Saturnus v.41

Hej alla Saturnusar!

 

Då vi inte riktigt blivit av med lössen ber vi er föräldrar att titta igenom era barns hår. Har man hittat och behandlat för löss är det viktigt att varje dag luskamma i upp till 10 dagar efter eftersom äggen kan kläckas eftersom. Följ de rekommendationer som finns.

 

Kunskaper

I svenskan har vi arbetat med läsfixarna som eleverna sedan tidigare är bekanta med. Läsfixarna representerar fyra huvudstrategier som man kan använda sig av för att kontrollera sin förståelse av texten, där man förutspår handlingen, gör hypoteser, ställer frågor på texten, klargör otydligheter och sammanfattar texten. Vi har även arbetat med att det finns olika nivåer av textfrågor: Vissa svar kan man hitta direkt i texten, andra frågor kräver mer eftertanke. I arbetsboken  repeterades frågenivåerna genom att eleverna läste en fabel och därefter besvarade på frågor på olika nivåer. Vi lärde oss också vad en Fabel är för typ av saga och slutligen provade vi att skriva egna fabler med en sensmoral/lärdom på slutet. Det blev många fina sagor med tänkvärda visdomsord och de som ville fick läsa upp sin Fabel för klassen.

 

   

 

engelskalektionen har vi denna vecka arbetat med berättelsen “Wet paint”. Vi har läst och gemensamt försökt översätta berättelsen. Därefter har eleverna fått fylla i meningar från berättelsen med ett ord som saknas.

 

Under en av matematiklektionerna har vi haft besök av Josefin Rejler. Flera av er som har äldre syskon på skolan känner säkert igen henne. Hon är matematikutvecklare på skolan samt en av författarna till Singma matematikböcker. Under hennes lektion fick eleverna diskutera och resonera matematik. Josefin kommer att komma till vår klass varannan vecka på onsdagar. Utöver det har vi testat våra kunskaper i subtraktion med uppställning och med växling genom testet “Kan du”. Vi hade även en inspirerande lektion där vi utmanade varandra att komma på många olika metoder att lösa ett problem. Vi hade en supersmart lektion med flera kreativa metoder.    

   

  

 

SO: Vilken fantastisk utflykt vi hade till Beatelund på måndagen. Både Sten Westerberg och hans fru Birgitta mötte upp oss vid herrgården. Vi fick dessutom komma in i deras hem. Båda berättade om Beatelund och dess historia. De berättade om Clas Rålamb och Bror Rålamb, Gustav III och hur det kom sig att herrgården fick namnet Beatelund. Eleverna hade förberett frågor och vi känner att vi fick svar på flera av dessa. Enligt appen på mobilen så promenerade vi 8,4 km under denna utflykt. Inte illa! Åter på skolan återberättade vi vårt besök både muntligt och i skrift. Tack familjen Westerberg för att ni tog er tid att ta emot oss!

 

   

   

   

   

 

I NO har vi läst en text om Järnåldern och lärt oss mer om hur man gjorde en järnyxa. I den röda gruppen provade vi också att spela “Kvarn”, ett gammalt brädspel som spelats ända sedan Järnåldern.

 

Musik: Till alla pianistföräldrar!

Du har förstås märkt att ditt barn oprovocerat börjat prata ackord och bastoner plötsligt vid matbordet. Att t.ex. tummens ton dubbleras för att få en mer kraftfull klang där helheten låter lite mer proffsig.

Vi spelar nämligen piano på musiken just nu. I skolans musiksal finns pianon så alla får ett var. Vi jobbar med poplåtar som barnen med all säkerhet känner igen. Just nu Aviciis Wake me up. Vi tränar in flytet i ackordsspelet med högerhanden som grund, lägger sedan till olika klurigheter för att du ska bli så bra du kan på att spela. Baston, melodispel och kompa sin egen sång tex. Man får ordentligt med övningstid med hörlurar för att upptäcka instrumentet och få till sitt flyt. Sedan sätter vi ihop det hela och spelar tillsammans och då gör du så svårt du kan. Alla har kommit dithän att man på någon nivå spelar med flyt. Många har klivit vidare och angjord nya kluriga utmaningar redan.

Om ett par veckor lämnar vi pianismen för denna gång och inriktar oss på låtskrivning. Hur skriver man en poplåt, vilka är byggstenarna, vad gör att den blir bra osv. Delvis musikteori delvis praktiskt i låtskrivarpar med musiksalens iPads. Mer om det senare när vi testat lite mer, vi har precis tjuvstartat med ena gruppen.

Till elevernas förtjusning nosar vi redan på mellanstadiets uppgifter och matrisdelar.

/Jonas (musiklärare)

 

Idrott: Vilken fantastisk koncentration!

Veckans tema för friluftsliv och idrott har varit koncentration. I måndags tittade vi på en liten film på temat. Två aktiviteter som visades var bolljongleringen med pingisrack och boll samt ett lagspel för synskadade som heter goalboll.
På dagens innelektion provade vi dessa två aktiviteter men hade även talats med fokus på korsrörelser och balans. Även detta krävde koncentration.
Vi pratade även om vad bra det är med aktiviteter där vi utmanar kroppen i både puls och rörelse. En boost för hjärnan. Då kan vi lära oss mer, fortare och bättre.
/Gottis

 

Elevers ansvar och inflytande

Vi har märkt att många av eleverna inte riktigt tar ansvar för att lämna in sin läxa i tid. Det är något som de behöver lära sig att ta ansvar för nu när de går i trean. Diskutera gärna detta hemma och kom tillsammans fram till ett bra system som passar just er.

 

Tabata som morgongymnastik

Vi fick tips om att kort pulshöjande träning på morgonen kunde hjälpa eleverna att väcka hjärnan och öka förmågan att koncentrera sig under dagen. Därför har vi nu börjat med Tabatapass för alla Saturnuselever klockan 8.20 på måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar. Tabata är 4 minuters intervallträning uppdelat i 20 sekunders rörelse + 10 sekunders vila x 8 intervaller. Vi redan sett positiva resultat!

 

    

   

 

Kom ihåg:

  • Hälsning från Åsa i Textilslöjden:

Textilslöjdselever!

Kom ihåg att ta med en sten till lektionen nästa vecka (ons eller fre).

Stenen skall vara stor som din handflata.

 

Läxa till på torsdag:

  • Läsläxa – Läs kapitel 7 i “Nyckeln till skatten”. (Ingen skrivläxa)

 

  • Matteläxa – läxa 5 s.12-13.

 

 

Nästa vecka:

 

  • Idrott – Fredag. Då det nu är idrott inomhus vill vi påminna er att ta med handduk till duschen efteråt!

 

  • Friluftsliv – Måndag. Vi ser gärna att eleverna har regnkläder på skolan då vi är ute denna lektion!  

 

Övrig information:

  • Snart är det Höstlov!
    För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.
    Fyll i enkäten nedan. Tryck sedan spara efter ifylld enkät.
    Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 16/10.
    Måndag 30/10 har fritids stängt för planering.
    Fritids har öppet kl. 7.30-17.00 tisdag 31/10 – torsdag 2/11.
    Dag före röd dag stänger fritids 15.00. Detta infaller fredag 3/11.
    Mvh Fritids

    https://goo.gl/forms/97mGAEsxlwXKlZ2h1

 

Trevlig helg!

 

Ingela, Ann-Sophie, Mats & Trixie

Klasstelefon: 08-586 313 03

ingela.eriksson@lemshaga.se

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

trixie.lindberg@lemshaga.se

 

[stc-subscribe category_in='Veckobrev']