Plutos veckobrev v.42

Hej alla Plutofamiljer!

Normer och värden

 

Vi uppmärksammar FN-dagen

På tisdag är det FN-dagen som vi alltid uppmärksammar på Lemshaga. Tillsammans med övriga klasser i Mellangården kommer vi att ha en gemensam FN-samling i Musikladan på fredag. Vi har under veckan förberett oss genom att prata om FNs Barnkonvention med fokus på barns rättigheter och vilken betydelse de har för Plutobarnen och alla barn i världen. Vi har också pratat om att vi har skyldigheter, som att vara en bra kompis, inte retas eller slåss och att följa våra gemensamma regler.

Med barnen har vi pratat om FN ungefär så här:

Det finns en grupp människor från olika länder som har suttit ner tillsammans och bestämt olika regler för att alla barn i världen ska ha det bra oavsett vilket land de bor i. Gruppen de sitter i kallas FN och reglerna de skrivit tillsammans kallas FNs Barnkonvention, som handlar om att skydda barnens rättigheter. Vårt land var ett av de första länderna som var med och bestämde de här reglerna.

Nästa vecka kommer vi att se filmen “Om hela världen var en by” och sjunga de sånger som vi kommer att sjunga tillsammans i Musikladan på fredag.

Barnen fick välja en rättighet och rita en bild till den. Alla teckningar hänger i hallen.

 

   

 

Här kommer lite tankar från vår samling om Barnkonventionen.

Alla barn har rätt till ett eget namn.

Hur skulle det kännas att inte ha ett namn? Då vet man inte vem det är. Om man leker och ropar då måste barnet ha ett namn.

Jag har rätt att få lära mig många saker på förskolan och skolan.
 I ett visst land är det dåligt med pengar och då har de inte råd att bygga och så. I öknen finns det inga skolor. Kan man inte fråga någon som kan göra mer pengar. 

Jag har rätt att leka.
De som är fattiga har inte råd med leksaker. De får jobba hela dagarna.

Du och jag och alla barn har rätt att få leva i trygghet.
Jag blir trygg av att vara med min mamma och pappa och min storebror.

Ingen får slå eller reta mig.

Man kan visa stopphanden om någon retas.

Jag har rätt att säga vad jag tycker.
Sen kanske man inte alltid får bestämma. De vuxna har ett ansvar att ta hand om en och det är inte alltid så att barnen får bestämma men man har alltid rätt att säga vad man tycker.

Jag har rätt att vara med mina föräldrar.
Hur funkar det om man har skilda föräldrar? De turas om. Två dagar hos mamma, fem dagar hos pappa, två dagar hos pappa, fem dagar hos mamma.

Jag har rätt att ha det bra.
Varje dag får jag medicin annars får jag ont i magen. Jag mår bra när man hjälper varandra. Att jag får spela när jag kommer hem. Jag mår bra av att klättra. Jag mår bra av att fiska. 

Jag har rätt att få hjälp när jag inte mår bra.
Man kan få hjälp av sin mamma och pappa. Kan det se olika ut i andra länder? I vissa länder finns ingen doktor och då kan man inte bli frisk.

Alla barn är viktiga och jag med.
Barnkonventionen arbetar för att alla barn i hela världen ska ha det bra. ALLA VI SOM SITTER HÄR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!

 

 

Kunskaper

 

Språklust (Bornholmsmodellen)

Vi har börjat arbeta med avsnittet Meningar och ord för att lära oss identifiera vad ord och meningar är. Det är lätt att uppfatta ”pratet” i en mening som en enda lång ljudström, och inte som avgränsande ord, som tillsammans bildar meningar.

Vi har hjälpts åt med att bilda två- och treordssatser genom att pussla ihop ord till meningar. I en av uppgifterna fick barnen arbeta i en liten grupp där de fick var sin lapp med ett ord som de sedan skulle sätta ihop så att meningen lät bra.

 

Målsättningen är att barnen ska lära sig förstå vad ord och meningar är och under följande veckor ska vi arbeta med:

  • att dela upp meningar i ord
  • att hitta på egna meningar
  • att avsluta meningar
  • sammansatta ord
  • att uppfatta ordlängd

 

Matematik

Vi har fortsatt att arbeta laborativt med siffror och antal genom att synliggöra hur vi tänker med hjälp av bönor, tioramar och talkort, som hjälper barnen att se värdet av talen och utveckla sin taluppfattning. Vi har arbetat vidare i övningsboken Singma matematik och övat oss på att skriva siffror, vilket inte alltid är så lätt.

 

Talraden. Kommer du ihåg hur många siffror det finns? (9)

Vi har arbetat med “tiokamraterna” genom att använda tio bönor. Barnen har arbetat i par där den ena Plutokompisen gömmer ett antal bönor i sin hand medan den andra gissar och visar hur många genom att lägga fram rätt talkort.

    

 

Teater

Vi hade en fin helhetsupplevelse med bussåkande, matsäcksätande och teaterbesök i Gustavsberg. Väl framme åt vi vår matsäck och väntade på att få komma in i salongen. Det var väldigt många förskoleklasser där idag och ändå lyckades vi samarbeta så bra så att alla fick plats uppe på scenen tillsammans med de två skådespelarna.

Det finns många olika figurer i berättelsen om Trollflöjten. Huvudpersonen heter Papageno och han möter olika figurer i sagan som väldigt fiffigt visades i en slags skuggteater. Kommer du ihåg någon annan figur som finns med i sagan om Trollflöjten?  (Tamino, nattens drottning, fågeln, flickan, gamla gumman) 

 

Skola och hem

 

Löss

Vi har nu flera fall av löss på Pluto. Om alla luskammar ordentligt hemma i helgen så får vi tillsammans bort dessa småkryp så fort som möjligt. Det är tyvärr inte alltid så att det känns eller kliar så mycket i håret när en har löss så därför är det viktigt att alla hår kammas, inte bara de som har kli i håret.. Luskammar finns på apoteket.

 

Trevlig helg önskar Plutos pedagoger!

8 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']