Saturnus v.40

Hej alla Saturnusar!

 

Nu känns det som att hösten är på väg på riktigt, så även lössen. Vi har haft flera fall av löss i klassen. För att bli av med dessa små inkräktare uppmanar vi er ALLA att luskamma ert barn under helgen samt vara uppmärksamma under nästa vecka. Om vi alla samspelar blir vi snabbare av med dessa små kryp. Tack så mycket!

 

Kunskaper

I svenskan har vi bl.a. arbetat vidare med Detektivbyrån och Sally Smart. Denna gång har vi tränat på att skriva en sammanfattning, något som eleverna behärskar bättre och bättre också tack vare läxorna. Vi har också fokuserat på att skriva klart våra sagor om våra karaktärer. För att sätta igång elevernas skrivande och utveckla deras meningsbyggnad har vi lekt med språket på olika sätt. Till exempel genom att ta en kort liten mening ur en bok, vi kallar det “Ta en mening och gör den större”. Uppgiften är sedan att man ska öka meningen med ett eller två ord per gång. Övningen innehåller momenten läsa, skriva, lyssna och tala, samtliga är uppdrag i kursplanerna, svenska Lgr 11, och bidrar till att utveckla elevernas språk, samarbete och delaktighet.

  

 

One bear, two bears. På engelskalektionen har vi denna vecka arbetat med singular och plural. Vi har övat på den vanligaste pluralformen där ett -s läggs till sist i ordet.  

 

Under matematiklektionerna har vi denna vecka fortsatta arbeta med algoritmer med subtraktion. Vi har gått igenom hur man tänker kring minnessiffror och växling. Vi har laborerat och konkretiserat med 1-tal, 10-tal och 100-tal för att visa hur det fungerar vid växling. För några veckor sedan fick jag, Ingela gå på en fördjupningskurs med Dr Yeap som berättade mer om Singapore math. Både år 1 och 2 arbetar med läromedlet Singma. Tyvärr ligger vi ett år före deras produktion då år 3 kommer att vara klar när vi slutar. Vi arbetar och försöker självklart ta in detta arbetssätt och metoder i vårt klassrum på annat sätt genom läromedel som Bar model math och Math – No problem. Vi kommer att fokusera på ett problem minst en gång i veckan där eleverna kommer att få diskutera i mindre grupper för att komma överens om en metod. De kommer sedan att få skriva ner problemet i sin matteloggbok. Som ni säkert förstår så handlar det om att diskutera matematik. Eleverna och jag är taggade. Fortsättning följer!      

 

   

 

I SO har vi denna vecka tittat på porslin från Gustavsberg. Mats hade tagit med sig olika serviser som vi tittade på och vi undersökte vilka som var av benporslin. Det är lätt att ta reda på. Fråga eleverna! Min favorit blev servisen Lämshaga (en vit servis med rött mönster). Troligtvis hade Lämshaga slott beställt en egen servis från Gustavsberg. Mats hade enbart några assietter.  Vi tyckte såklart att det var extra roligt av att ta del av denna information. Efter att vi hade tittat på olika mönster fick eleverna välja ett och rita av det. Under veckans lektioner har vi även förberett oss inför vårt besök på Beatelund som kommer att ske på måndag. Vi skrev ner frågor som vi vill ställa till Fabians morfar Sten.

 

  

  

 

I NO har vi testat våra nyfunna kunskaper i vilka material och verktyg man använde sig av under forntiden i en quiz/frågesport, som gjordes med hjälp av ett program som heter Kahoot. Eleverna tyckte att det var den bästa lektion de hade haft! De fick svara på olika frågor om sten-, brons- och järnåldern som tex: Av vilka metaller får man brons? eller Varför kallar vi stenåldern för stenåldern?.

 

Textilslöjd

Hej alla saturnusar och föräldrar. Jag heter Åsa Gustafsson och arbetar som textillärare för två grupper av saturnuselever. Den tredje gruppen som nu har träslöjd får jag träffa i januari.

Jag tänkte berätta lite kort om de projekt vi gjort på textilslöjden, slöjdämnet och sist en liten önskan.

I textilslöjden har vi anknutit till forntidsarbetet eleverna gjort i andra ämnen. Vi har diskuterat och provat hur en tråd blir till. Funderat över vilka material forntidsmänniskan hade tillgång till. Vi har provat att spinna tråd av ull på släda, tvinnat snoddar och fingervirkat.

Eleverna har också flätat bläckfiskar som fick följa med hem under veckan. Förutom att lära sig flättekniken har eleven här fått öva sin matematiska förmåga. 120 trådar skulle delas upp så att det blev 8 armar. 15 trådar bilade en arm med fem trådar i varje flätdel. För en del saknades några trådar till sista armen. Då fick de ta det antal de hade och dela det i tre. Mycket klokskap har cirkulerat!

Just det är en del av slöjdens förmågor. Att få prova på att göra saker på riktigt, praktisk matte i detta fall.

Att läsa en beskrivning och sen försöka utföra den skapar nya banor i hjärnan, knyter ihop vänster och höger hjärnhalva, och gör oss smartare.

På slöjden får vi också “Fingergympa” – ett sätt att öva vår finmotoriken.

Vi lär oss också om textila material och hur vi kan ta hand om dem på bästa sätt, miljötänk.

I slöjden får eleven också själv får tänka ut projekt, skissa, planera, genomföra, ta ansvar, reda ut problem som uppkommer och sen få ett fysiskt resultat. Det är givande på så många sätt för hela personen!

Här i veckobrevet hittar ni två bilder på de sköna bläckfiskarna.

 

   

 

Om två veckor (v.42) ska vi börja tova. Eleverna som har textilslöjd nu behöver då ta med en len sten, stor som sin handflata.

Tack för att jag får er härliga elever. Ni är mycket kloka, kreativa och duktiga!

/ Åsa

 

Trä- och metallslöjd

All information om både planerade och genomförda aktiviteter finns i slöjdens Lpp

https://lemshaga.se/lemshaga/kan-man-gora-leksaker/

Vi har börjat terminen med att bekanta oss med salen, lärt oss viktiga regler och vad några verktyg heter och var man hittar dem.

Fokus i år kommer att vara saker eleverna kan leka/spela med i skolan och att behärska grundläggande verktyg i slöjdsalen. Såg, fil, sandpapper, linjal, vinkelhake och tving är några av de första verktygen vi arbetar med.

Vi leker för att läsa oss namnen på verktygen, vi gjorde tex “kims lek” där man först tittar på flera utlagda saker (i det här fallet verktyg) sen gömmer man sakerna under ett skynke och när skynket tas bort försvinner även något. Då gäller det att minnas och komma ihåg vad de heter. Till vår hjälp hade vi hela verktygsväggen bakom oss där alla verktygs namn står på den platsen de hör hemma.

Nu har vi börjat arbeta med att mäta och såga, det vi sågar fram blir spelbräden i megaformat till ett Jenga-spel vi ska ha ute på gården och leka med på rasterna sen. De ska målas och märkas med brännpenna.

I arbetet med Mega-Jenga övar vi inte bara grundläggande hantverkstekniker utan kopplar det även till matematiken i och med att det ska mätas, delas på hälften och när man använder vinkelhaken blir det räta vinklar.

 

   

 

Skola och hem

Läxa till på torsdag:

  • Ta en mening och gör den större – Ta en kort mening (en till två, max tre ord) ur en valfri bok. Förslagsvis en bok som eleverna läser hemma. Öka meningen med ett eller två ord åt gången så långt som de orkar. Se exemplet i bilden i veckobrevet. (Vi tar en paus från “Nyckeln till skatten” men läs gärna en bok tillsammans ändå!)

 

Nästa vecka:

 

  • Besök på Beatelund – På måndag kommer vi att promenera till Beatelund. På plats kommer Fabians morfar, Sten att möta upp oss för att berätta om historia om denna gård. Då vi inte kommer hinna tillbaka till lunch vill vi att eleverna har med sig matsäck till denna dag.
  • Idrott – Fredag. Från och med nästa vecka kommer det att var idrott inomhus. Glöm inte bort att ta med handduk till duschen efteråt!

 

  • Friluftsliv – Måndag. Vi ser gärna att eleverna har regnkläder på skolan då vi är ute denna lektion!  

 

Övrig information:

  • Snart är det Höstlov!
    För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.
    Fyll i enkäten nedan. Tryck sedan spara efter ifylld enkät.
    Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 16/10.
    Måndag 30/10 har fritids stängt för planering.
    Fritids har öppet kl. 7.30-17.00 tisdag 31/10 – torsdag 2/11.
    Dag före röd dag stänger fritids 15.00. Detta infaller fredag 3/11.
    Mvh Fritids

    https://goo.gl/forms/97mGAEsxlwXKlZ2h1

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ingela, Ann-Sophie, Mats & Trixie

Klasstelefon: 08-586 313 03

ingela.eriksson@lemshaga.se

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

trixie.lindberg@lemshaga.se

 

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']