktiviteter
  • ställa frågor 
  • peppa att lära känna andra kompisar
  • föräldrar lära känna varandras namn
  • föräldranamn ovanför barnens hylla
  • ställa frågor till barnen på lite olika sätt (olika perspektiv)
  • använda veckobrevet som samtalsunderlag

 

 

Nästa vecka

Måndag: Idrott Grön grupp

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Skogen/röd grupp 14.30-16.00

Fredag:

 

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.