Hej alla glada barn och föräldrar i Saturnus!
Vad roligt att vi är tillbaka på skolan igen efter ett välbehövligt jullov. Det var så roligt att träffa alla igen!
Äntligen har dessutom snön kommit. Det öppnar upp för andra roliga aktiviteter, som att rulla stora bollar, bygga och åka kana. Det är dock rejält isigt på vissa platser så man man jättegärna ta med sig en hjälm om man vill åka på rumpan ner för våra mindre backar. (Vi tillåter inga stjärtlappar eller pulkor på rasterna.) Tyvärr har vi inga hjälmar att låna ut på skolan.
På svenskalektionerna har vi ägnat mycket tid åt att skriva både fabler och berättelser.
När vi jobbade med fabler pratade vi om sensmoral och vad det är som t.ex. “Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket” eller “Som man bäddar får man ligga”. Vi läste några fabler och sedan hittade vi på egna.
I onsdags byggde vi upp en reseberättelse tillsammans utifrån fina miljöbilder. Eleverna fick välja en bild, planerade berättelsen och blev fotograferade. Sedan på torsdagen började de skriva sin reseberättelse. Det är härlig fantasi med skuggor som stjäl bilar, dansande skunkar, resor med jet-pack och mycket mer. Vi ser fram emot att höra varandras berättelser nästa vecka.
På mattelektionerna har vi arbetat med bråk och bråkräkning. Vi har utgått mest från pizzor och tårtor som delas i olika antal lika stora delar. Vi har tränat på begreppen bråkform, täljare (tak) och nämnare (nere). Eleverna har även fått hitta bråk-kompisarna med bråk som har samma värde. De har jobbat jättebra!
På tekniklektionen har vi börjat läsa och samtala kring en bok som heter “Noelias hemlighet”, som är första delen i en bokserie som heter “Nollan och nätet”. Det är en serie böcker som öppnar upp för samtal kring livet på nätet. När barnen har tillgång till nätet, appar, spel och chattar kan de bli kontaktade av andra som inte är schyssta eller inte vill dem väl.
På SO-lektionen har vi gått från Lemshagas historia till forntiden och lärt oss mer om Istiden. Vi har också funderat på hur tiden ser ut? Är den rak, rund eller hur ser tiden ut? Vi brukar ju visa tiden som en linje (vilket inte alls är självklart). Vi tittade på en kort film om istiden och lite senare på första avsnittet på Arkeologens dotter.
Nu när snön kommit fick vi äntligen chansen att undersöka vattnets olika former (fast, flytande,gas) på NO-lektionen. Vi har tidigare undersökt vatten på olika sätt och nu har vi tagit in snö som vi ska se vad det händer med.
Hem och skola
Vi har börjat med en kort fruktstund efter första rasten, för att orka fram till lunch, så skicka gärna med en frukt.
Läxa:
- Läsläxan till måndag vecka 3 är att läsa kapitel 15 och samtala om texten med er där hemma.
- Skrivläxan med instruktion är inklistrad i den gröna läxboken där barnen även ska skriva. Tanken är att eleverna även övar på dessa fem ord så de kan stava dem. Hjälp dem så de använder blyertspenna och suddar när det blir fel, skriver med små bokstäver (gemener), stavar rätt och det blir fint.
Vecka 3
Måndag: | Läxa lämnas in.
Idrott för båda grupperna. Ta med handduk och ombyte. |
Tisdag: | Skoldagen börjar 9:50.
Läxa lämnas ut. |
Onsdag: | Friluftsliv. Ta med hjälm (obligatoriskt för att man ska få åka) och en varm dryck. |
Torsdag: | |
Fredag: |
Kommande händelser:
- V7 – Utvecklingssamtal
- V9 – Sportlov
Eva, Ansi, Ulrika, Cissi, Hanna & Johannes
Klasstelefon: 08-586 313 13
ann-sophie.petersen@lemshaga.se
ulrika.mannerstedt@lemshaga.se
cecilia.hogsveden-east@lemshaga.se
7 kommentarer
Tack för info och rolig första vecka.
Tack för veckan och bra info!
Tack för en jätterolig vecka! Och toppen att barnen har hjälm när de åker ner för backarna! / Ragnar med familj
Tack för den här veckan!
Tack för veckan
Tack för bra veckobrev!
Tack för en bra vecka!
Kommenteringen är stängd.