Plutos veckobrev v.49

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper

Adventstid

Så här veckorna före jul börjar vi våra morgonsamlingar med att öppna luckan i vår gemensamma “Snällkalender” och läser dagens uppdrag. Vi fortsätter sedan att lyssna på ett kapitel ur “Djuren i stallet” och under den högläsningsstunden sitter barnen vid sina arbetsplatser och färglägger dagens bild i sin egen kalender. Kommer du ihåg något djur vi lärt känna i boken “Djuren i stallet”,  eller minns du något av veckans snälluppdrag?

Vi har funderat över och pratat om hur en liten gårdstomte skulle kunna se ut och sedan målat. Barnen har också skrivit vad tomten heter, var den bor och vilket uppdrag den har. Alla fina målningar och skrivarbeten hänger på väggen mellan klassrummen tillsammans med julgranen som växer fram med hjälp av plutokompisarnas och faddrarnas händer.

   

 

 

 

 

 

 

 

Språklust

Vi har börjat ett nytt avsnitt i språklust som heter ”Ljud”. I detta avsnitt kommer vi att öva på att höra ordens minsta delar -ljuden (fonem), som t.ex. att lyssna efter vilket ljud våra namn börjar på. Att ord består av olika ljud och att ljuden motsvaras av bokstäver är ju lite klurigt. För att inte tala om att bokstäverna inte ens låter så som de heter.. Det här avsnittet är det sista språkområdet i “Bornholmsmodellen” som vi kommer att arbeta med under läsåret. Vilket ljud börjar ditt namn på?

Kommer du ihåg hur ramsan Esike desike, som vi ramsat under veckan, låter? Den ramsan kan ju vara bra att använda när ni ska bestämma vem som gör vad i en lek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veckans bokstav

O som i ..

Kommer du på något ord som börjar på bokstaven o?

  

 

 

 

Matematik

Vi har börjat ett nytt avsnitt i SINGMA-matematik som tar upp; helhet, del, talcirklar och talkamrater till talet 5. Bilderna visar när barnen med hjälp av kuber och talcirklar utforskar hur många olika sätt det går att dela upp talet 5 på.

  

 

 

Den första bilden visar en mall på en talcirkel och den andra bilden visar hur vi använder den när vi skriver talet vi utgår från (5) och hur det kan delas upp.

  

 

 

När barnen utgick från talet 5 och utforskade hur många sätt det går att dela upp talet på så kom de fram till dessa talkamrater:  4+1,  1+4,  3+2,  2+3,  5+0,  0+5

   

 

 

 

Nix-Charon-Hydra

 

Dramalek/Nix (Anna)

Vi startar dramaleken med “namnkedjan” varje gång för att hitta fokus och koncentration. Samtidigt övar vi oss på att komma ihåg kompisarnas namn eftersom man räknar upp alla namn som sagts innan man säger sitt eget. Den som får stenen sist ska komma ihåg alla namnen. Barnen är mycket bra på att komma ihåg.

 

Vi fortsatte sedan med gestaltningsövningen “hemliga påsen” samtidigt som vi sjöng sången som hör till (Anna har påsen i handen). Påsen är tom men vi plockar upp osynliga saker som vi sedan visar för varandra utan ord (en slags charad).

 

“Den levande leksaksaffären” lekte vi sedan. Barnen fick berättelsen om den gamla damen som bor i en liten stad någonstans lång bort i världen. Hon äger en leksaksaffär med många olika leksaker men vill helst inte sälja dem för de är ju hennes vänner. På natten när det är mörkt och tyst i affären får leksakerna liv…

Leksakerna som fanns med i affären idag var; två franska bulldoggar – en vit och en svart, en röd och svart studsboll, en gosedjurstiger, en gosedjursleopard som kunde lysa och en gosedjurs-eopard med beiga mörka prickar, en röd racerbil och en vanlig bil, en legopolis och ett leksaksägg som innehöll en fågel.

 

Simskola/Charon (Maria)

På simskolan idag övade vi i vanlig ordning på bentag och armtag först med flythjälpmedel och sedan utan. Vi övade på att doppa oss, simmade bröstsim och ryggsim. Roligt att se att det redan efter tre tillfällen har skett en utveckling för alla i deras simfärdighet. Efter lektionen passade några på att basta en stund innan vi åkte tillbaka.

 

Sagogrupp/Hydra (Malin)

I Sagogruppen pratade vi först om vad en folksaga är. Jag, Malin, berättade ”Rödluvan” och vi pratade sedan om budskapet i sagan. Barnen trodde att man med Rödluvan ville lära barn att lyssna på sina föräldrar och att inte lyssna eller följa med någon främling.

Sedan tittade barnen på bilder som illustrerade sagan. De fick genom samarbete försöka återberätta sagan för att få dem i rätt kronologisk ordning.

Sedan tittade vi på en film, där de berättade sagan på ett lite annorlunda. Vi pratade om att samma berättelse kan se lite olika ut, men ändå ha samma budskap. I denna film slöt skogens djur upp mot vargen och räddade Rödluvan och hennes mormor.
.

 

Normer och värden/Elevernas ansvar och inflytande

Skolans mål är att varje elev

  • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv. Lgr 11

Riktlinjer

Alla som arbetar i skolan ska

  • främja elevernas förmåga och vilja till ansvar och inflytande över den sociala, kulturella och fysiska skolmiljön. Lgr 11

Varje fredag hjälps vi åt med att städa och göra fint i våra klassrum. Vi delar in oss i smågrupper där varje grupp får ett område att ta ansvar för. Den här veckan behövde vi göra fint i lekhörnorna, bokhörnan, hyllan med pennor, saxar med mera, spelhyllan och torka borden. Det brukar bli så fint och luktar så fräscht i våra klassrum på fredag eftermiddag.

 

 

 

Skola och hem

Lucia

Välkomna till luciamorgon på Lemshaga onsdagen den 13 december!

Våra Plutotomtar behöver vara lämnade hos oss senast kl.8.00. Tänk på att firandet är utomhus och att tomtekläderna behöver vara stora eftersom barnen ska ha varma kläder under. För er som stannar och tittar på luciatåget är det öppet i matsalen efter lämningen av tomtarna. Matsalen är öppen från kl. 07.00 och det kommer att finnas kaffe till självkostnadspris. Kom i god tid eftersom det brukar vara mycket trafik ner till skolan på luciamorgonen.

Luciatåget börjar 8.30 och håller på ca 30 min. Därefter fortsätter vi vår skoldag som vanligt.

 

 

Julavslutningen

Torsdagen den 21 december kl. 17.15-18.00 är det julavslutning i Gustavsbergs kyrka för Mellangårdens elever. Plutotomtarna kommer att uppträda med sin tomtesång och då räcker det bra att ha sina vanliga kläder och en tomteluva.

Denna dag behöver ni hämta barnen senast kl.16.30 på skolan, för att vi alla ska hinna till kyrkan. Det brukar vara mycket bilar runt kyrkan eftersom Lemshaga har tre avslutningar efter varandra. Parkeringsmöjligheter finns även i hamnen eller på Konsumparkeringen.

Vår fadderklass, Mars, kommer att ha försäljning utanför kyrkan, där intäkterna går till deras klasskassa.

 

Trevlig adventshelg önskar plutopedagogerna!

22 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']